קיימת או לא? מאות מתנדבים פתחו בחיפוש המפלצת מלוך נס בסקוטלנד

מאות מתנדבים נרשמו למשלחת חיפושים אחר המפלצת המיתית באגם הסקוטי, במה שנחשב כמשלחת החיפוש הגדולה ביותר אחר היצור מזה 50 שנה. החיפושים מתועדים בשידור חי ומתנדבים נוספים ינטרו את הצילומים ויסייעו בחיפוש

חיפושים אחר המפלצת מלוך נס
חיפושים אחר המפלצת מלוך נס | צילום: רויטרס

מאות מתנדבים הצטרפו לחיפוש אחר המפלצת מאגם לוך נס בהרי סקוטלנד - במה שנחשב כמשלחת החיפוש הגדולה ביותר אחריה מאז שנת 1972 - יותר מ-50 שנה, כך פורסם אתמול (שבת) ברשת BBC.

100 מתנדבים נרשמו לסייע לתיעוד מראות טבעיים וחריגים של המפלצת הסקוטית מנקודות תצפית ביבשה, ו- 300 נוספים נרשמו להשתתף בשידור החי של החיפוש, שמתקיים לאורך אתמול והיום.

סיפורים על מפלצת באזור האגם הסקוטי קיימים כבר מאות שנים, אך המיתוס המודרני על המפלצת מלוך נס החל לפני כ-90 שנה. באפריל 1933, מנהלת מלון בשם אלדי מקיי, אמרה שהיא ראתה יצור דמוי לוויתן באגם הלוך. העיתון "אינוורנס קורייר" דיווח על התצפית והעורך דאז, אוון בארון, הציע לתאר את היצור כ"מפלצת".

חיפושים אחר המפלצת מלוך נס
חיפושים אחר המפלצת מלוך נס | צילום: רויטרס

מאז, המסתורין האופף את נסי העניק השראה לספרים, תוכניות טלוויזיה וסרטים, כמו גם לקיום של תעשיית תיירות גדולה. החיפוש של סוף השבוע הזה אורגן על ידי "מרכז לוך נס" בכפר בדרומנדרוכית שבסקוטלנד, וצוות מחקר מתנדב בשם "לוך נס אקספלוריישן".

מל"טים המצוידים במצלמות אינפרא אדום הוטסו מעל האגם, והידרופון משמש לזיהוי קולות תת-מימיים חריגים. גודלו העצום של האגם, המשתרע על פני שטח של 36 ק"מ וועומק של יותר מ-200 מטרים במקומות מסוימים, הופך את המחקר למאתגר. כמו כן, האגם יכול להכיל יותר מים מכל האגמים באנגליה ווויילס ביחד - 7,452 מיליון מטרים מעוקבים.

חיפושים אחר המפלצת מלוך נס
חיפושים אחר המפלצת מלוך נס | צילום: רויטרס

מנכ"ל מרכז לוך נס, פול ניקסון, התעקש שהחיפוש הוא יותר מתעלול יחסי ציבור ואמר: "יש היום מאה מתנדבים על גדות הלוך נס, כולם בחיפוש אחר תשובות של מה היא המפלצת מלוך נס. כמה מהתצפיות האחרונות שראיתי הן מגעי סונאר שהציגו עצמים בעומק המים. הגדול ביותר שראיתי הוא חפץ בגודל של טנדר טרנזיט. לא ברור מה הוא, והוא לא היה שם כשחזרנו".

אלן מק'קנה, מ"לוך נס אקספלוריישן", אמר לתוכנית "גוד מורנינג סקולטנד" של רדיו BBC: "אנחנו מבקשים ממתנדבים לתעד כל התנהגות טבעית על הלוך". הוא הוסיף גם כי הלוך יכול לתעתע בעיניים ובמוחם של אנשים: "לא כל אדווה או גל הם חיה. אפשר להסביר חלק מאלה, אבל יש קומץ שאי אפשר".

המפלצת מלוך נס (ארכיון)
המפלצת מלוך נס (ארכיון) | צילום: מתוך טוויטר

תחילתה של האגדה על המפלצת מתוארכת לימי הביניים כאשר הנזיר האירי סנט קולומבה נתקל בחיה בנס, שהוא נהר הזורם אל אגם הלוך נס. המרכז לחיפוש אחריה הוקם בשנות ה-60 כדי למצוא הוכחות לקיום של בהמה גדולה במים, אך הוא הופסק בשנת 1977 לאחר שלא הצליחו לחשוף ראיות משמעותיות כלשהן בעד או נגד קיומה של מפלצת. גם משלחות שונות שיצאו בעשורים לאחר מכן, לא הצליחו למצוא ראיות חד משמעיות לקיומה.