בעקבות דוח שפורסם: "עד סוף המאה 50% מהמינים ייכחדו"

כנס מיוחד שיחל מחר בוותיקן ידון במצבם הקשה של חיות הבר בעולם. על פי הדוח כחמישית ממיני החיות מצויים בסכנת הכחדה ובמאה הקרובה כמחצית מהם ייכחדו

דוח חדש שפורסם אתמול (שבת) מתריע מפני היעלמות של חיות רבות מפני כדור הארץ. על פי הדוח כמחצית ממיני החיות ייעלמו עד סוף המאה אלא אם ייעשו פעולות להצלתם. הדוח חובר לקראת פגישתם של מדעני האקלים והביולוגים המובילים בעולם שייפגשו בהמשך השבוע בוותיקן על מנת לקבוע את המדיניות הנדרשת על מנת להציל את כדור הארץ מהאסון האקולוגי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"מרקם החיים על פני כדור הארץ מחליק מבין אצבעותינו מבלי שאנחנו מראים כל סימן לאכפתיות בנושא", אמר אחד ממארגני הכנס הביולוגי לחיות נכחדות. מהדוח עולה כי מין אחד מכל חמישה נמצא בסכנת הכחדה בימים אלו. ההערכה היא כי בעוד כ-100 שנים, המספר יותר מיכפיל את עצמו, וכמחצית ממיני החיות יכחדו או יהיו בסכנת הכחדה.

חצי מהחיות יעלמו עד סוף המאה?
חצי מהחיות יעלמו עד סוף המאה? | צילום: שי בן נפתלי, אלעד הרשקוביץ'

"המדינות העשירות מנצלות את המשאבים הטבעיים של כדור הארץ והורסים את המערכת האקולוגית שלו בקצב חסר תקדים", סיפר פול ארליך, ביולוג מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. "אנחנו לא יכולים לבנות כבישים מהירים לאורך אפריקה כדי לקחת עוד מחצבים עבור הטלפונים הסלולריים שלנו. התחלנו תהליך של הכחדת החיות. השאלה היא, איך אנחנו עוצרים את זה".

המדענים שהגיעו לכנס טענו כי אמנם הקרנפים והטיגריסים, שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה זוכים מדי פעם בכותרות בכלי התקשורת ולחשיפה הנדרשת. עם זאת, הם מדגישים כי חיות רבות אינן זוכות ליחס דומה אך הן קריטיות למערכת האקולוגית על כדור הארץ.

הפגישה שעתידה להתקיים מחר במתחם הוותיקן היא פרי יוזמתו של האפיפיור שטען שהנושא האקולוגי הוא קריטי עבור הכנסייה הקתולית. "אנחנו צריכים להפוך את התהליך שהוביל אותנו למצב החולה בו אנחנו נמצאים כעת", טען אחד ממשתתפי הכנס, פארת'ה דסגופטה, מאוניברסיטת קיימברידג'. "מהסיבה הזו הוותיקן ערך את הכנס הזה. זה מראה שהעוינות עתיקת הימים בין הוותיקן למדע - לפחות בנושא הזה - מאחורינו.