דיווח: ראש ה-CIA ביקר באוקראינה וקיים פגישה חשאית עם זלנסקי

ראש ארגון הביון האמריקני ויליאם ברנס הגיע לקייב בשבוע שעבר על מנת לדון עם הנשיא האוקראיני על הצעדים הבאים של רוסיה במלחמה. בתוך כך, ממשל ביידן הכריז על חבילת סיוע צבאי חדשה לאוקראינה, בשווי 2.5 מיליארד דולר, הכוללת נשקים, טנקים ורכבים משוריינים

ראש ה-CIA ויליאם ברנס
ראש ה-CIA ויליאם ברנס | צילום: רויטרס

ראש ה-CIA ויליאם ברנס קיים פגישה חשאית עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, על מנת לדון על הצעדים הבאים במלחמה מול רוסיה. כך דווח אמש (חמישי) ב"וושינגטון פוסט" האמריקני. בתוך כך, ארה"ב תעניק לאוקראינה חבילת סיוע צבאית בשווי 2.5 מיליארד דולר.

ראש ארגון הביון האמריקני נסע בחשאי בשבוע שעבר לבירת אוקראינה קייב, על מנת לתדרך את זלנסקי לגבי הערכותיו לצעדים הבאים של הצבא הרוסי במהלך החודשים הקרובים. נסיעתו של ברנס מתרחשת בנקודה קריטית במלחמה שהחלה בחודש פברואר, כשרוסיה תוקפת באופן מאסיבי בעיר באחמוט, ומביאה את אוקראינה לידי חישוב מחדש של צעדיה הבאים ושל חלוקת המשאבים שלה.

הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא זלנסקי בבית הלבן | צילום: רויטרס

בראש סדר העדיפויות של הנשיא האוקראיני ניצבת השאלה כמה זמן מדינתו תמשיך לקבל את חבילות הסיוע מארה"ב וממדינות המערב, כשברקע המפלגה הרפובליקנית משתלטת על בית הנבחרים, ובמקביל ישנה ירידה ברצון לסייע לאוקראינה בקרב דעת הקהל הציבורית. ראש ה-CIA הבהיר לזלנסקי את הזמן הקריטי בו המלחמה נמצאת, וטען כי בהמשך ככל הנראה יהיה קשה יותר להשיג סיוע צבאי נוסף.

זלנסקי ואנשיו יצאו מהפגישה עם הרושם שתמיכתה של ארה"ב עדיין משמעותית וחזקה, וכי ממשל ביידן ימשיך בחבילת סיוע ארוכת טווח אותה הוא מעניק לאוקראינה, לפחות עד לחודשים יולי ואוגוסט.

בממשל האמריקני ישנם גורמים החלוקים בדעתם לגבי הצורך להעניק סיוע צבאי יקר לאוקראינה. בעוד שחלק מהרפובליקניים תומכים במענקים, ישנם שמרנים יותר הטוענים כי ארה"ב צריכה לקצץ בהוצאותיה, וכך גם בסיוע שהיא מעניקה לצבאו של זלנסקי.

הבניין שהוחרב בתקיפה הרוסית בדניפרו, אוקראינה
בניין מגורים שהוחרב בתקיפה רוסית בדניפרו | צילום: רויטרס

ראש ה-CIA ברנס נחשב לדמות הזוכה לכבוד על ידי הנשיא האוקראיני, מאחר והוא זה שהזהיר את אוקראינה טרם פלישתה של רוסיה לפני כ-11 חודשים. הזהרותיו של ברנס הגיעו בעקבות מידע מודיעיני אמריקני שקיבל, ובכך עזר לאוקראינה למנוע מרוסיה לכבוש את קייב כפי שתכננה.

בתוך כך, ארצות הברית קרובה להשלמת חבילת סיוע לאוקראינה על סך 2.5 מיליארד דולר, הכוללת כלי נשק, טנקים מסוג "סטרייקר", וכלי רכב משוריינים נגד מוקשים. החבילה, שתהיה אחת היקרות שהוענקו לצבאו של זלנסקי במהלך המלחמה, עדיין לא אושרה באופן סופי, ועשויה להשתנות.

טנק מסוג ''סטרייקר''
טנק מסוג ''סטרייקר''

"אנחנו מנסים למצוא שילוב בין שריון לבין כוחות מכניים, באופן שיוצר היגיון", אמר קולין קאהל, תת מזכיר ההגנה האמריקני. גורמים אוקראיניים ניסו לשכנע את הממשל האמריקני לשלוח גם טילים ארוכי טווח שמגיעים למרחק 300 ק"מ, אך הנשיא האמריקני ג'ו ביידן סירב לכך מחשש שהדבר יסלים את המלחמה מול רוסיה. בנוסף, גם טנקים מסוג M1 לא יישלחו לבסוף בגלל בעיות לוגיסטיקה.

גם בריטניה ופולין הודיעו במהלך השבועות האחרונים על חבילות סיוע שישלחו לאוקראינה. הבריטים צפויים להעניק לצבא של זלנסקי טנקים חדישים מסוג צ'לנג'ר 2.