היסטוריה בסין: הנשיא שי ג'ינפינג נבחר לכהונה שלישית

לאחר שהצליח בשנת 2018 לבטל את המגבלה לשתי קדנציות, ביצע שינויים בוועדה המתמדת של המפלגה על מנת לבצר את מעמדו וריכז עוד כוח בידיו, במסגרת הקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטית נקבע כי הנשיא המכהן ימשיך לקנדציה שלישית ברצף, ובכך ישלים לפחות 15 שנות כהונה

זמן צפייה: 00:18

המפלגה הקומיניסטית בסין אישרה הלילה (ראשון) כי הנשיא המכהן, שי ג'ינפינג, ימשיך לכהונה שלישית ברצף בתפקיד החזק ביותר במדינה. בכך קבע היסטוריה, ואחרי ששלט ברפובליקה העממית במשך העשור האחרון, הבטיח לעצמו לפחות עוד חמש שנות כהונה. כך דווח ברשת "סקיי" הבריטית. בחירתו להכונה שלישית של ג'ינפינג התבצעה כחלק מכנס הקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטית שהתקיים בעיר הבירה בייג'ינג, בה נבחרים בין היתר האנשים שינהיגו את המפלגה למשך חמש השנים הבאות.

לאחר סיום שלטונו של מאו דזה-דונג בשנת 1976, שהנהיג את סין באופן אלים ומדכא במשך כ-27 שנים, קבעה המפלגה מגבלת כהונה של עד עשר שנים לנשיא אחד (שתי קדנציות, כל אחת בת חמש שנים) על מנת שלאף אדם לא תהיה עוד פעם שליטה אבסולוטית במדינה ללא אף הגבלה. עם זאת, בשנת 2018 הצליח הנשיא ג'ינפינג לבטל מגבלה זו, ובכך סלל את דרכו לקדנציה שלישית, ותיאורטית, אפשרות להמשיך לשלוט במשך כל חייו.

הקונגרס הסיני - ''היכל העם''
הקונגרס הסיני - ''היכל העם'' | צילום: רויטרס

במהלך כנס המפלגה בוצעו עוד שני שינויים חוקתיים אשר מחזקים עוד יותר את מעמדו הבלתי מעורער של ג'ינפינג במפלגה, כשבנוסף, בוצעו שינויים גם בוועדה המתמדת של הפוליטביורו (הגוף החזק במפלגה וזה שמקבל את ההחלטות), כששני בעלי תפקידים נופו ממנה לאחר שנחשבו ללא מספיק נאמנים בעייני הנשיא.

תחת הנהגתו של ג'ינפינג סין אמנם הפכה לעשירה יותר, אך במהלך השנים הנשיא ריכז בידיו כוח רב, מנע התנגדויות לשלטונו וצנזר גופי תקשורת ואנשים פרטיים.

חברי הוועדה המתמדת של הפוליטביורו בסין
חברי הוועדה המתמדת של הפוליטביורו בסין | צילום: רויטרס

כזכור, במהלך כנס המפלגה הקומוניסטית שהתקיים אמש, נשיא סין לשעבר חו ג'ינטאו, קודמו בתפקיד של הנשיא המכהן, הוצא מאולם הקונגרס, המכונה גם "היכל העם". הנשיא לשעבר, שישב משמאל לנשיא שי - לווה על ידי שני דיילים שהראו לו את הדרך החוצה.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, הנשיא לשעבר חו נראה מבולבל כשהתבקש לצאת החוצה. בדרכו החוצה, הוא החליף כמה מילים עם הנשיא המכהן שי ג'ינפינג וטפח על כתפו של ראש הממשלה לי קצ'יאנג שישב לימינו של שי.