רוסיה: "עצרנו 8 חשודים במעורבות בפיצוץ גשר קרים"

שירות הביטחון הפדרלי הודיע כי עצר 5 אזרחים רוסים ועוד 3 תושבים מאוקראינה וארמניה, החשודים במעורבות פיצוץ הגשר. לטענת השירות, מנהלת המודיעין הראשית של משרד ההגנה של אוקראינה, והעומד בראשה - קירילו בודאנוב, אחראיים לפיצוץ

זמן צפייה: 01:08

שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (ה-FSB) הודיע היום (רביעי) כי עצר 5 אזרחים רוסים ועוד 3 תושבים מאוקראינה וארמניה, החשודים במעורבות פיצוץ גשר קרים. לטענת ה-FSB, מנהלת המודיעין הראשית של משרד ההגנה של אוקראינה, והעומד בראשה - קירילו בודאנוב, הם האחראיים לפיצוץ.

עוד נטען ב-FSB כי המטען באמצעותו פוצצו את הגשר הועבר מאוקראינה לאוסיה דרך בולגריה. יצוין כי עד כה, אף גורם אוקראיני רשמי לא לקח אחריות על פיצוץ הגשר, אם כמה כמה מהם הביעו את שמחתם לאחר הפיצוץ. בעוד האוקראינים רואים בו כ"סמל לכיבוש", הגשר נחשב למעין סמל רוסי ולאחד מפרויקטי היוקרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה | צילום: רויטרס

אורכו של הגשר הוא כ-19 קילומטרים, והוא נחנך לראשונה בשנת 2018 על ידי הנשיא פוטין. החלק המיועד לנסיעת רכבות נחנך שנתיים לאחר מכן. כמו גם, הוא מהווה נתיב אספקה הכרחי לכוחות הרוסיים הנמצאים בחצי האי קרים ובדרום אוקראינה.

במהלך החודשיים האחרונים, הכוחות האוקראינים וגורמים המזדהים עם הכוחות האוקראינים הנמצאים על חצי האי קרים הגבירו את תדירות הפעילות שלהם נגד תשתיות ואתרים רוסיים בחצי האי ביניהם גם בסיס חיל הים. זאת, בניגוד מוחלט להנחת היסוד ברוסיה טרם המלחמה ובחצי השנה הראשונה שלה לפיה - לאוקראינה אין היכולת לבצע פעולות עומק משמעותיות על אדמת חצי האי קרים ורוסיה.

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
הרס כביש המכוניות שעל הגשר | צילום: מתוך טוויטר

למרות שנראה כי לא נגרם נזק משמעותית לקשתות התומכות של הגשר, שבינתיים שב לפעילות, פיצוץ הגשר מתכתב עם מצבם הרע של הרוסים בשדה הקרב בשבועות האחרונים, במהלכם הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית הלחימה המזרחית והדרומית. לפי ההערכות במערב, מדובר בהתקדמות המשמעותית ביותר של הכוחות האוקראינים במלחמה.

נזכיר כי פחות מיממה לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה בפיצוץ הגשר המחבר בין רוסיה לחצי האי קרים, בבוקר יום שבת נשמעה סדרה של פיצוצים עזים בבירה קייב במתקפה הקשה ביותר שידעה הבירה מזה כמה חודשים. עד כה דווח על 19 הרוגים ויותר מ-100 פצועים. במקביל, נרשמו כמה פיצוצים נוספים בערים לבוב, דניפרו, מיקולאייב, טרנופול, ויניציה, ז'יטומיר וחמלניצקי.

השריפה שנוצרה כתוצאה מהפיצוצים בקייב
התגובה הרוסית לא איחרה לבוא. הרס אחרי הפגזה רוסית בקייב | צילום: רויטרס

בתגובה לפיצוץ גשר קרים, הרוסים ביצעו תקיפות עצימות בכמה מוקדים ברחבי אוקראינה, במהלך נאום טלוויזיוני ששודר ברוסיה, הנשיא פוטין התייחס לתקיפות הללו ושיגר איום לעבר אוקראינה. הוא אמר כי "אם התקיפות נגד רוסיה יימשכו - התגובה תהיה קשה". עוד אמר פוטין כי הכוחות הרוסיים תקפו הבוקר תשתיות צבאיות, אנגרטיות ואתרי תקשורת אוקראיניים.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס קודם לכן גם הוא לתקיפות הרוסיות, וטען כי הן נועדו לייצר נזק משמעותי לתשתיות האנרגיה של אוקראינה. "יש לנו עסק עם מחבלים", אמר זלנסקי. לדבריו, המתקפות הרוסיות בוצעו באמצעות עשרות טילים וכטב"מים איראניים מסוג "שאהד". "הם מנסים למחוק אותנו מעל פני האדמה", הוסיף.