מקורבו של פוטין ספד לבתו שנהרגה בפיצוץ רכב: "מתה למען רוסיה"

פוליטיקאים רוסים רבים נפרדו מדריה דוגינה, בתו של הסופר והפילוסוף אלכסנדר דוגין, המכונה "המוח של פוטין", שנהרגה ביום שבת בערב לאחר שרכבה התפוצץ ועלה באש. אחד מהם הוסיף לעשות וכינה את דוגינה "קדושה מעונה". אביה הוסיף: "אם מותה הטרגי נגע במישהו, היא הייתה מבקשת ממנו להגן על העם ועל המולדת הרוסית"

זמן צפייה: 04:47

פוליטיקאים רוסים רבים נפרדו היום (שלישי) מדריה דוגינה, בתו של הסופר והפילוסוף אלכסנדר דוגין המכונה "המוח של פוטין", שנהרגה ביום שבת בערב לאחר שרכבה התפוצץ ועלה באש. כמה מהם אף כינו אותה כ"קדושה מעונה" וסברו כי מותה חייב לתת השראה לכוחות הרוסים הנלחמים באוקראינה.

בימים אלו, רוסיה מציינת חצי שנה למה שהיא מכנה "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, ועל רקע זה - מותה של דוגינה עורר כמה קריאות בקרב האליטה הפוליטית של מוסקבה הקוראים לנקמה. יצוין כי שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) האשים את סוכנות הביון האוקראינית בתכנון ההרג שלה, מה שהוכחש בתוקף על ידי השלטונות בקייב. שגרירות ארה"ב בקייב אף הזהירה מפני אפשרות סבירה של התגברות התקיפות הצבאיות של רוסיה.

אלכסנדר דוגין על יד ארון הקבורה של בתו דריה דוגינה
אלכסנדר דוגין על יד ארון הקבורה של בתו דריה דוגינה | צילום: רויטרס

אביה, אלכסנדר דוגין ספד לבתו דריה בטקס האשכבה: "אם מותה הטרגי נגע במישהו, היא הייתה מבקשת ממנו להגן על האורתודוקסיה הקדושה הרוסית, על העם ועל המולדת", אמר דוגין. "היא מתה למען רוסיה, במולדת ובחזית שאינה באוקראינה, אלא כאן".

קונסטנטין מאלופייב, חבר קרוב של משפחת דוגין ואייל עסקים המזוהה עם המחנה האולטרה-לאומני הוסיף לעשות וכינה את דוגינה "קדושה מעונה". לדבריו, הרצח שלה הדגיש את חשיבות המלחמה הרוסית באוקראינה ובצורך להתגבר על אוקראינה. "האנשים הנלחמים נגדנו אינם מבינים שהעם הרוסי אינו מורכב רק מאלה שחיים כעת. הוא מורכב מאלה שחיו לפנינו ויחיו גם אחרינו. אנחנו ננצח במלחמה הזו", אמר.

דריה דוגינה
דריה דוגינה | צילום: רויטרס

גם שלושת מנהיגי המפלגות המרכזיות ברוסיה נאמו בטקס האשכבה שלה, היללו את דוגינה ושיבחו אותה ואת פועלה. אחד מהם אף קרא להשמיד את "המשטר" בקייב. "הניצחון יהיה האנדרטה הטובה ביותר לדריה", הוסיף.

כאמור, ביום שבת בערב, דריה דוגינה, בתו של אלכסנדר דוגין המוכר כמקורבו של הנשיא ולדימיר פוטין וכמקורב לבכירי הקרמלין והצבא הרוסי, נהרגה לאחר שרכבה התפוצץ ועלה באש. לפי הדיווחים בכלי התקשורת הרוסיים, דוגין, המכונה גם "המוח של פוטין" היה אמור לחזור יחד עם בתו מפסטיבל ספרות ומוזיקה באותה המכונית, כשלבסוף דוגין החליט לנסוע בנפרד מבתו - מה שמעלה את החשד שהוא היה היעד לתקיפה.

דוגינה, שעבדה כעיתונאית הביעה לא פעם את תמיכתה בפלישה הרוסית לאוקראינה, והייתה לקול בולט בהקשר זה. מוקדם יותר השנה, דוגינה נכנסה לרשימת הסנקציות שהוטלו על בכירים רוסים על רקע פלישתה של המדינה לאוקראינה, כשלטענתם, היא הפיצה מידע כוזב על המלחמה ברשתות החברתיות. במהלך ריאיון שהעניקה בחודש מאי היא אף התגאתה על כך שהוטלו עליה סנקציות. על אביה, ארצות הברית הטילה סנקציות ארה"ב עוד בשנת 2015 על מעורבותו לכאורה בסיפוח הרוסי של חצי האי קרים.

זירת פיצוץ רכבה של דריה דוגינה, פאתי מוסקווה
זירת פיצוץ רכבה של דריה דוגינה, פאתי מוסקווה | צילום: רויטרס

יותר מיממה לאחר מותה של דריה דוגין, הרוסים האשימו את כוחות המיוחדים של אוקראינה בפיצוץ שהרג אותה במכוניתו של אביה ופירסמו תיעוד של האירוע. שירות הביטחון הפדרלי של רוסי (FSB) טען כי מי שעומד מאחורי תכנון הפיצוץ וכן הוצאתו לפועל הם הכוחות המיוחדים של אוקראינה, שלאחר מכן מצאו מחסה באסטוניה. גם מנהיג הרפובליקה של דונייצק, שנמצאת בתוך שטחי אוקראינה אך נחשבת ישות מדינית נפרדת פרו-רוסית, מפנה אצבע מאשימה לאוקראינה. עם זאת, אין בידם הוכחות שיתמכו בהאשמה זו, ומצד ממשלו של זלנסקי מכחישים את המעשה ואומרים "זו לא מדינת טרור".

בהתאם, הועלתה הכוננות באוקראינה מחשש למתקפה אכזרית מצד הרוסים, כנקמה על הפיצוץ וכן כאיום על חגיגות העצמאות ה-31 במדינה. בליל ראשון פירסם נשיא אוקראינה זלנסקי וידאו בו פנה לאזרחי אוקראינה והזהיר אותם מפני אפשרות שרוסיה תתקוף ביום העצמאות של המדינה, שייערך השבוע ב-24 באוגוסט. אוקראינה הכריזה על איסור התקהלות בארבעת הימים הקרובים.

''המוח של פוטין''. אלכסנדר דוגין
''המוח של פוטין''. אלכסנדר דוגין | צילום: רויטרס

לפרסומים של אביה, אלכסדר דוגין בן ה-60, מיוחסים השפעה עמוקה על השקפת עולמו של הנשיא פוטין והוא נחשב לאדריכל האינטלקטואלי הראשי של האידיאולוגיה האולטרה-לאומנית הרוסית הנפוצה בקרב בכירי בקרמלין. במשך שנים, דוגין קרא לממשל במוסקבה להפגין אגרסיביות בזירה העולמית וגם תמך בפעולה צבאית רוסית באוקראינה.

אלכסנדר דוגין נולד במוסקבה בשנת 1962 לאבא גנרל בצבא הסובייטי ולאמא פעילת זכויות אדם ומהמתנגדות החריפות ביותר למשטר הרוסי - ולריה נובודבורסקיה. הוריו נפרדו כשהיה בן 3. דוגין נחשב לאינטלקטואל כריזמטי ואף חיבר עשרות ספרים, כתבים ומאמרים בו הוא הפיץ את השקפת עולמו הקיצונית המתאפיינת בין היתר בהתרפקות על תהילת העבר של ברית המועצות ובחזונו האימפריאליסטי.

בכתביו, דוגין מרבה לקרוא תיגר על הקפיטליזם ובדמוקרטיה הליברלית. למרות עמדותיו הרדיקליות וייתכן כי בזכותן - דוגין נחשב למקורב לבכירי השלטון הרוסי והוא אורח קבוע ופופולרי בכלי התקשורת הרוסיים. בשנות ה-90, בעת שכיהן כנשיא רוסיה בוריס ילצין - דוגין נחשב לאופוזיציונר מוקצה ושולי, ורק בעשור הראשון של שנות ה-2000 הצליח לחדור אל הזירה הפוליטית ולהנחיל את רעיונותיו. זאת, במקביל לעלייתו של פוטין לשלטון.