ראש ה-CIA: איראן יכולה להעשיר אורניום ל-90% בתוך שבועות

ראש סוכנות הביון האמריקנית וויליאם ברנס אמר כי אף על פי שב-CIA מאמינים שאיראן לא חזרה לתוכנית הנשק ולא קיבלה החלטה להשתמש בנשק גרעיני, מהירות העשרת האורניום מדאיגה את האמריקנים, כמו גם תוכנית הטילים של איראן והיכולת שלהם לשגר נשק גרעיני - ברגע שיהיה ברשותם נשק כזה

זמן צפייה: 00:22

ראש ה-CIA האמריקני, וויליאם ברנס, שוחח עם הכתבת מרגרט ברנן בריאיון שישודר בהמשך היום (ראשון) בתוכנית Face of the Nation, ובו אמר כי אם איראן יחליטו "לחצות את הקו", הם יוכלו להגיע בתוך שבועות ספורים לרמת העשרת אורניום של 90%, זאת בהמשך לדיווח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי במתקן הגרעיני בפורדו נמצא אורניום מועשר לרמה של 84%.

ברנס אמר בריאיון כי למיטב ידיעתם של סוכנות הביון האמריקנית, הם לא מאמינים שהמנהיג העליון של איראן, חמינאי, קיבל החלטה לחזור לתוכנית הנשק שנזנחה ב-2003, כך לפי ה-CIA. "אולם זו רק רגל אחת של השרפרף מתוך השלוש", אומר ברנס.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

שתי הרגליים האחרות מתייחסות לתוכנית העשרת האורניום, שכאמור נמצאת במצב מתקדם, ולתוכנית הטילים של איראן, "היכולת שלהם לשגר נשק גרעיני ברגע שיהיה ברשותם נשק כזה, גם היא התקדמה", אמר ברנס. "אנחנו לא רואים שהם החליטו לחזור לתוכנית הנשק, אולם שני המימדים האחרים של האתגר האיראני גדלים בקצב מדאיג".

כזכור, בשבוע שעבר דיווח העיתון האמריקני "בלומברג" כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרה העשרת אורניום לרמה של 84% באיראן - מעט פחות מהנדרש לפצצה גרעינית, 90% - כך לפי שני דיפלומטים בכירים. בסוכנות מנסים כעת לברר כיצד איראן הגיעה לרמה הזו, לאחר שבעבר העידה בפני הסוכנות כי הגיעה לרמת העשרה של 60%. מומחים ישראלים העריכו כי מדובר בתוצר לוואי, אך לא פוסלים את האפשרות של "בלון ניסוי".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ערוץ אלמיאדין ציטט את דבריו של דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, בהרוז כלאמונדי, בתגובה לדו"ח של בלומברג, שאמר: "הימצאותם של חלקיקים בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה, אין פירושו הפקת אורניום מועשר בשיעור של למעלה מ-60%. מטרת הדו"ח של בלומברג היא לסלף את העובדות. הימצאותם של חלקיקי אורניום בשיעור של למעלה מ-60% בתהליך ההעשרה היא דבר שכיח".