הבחירות בבריטניה: בדרך לניצחון היסטורי ללייבור אחרי 14 שנה

הבחירות שיתקיימו ברחבי הממלכה צפויות להיות משמעותיות ביותר, לאחר שהסקרים חוזים למפלגתו של ראש הממשלה סונאק הפסד צורם, וניצחון גדול למפלגת הלייבור בראשות קיר סטרמר - שעשויה לחזור לשלטון אחרי 14 שנה באופוזיציה

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, מנהיג מפלגת הלייבור קיר סטרמר
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, מנהיג מפלגת הלייבור קיר סטרמר | צילום: רויטרס

כ-46.5 מיליון אזרחי בריטניה בעלי זכות בחירה יצביעו היום (חמישי) בבחירות לפרלמנט הבריטי הצפויות להיות משמעותיות ביותר השנה, לאחר שסקרים מקומיים חוזים הפסד צורם למפלגה השמרנית בראשות ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, וניצחון גדול למפלגת הלייבור בראשותו של קיר סטרמר - שעשויה לחזור לשלטון אחרי 14 שנה באופוזיציה.

הבחירות בממלכה ייערכו ב-650 אזורי בחירה נפרדים ברחבי מדינות אנגליה, וויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד, כאשר 326 מושבים נדרשים למפלגה על מנת להרכיב ממשלת רוב. חלק מהנושאים המרכזיים שנסבו סביב הבחירות הם נושאים מקומיים כמו הכלכלה, יוקר המחייה, מסים, הגירה, אך גם נושאים הקשורים למדיניות חוץ, כמו המלחמה בעזה.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ומנהיג מפלגת הלייבור קיר סטרמר בעימות הבחירות
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ומנהיג מפלגת הלייבור קיר סטרמר בעימות הבחירות | צילום: רויטרס
קיר סטרמר, מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה
קיר סטרמר, מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה | צילום: רויטרס

סונאק הכריז על בחירות הבזק בסוף מאי בהצהרה שנשא מחוץ למעונו הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון, בגשם שוטף - ובצל הסקרים שחוזים כאמור תבוסה היסטורית למפלגה השמרנית בראשותו, ואיבוד השלטון. "הגיעה השעה של בריטניה לקבוע את עתידה", הכריז.

ראש ממשלת בריטניה התבקש בתקופה האחרונה על-ידי גורמים שונים לקיים בחירות, אך תחילה התנגד לחשוף את תוכניותיו בנושא. ב-22 במאי, לאחר שהוכרז כי שיעורי האינפלציה בבריטניה נבלמו, סונאק שינה את תוכניותיו והכריז על תאריך היציאה לבחירות.

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, במהלך קמפיין הבחירות
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, במהלך קמפיין הבחירות | צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות, מחוץ למעון הרשמי, בגשם שוטף
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות, מחוץ למעון הרשמי | צילום: רויטרס

סונאק הוא ראש הממשלה השמרני החמישי שמכהן בממלכה הבריטית מאז 2010, ובמהלך קמפיין הבחירות הוא שם במרכז הבמה את סוגיית ההגירה הבלתי חוקית לבריטניה, והדגיש במיוחד את החקיקה שעברה על-ידי המפלגה השמרנית, אשר מאפשרת לגרש מבקשי מקלט בחזרה לרואנדה.