דיווח: פיצוץ בגשר שמחבר בין קרים לרוסיה; הנסיבות נבדקות

שרפת ענק נוצרה בעקבות פיצוץ מסתורי על הגשר, שמחבר בין חצי האי שסופח על ידי רוסיה ב-2014 ליבשת המרכזית. הכביש המיועד לרכבות משא ולמכוניות ניזוק וקרס בחלקו, וכעת נבדק מקור הפיצוץ

זמן צפייה: 01:08

פיצוץ מסתורי אירע הבוקר (שבת) בגשר קרים שברוסיה המחבר בין חצי האי קרץ' שבקרים לבין חצי האי טאמאן שבמחוז קרסנודאר (רוסיה גופא). בתמונות שהתפרסמו ברשתות החברתיות, ניתן לראות ענן עשן ענק מיתמר מעל הגשר, כאשר לפי הדיווחים, הפיצוץ ככל הנראה אירע בחלקו של הגשר המיועד לרכבות משא, וכתוצאה מכך, גם הכביש המיועד למכוניות ניזוק וחלק ממנו אף קרס. הנשיא פוטין התבשר על הפיצוץ והורה להקים ועדה ממשלתית שתטפל "במצב החירום".

קטעי וידאו שהופצו מרגע הפיצוץ עשויים לרמז על תקיפה מכוונת בשימוש של חומרי נפץ. הפיצוץ, שלפי כמה עדי ראייה התרחש לקראת השעה 6 בבוקר (שעון מקומי רוסיה) אירע בעת שעל הגשר עוברת רכבת משא, וכתוצאה מכך - היא ניזוקה. "היום בשעה 6:07 בבוקר מכונית תופת התפוצצה, והציתה שבע מכליות דלק שהובלו ברכבת לקרים", נמסר בסוכנויות הידיעות הרוסיות.

הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה
הפיצוץ בגשר שמחבר בין חצי האי קרים לרוסיה | צילום: מתוך טוויטר

יצוין כי בחודשים האחרונים דווח על עשרות פעולות המזוהות עם אוקראינה בחצי האי קרים. מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה, כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר הפיצוץ ורמז על מעורבות אוקראינית אפשרית בפיצוץ: "יש להשמיד כל מה שלא חוקי, כל מה שנגנב יש להחזיר לאוקראינה, יש לגרש את כל מה ששייך לכיבוש הרוסי".

מיד לאחר הפיצוץ התפרסמו דיווחים על תושבים בחצי האי קרים שהחלו ממהרים לתחנות דלק כשהם חוששים ממחסור בדלק. יודגש כי חצי האי קרים אינו מנותק מרוסיה וכי ישנן ספינות ומעבורות שיכולות להפליג בין רוסיה היבשתית לקרים. הפיצוץ על הגשר מגיע יום לאחר יום הולדתו ה-70 של הנשיא פוטין, ועל רקע הביקורת הגוברת ברוסיה על ניהול מלחמתו נגד אוקראינה לאחר שורה של כישלונות בשדה הקרב בשבועות האחרונים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210080914' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='תיעוד השריפה על הגשר' poster='' kid='1_ssm9hgtp' duration='']

כמו במקרי קודמים, תחילה הגורמים הרוסיים לא שיתפו בפרטי מידע ולא ציינו כי מכונית תופת היא זו שגרמה לפיצוץ האדיר. "לפי נתונים ראשוניים, מכלית דלק עלתה באש באחד הקטעים של גשר קרים", מסר אולג קריוצ'קוב, סגן מושל מחוז קרים לאחר הפיצוץ.

בעוד האוקראינים רואים בו כ"סמל לכיבוש", הגשר נחשב למעין סמל רוסי ולאחד מפרויקטי היוקרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כמו גם, הוא מהווה נתיב אספקה הכרחי לכוחות הרוסיים הנמצאים בחצי האי קרים ובדרום אוקראינה. אורכו של הגשר הוא כ-19 קילומטרים, והוא נחנך לראשונה בשנת 2018 על ידי הנשיא פוטין. החלק המיועד לנסיעת רכבות נחנך שנתיים לאחר מכן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210080915' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='תיעוד: רגעי הפיצוץ בגשר קרים' poster='' kid='1_a6ij63a3' duration='']

כאמור, במהלך החודשיים האחרונים, הכוחות האוקראינים וגורמים המזדהים עם הכוחות האוקראינים הנמצאים על חצי האי קרים הגבירו את תדירות הפעילות שלהם נגד תשתיות ואתרים רוסיים בחצי האי ביניהם גם בסיס חיל הים. זאת, בניגוד מוחלט להנחת היסוד ברוסיה טרם המלחמה ובחצי השנה הראשונה שלה לפיה - לאוקראינה אין היכולת לבצע פעולות עומק משמעותיות על אדמת חצי האי קרים ורוסיה.

למרות שנראה כי לא נגרם נזק משמעותית לקשתות התומכות של הגשר, פיצוץ הגשר מתכתב עם מצבם הרע של הרוסים בשדה הקרב בשבועות האחרונים, במהלכם הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית הלחימה המזרחית והדרומית. לפי ההערכות במערב, מדובר בהתקדמות המשמעותית ביותר של הכוחות האוקראינים במלחמה.