אונס, מכות ועינויים: דוח חושף את תנאי המעצר בקוריאה הצפונית

בדוח ראשון מסוגו העידו מי שנעצרו ולימים נמלטו מהמדינה הטוטליטארית, כי עברו מסכת קשה של התעללות בשלב שלפני ההעמדה לדין. אחת העצורות סיפרה שנאנסה ע"י החוקר. "קיבלנו יחס נחות מבע"ח"

זמן צפייה: 01:28

דוח חדש וראשון מסוגו שפרסם היום (שני) משמר זכויות האדם האמריקני חושף את מימדי האכזריות החריגה במערכת הכליאה הטרום משפטית של קוריאה הצפונית, הכוללת השפלות, ניצול מיני, עינויים, ושהייה בתנאים תת-אנושיים. הדוח מבוסס על עדויותיהם של 15 נשים וגברים שנעצרו על ידי המדינה, וכן גם על פקידים לשעבר שמכירים את מערכת המשפט הפלילי. כלל העדים נמלטו מקוריאה הצפונית לאחר 2011, השנה בה קים ג'ונג-און עלה לשלטון.

מהדוח עולה כי העצורים במדינה הטוטליטארית נשלחים למעצר בתאים צפופים ולא היגיינים, בעודם נאלצים להודות בעבירות שלכאורה ביצעו בזמן שמונעים מהם קבלת מזון וביגוד. פיל רוברטסון, סגן מנהל של הארגון באסיה, אמר כי "אסירים גוועים מרעב אלא אם כן הם משחדים את השומרים כדי שהמשפחות שלהם יוכלו לשלוח להם אוכל", והוסיף: "רק לעצורים בעלי קשרים פוליטיים וכסף יש סיכויים לשחרר את עצמם ואת משפחותיהם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בפעם השנייה בתוך שעות: אישה נרצחה בב"ש – בן זוגה חשוד במעשה

המבקר מתריע: ליקויים במוכנות צה"ל ללחימה תחת איום נשק כימי

נתניהו: "לא מודאג מהסקרים; שבנט יחליט אם הוא ימין או לא"

קים ג'ונג-און במהלך מצעד לציון 75 שנים מאז נוסדה מפלגת הפועלים של קוריאה הצפונית
קים ג'ונג-און במהלך מצעד לציון 75 שנים מאז נוסדה מפלגת הפועלים של קוריאה הצפונית | צילום: רויטרס

יון יונג-צ'אול, עצור לשעבר במערכת הכליאה של קוריאה הצפונית, סיפר כי "המעוכבים קיבלו יחס נחות יותר מבעלי חיים - שזה מה שבסופו של דבר אתה הופך להיות". יונג-צ'אול, שהיה בשנות ה-30 לחייו כשנכלא לראשונה, הוסיף כי הוא הוכה קשות עוד לפני שנחקר, ורק למחרת מסרו לו שהוא עצור בעקבות חשד לריגול. "הם הרביצו לי במשך חצי שעה, בעטו בי והביאו לי אגרופים בכל חלקי גופי".

עצורה נוספת, קים סון-יאנג, סוחרת לשעבר בת 50, שנמלטה מקוריאה הצפונית לפני חמש שנים, סיפרה כי נאנסה על ידי החוקר שלה במתקן המעצר, והוסיפה כי הותקפה מינית על ידי קצין משטרתי אחר בזמן חקירתה. סון-יאנג טענה כי היא הייתה "חסרת כל יכולת להתנגד".

"למרות שהאלימות הפיזית כלפי העצורים אינה חלק מהתקנות", אמר קצין משטרה לשעבר במערכת הכליאה לארגון זכויות האדם, "אנו זקוקים להודאות אשמה עוד בשלב שלפני המשפט, ולכן אנחנו חייבים להכות אותם". עצורים אחרים לשעבר העידו כי הם נאלצו לשבת על רצפת תא המעצר, או לחלופין על ברכיהם למשך 16 שעות במהלך היום, כאשר עבור כל תזוזה קלה הם היו חוטפים מכות באמצעות אגרופים, מקלות וחגורות עור כדי להכריח אותם להקיף את החצר כ-1,000 פעמים.

הדוח קורא לממשל בקוריאה הצפונית להודות בפומבי על הפרתן של זכויות האדם במדינה, בד בבד קראה לקוריאה הדרומית, ארצות הברית והאו"ם להפעיל לחצים ציבוריים ופרטיים על הממשלה על מנת "לשים קץ לעינויים האכזריים ולתנאים הלא אנושיים בהם נמצאים העצורים".