טראמפ: "הנשיא הכושל בהיסטוריה"; הרצוג: "תודה על התמיכה"

ההודעה של ביידן על פרישתו מהמרוץ לנשיאות ארצות הברית, גררה גל של תגובות במדינה ומחוצה לה. טראמפ קטל, קמלה האריס הכריזה כי תתמודד על הנשיאות, וגם אובמה התייחס: "היה אחד הנשיאים החשובים ביותר של ארה"ב, וחבר יקר". בישראל, נשיא המדינה הרצוג הודה: "סמל לקשר הבלתי ניתן לעצירה בין שני העמים שלנו"

טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי
טראמפ וביידן בעימות הנשיאותי | צילום: רויטרס

הדרמה הגדולה בארצות הברית: הודעתו של הנשיא ג'ו ביידן כי הוא פורש מהמרוץ לנשיאות וכי יסיים את תפקידו לאחר הבחירות בחודש נובמבר, הביאה הערב (ראשון) לגל תגובות גם בארה"ב וגם בישראל.

המועמד הרפובליקני לנשיאות והנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, הגיב להודעת הפרישה - ולא חסך בביקורת: "הוא הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה של ארה"ב". טראמפ גם התייחס לאפשרות שסגניתו של ביידן, קמלה האריס, תרוץ במקומו, ואמר: "יהיה אפילו יותר קל להביס אותה מאשר את ביידן". ברקע, עוזריו של טראמפ מקדמים את ההכנות להתמודדות נגד האריס, בציפייה שהטיעון העיקרי שלהם יתמקד בתפקידה במדיניות הגבול של ביידן.

סגניתו של ביידן, קמלה האריס, קיבלה את תמיכתו של הנשיא להתמודד מול טראמפ, ובהצהרתה כתבה: "עם המעשה חסר האנוכיות והפטריוטי הזה, הנשיא ביידן עושה את מה שעשה במהלך כל חייו בשירות הציבור: שם את העם האמריקני ואת המדינה שלנו מעל לכל דבר אחר". לאחר מכן הכריזה כי אכן תנסה להתמודד על הנשיאות וכתב: "אני מתכוונת לנצח".

סגנית הנשיא קמלה האריס
סגנית הנשיא קמלה האריס | צילום: רויטרס

יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, מהמפלגה הרפובליקנית, אף הגדיל לעשות וקרא לביידן להתפטר: "אם הוא אינו כשיר להתמודד על הנשיאות, הוא אינו כשיר לכהן כנשיא. עליו להתפטר לאלתר. 5 בנובמבר לא יכול להגיע מהר מספיק", אמר ג'ונסון, והוסיף: "הסיכויים של המפלגה אינם טובים יותר כעת עם סגנית הנשיא קמלה האריס, ששותפה לביידן בכשלי המדיניות ההרסניים של הממשל. ללא קשר לכאוס בבית הלבן, יש להזכיר ליריבינו ברחבי העולם כי הקונגרס האמריקני, צבא ארה"ב והעם האמריקני ערוכים ומחויבים במלואם להגן על האינטרסים שלנו הן בבית והן מחוצו לו".

הנשיא לשעבר ברק אובמה, שביידן כיהן כסגנו במשך שתי כהונות, התייחס גם הוא: "ג'ו ביידן היה אחד הנשיאים החשובים ביותר של אמריקה, כמו גם חבר ושותף יקר לי. היום, גם נזכרנו - שוב - שהוא פטריוט מהמעלה הראשונה. לפני 16 שנים, כשהתחלתי בחיפוש אחר סגן נשיא, ידעתי על הקריירה המדהימה של ג'ו בשירות הציבורי. אבל מה שאני מעריץ אפילו יותר היה האופי שלו, האמפתיה העמוקה והחוסן".

אובמה המשיך: "ביידן סיים ארבע שנים של כאוס, שקר ופילוג שאפיינו את ממשל טראמפ. באמצעות המדיניות שלו והדוגמה שלו, ג'ו הזכיר לנו מי אנחנו במיטבנו - מדינה המחויבת לערכים ישנים כמו אמון ויושר, טוב לב ועבודה קשה. מדינה שמאמינה בדמוקרטיה, שלטון החוק ואחריות; מדינה שמתעקשת שלכולם, לא משנה מי הם, יהיה קול והזדמנות לחיים טובים יותר".

ג'ו ביידן וברק אובמה
ג'ו ביידן וברק אובמה | צילום: רויטרס

בישראל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הודה לביידן בציוץ שהעלה לטוויטר, יחד עם תמונה של השניים. נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב הודעה ארוכה יותר בטוויטר: אני רוצה להודות מעומק הלב לנשיא ג'ו ביידן על ידידותו ותמיכתו האיתנה בישראל לאורך עשרות שנות הקריירה שלו. כנשיא ארה"ב הראשון שביקר בישראל בזמן מלחמה, וכחתן מדליית הכבוד הנשיאותית הישראלית, ביידן הוא סמל לקשר הבלתי ניתן לעצירה בין שני העמים שלנו. אני שולח לו ולכל משפחתו איחולים חמים מירושלים".

במכתב שפרסם ביידן הערב לאומה האמריקנית כתב: "זה היה הכבוד הגדול בחיי לשמש כנשיא שלכם. למרות שזו הייתה כוונתי להיבחר מחדש, אני מאמין שזה האינטרס של המפלגה שלי ושל המדינה כולה שאפרוש מהמרוץ ואתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי".

"אשא נאום לאומה בהמשך השבוע על ההחלטה שלי. לעת עתה, הרשו לי להביע את תודתי העמוקה לכל אלה שעבדו כל כך קשה כדי לראות אותי נבחר מחדש. אני רוצה להודות לסגנית הנשיא קמלה האריס, על היותה שותפה יוצאת דופן. אני מביע את הערכתי גם לעם האמריקני על האמון בי", הוסיף ביידן.