בכירים בארה"ב: מתקפה אוקראינית בקרים תוביל לתגובה גרעינית

הגורמים ה"מוכרים" הביעו את חששם מכך שרוסיה עשויה להשתמש בנשק גרעיני אם אוקראינה תנסה לכבוש או לתקוף בחצי האי. לדבריהם, לאוקראינים אין תוכנית שכזו בזמן הקרוב הרי שאת מרבית מאמציהם הם משקיעים בחזית המזרחית

חיילים רוסים צועדים במחנה פריבלנויה, ליד סימפרופול, בחצי האי קרים
חיילים רוסים צועדים במחנה פריבלנויה, שעל יד העיר סימפרופול בחצי האי קרים | צילום: רויטרס

בכירים אמריקניים "מוכרים" הביעו את חששם מכך שרוסיה עשויה להשתמש בנשק גרעיני אם אוקראינה תנסה לכבוש או לתקוף בחצי האי קרים. כך פורסם אמש (שישי) ברשת האמריקנית "NBC". את הדברים הללו הם אמרו בתדרוך שערכו בסוף חודש נובמבר לכמה מחברי הקונגרס, תוך שהם מדגישים כי לאוקראינים אין תכנון לעשות דבר כזה כרגע, אם כי כן יש להם היכולת לכבוש את חצי האי.

לדברי אחד מהבכירים, בטווח הקצר - אוקראינה לא שמה למטרה להחזיר את חצי האי לשטחה. עם זאת, הבכיר סייג מעט מדבריו וטען כי אוקראינה הפגינה חוסן והתמדה מול רוסיה לאורך כל שלבי המלחמה. יצוין כי מאז נכבש חצי האי קרים וסופח לרוסיה אי אז בשנת 2014, וביתר שאת מאז החלה המלחמה בחודש פברואר האחרון, בכירים אוקראינים ביניהם גם הנשיא זלנסקי וה"כוורת" שלו חזרו והדגישו כי מבחינתם, חצי האי קרים היה ונשאר טריטוריה אוקראינית שאוקראינה תפעל להחזיר אותה לשטחה.

מלבד אותם בכירים, גורמים ומומחים אמריקניים לענייני המלחמה במזרח אירופה סבורים כי מתקפה אוקראינית אפשרית בחצי האי קרים אינה נמצאת כרגע על הפרק, בעיקר בגלל שהמערכה הנוכחית של אוקראינה אינה מאפשרת את השתלטותה על האזור. מבחינת האוקראינים, נמשכים המאמצים לשחרור ערים וכפרים נוספים בחזית המזרחית, ובמקביל - הם מעוניינים לנוע גם צפונה, כך לטענת אותם גורמים.

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה | צילום: רויטרס

מלבד זו, בארה"ב חוששים שגם המתקפות האוקראיניות האחרונות בשטחי רוסיה - עלולות להוביל את הנשיא פוטין ל"קצה" באופן שיגרור תגובה רוסית קשה, שייתכן ותהיה כוללת שימוש ב"פצצה מלוכלכת" או בנשק גרעיני של ממש. לפי הבכירים ה"מוכרים", לפי שעה, לארה"ב אין מודיעין או מידע מקדים על אפשרות שרוסיה תשתמש בנשק גרעיני.

לא זו בלבד, הבכירים האמריקניים ציינו בהקשר זה כי המתקפות האוקראיניות בבסיסים הרוסים, ניסיון החיסול של אלכסנדר דוגין כמו גם הפיצוץ בגשר קרים - הפתיעו אותם. לטענתם, האוקראינים נקטו בצעדי "הסלמה" מבלי ליידע את ארה"ב מראש. יחד עם זאת, הם בטוחים כי במקרה של ניסיון אוקראיני לכיבוש מחדש של חצי האי קרים - אוקראינה תיידע את ארה"ב.

ענן עשן מיתמר בבירה קייב. הבוקר
ענן עשן מיתמר בבירה קייב, כתוצאה מהתקיפה הרוסית (ארכיון) | צילום: רויטרס

לפני שבוע וחצי, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין אמר כי הסיכון למלחמה גרעינית עם אוקראינה עלה, אך התעקש שרוסיה לא "השתגעה" וכי היא רואה בארסנל הגרעיני שלה אמצעי הרתעה בלבד. עם זאת פוטין טען כי רוסיה תגן על שטחה ועל בעלות בריתה "בכל האמצעים הזמינים", והוסיף כי ארצות הברית, לא רוסיה, היא שהציבה נשק גרעיני "טקטי" במדינות אחרות.

עוד אמר פוטין כי הלחימה באוקראינה עשויה להימשך זמן רב, אך אין צורך לגייס חיילים נוספים. "באשר למשך המבצע הצבאי המיוחד, ובכן, כמובן, זה יכול להיות תהליך ארוך", אמר. אבל לדבריו, "אין היגיון" בסבב גיוס נוסף בשלב זה, לאחר זימון של 300,000 חיילי מילואים בספטמבר ובאוקטובר.

במקביל, הרוסים ממשיכים בתקיפותיהם נגד מטרות אסטרטגיות ברחבי אוקראינה, לרבות נגד מתקני ותשתיות אנרגיה, חשמל ומים. בתוך כך, הבוקר נשמעו אזקעות ברחבי אוקראינה, ולפי התקשורת המקומית - מתקפת הטילים המסיבית של רוסיה כוונה לעבר "תשתיות קריטיות". עוד היום, פוטין נפגש עם בכירי הצבא הרוסי ביניהם שר ההגנה סרגי שויגו, מפקד הצבא גרסימוב ומפקד הכוחות הרוסים באוקראינה. בפגישה, הנשיא התייעץ עם הדרג הפיקודי הבכיר על אופי וניהול המשך המערכה הצבאית של מדינתו באוקראינה.