"רגע מכריע במאבק": חיסון אסטרהזניקה נכנס לשימוש בבריטניה

הממלכה המאוחדת הפכה למדינה הראשונה בעולם להשתמש בחיסון שפותח בשיתוף עם מדעני אוקספורד. בשונה ממתחריו, הוא זול יותר וקל לשנע אותו כי אינו דורש הקפאה עמוקה

זמן צפייה: 02:34

בריטניה החלה הבוקר (שני) להשתמש בחיסון נגד קורונה של חברת התרופות אסטרהזניקה, ובכך הפכה למדינה הראשונה בעולם שמשתמשת במנות החיסון שפותחו בשיתוף עם מדעני אוניברסיטת אוקספורד. כחצי מיליון בריטים צפויים להתחסן במשך היום, ועשרות מיליונים בחודשים הקרובים. בשונה ממתחריו, החיסון הבריטי זול יותר וקל לשנע אותו כי אינו דורש הקפאה עמוקה.

שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק מסר כי "זה רגע מכריע במאבק נגד הנגיף הנורא. אני מקווה שהחיסון יביא לכולם תקווה חדשה, שסוף המגפה כבר נראה לעין. זה סיפור הצלחה בריטי שמתחיל היום, אבל עדיין נצטרך מאמץ לאומי כדי להביס את הנגיף. צריך לשמור על שליטה על התפשטות המגפה בחודשים הקרובים, עד שכולם יתחסנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

5,135 נדבקים חדשים אובחנו אתמול – כמיליון ורבע ישראלים חוסנו

פרופ' אש: "נמליץ לסגור את כל מערכת החינוך – גם במגזר החרדי"

עקב הפרסום בחדשות 13: יולדות שפוטרו או בחל"ת יקבלו דמי לידה

חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה''
חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה'' | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר אישרה בריטניה אישרה לשימוש את החיסון של אסטרהזניקה. יש לציין כי ישראל כבר סיכמה עם החברה על רכישה של 10 מיליון מנות עבור חמישה מיליון אזרחים. זאת, לאחר שלפני כחודש, כזכור, הודיעה החברה כי בכוונתה לבצע ניסוי חדש בחיסון שפיתחה נגד הקורונה, מפני שהניסוי שכבר בוצע העלה ספקות בנוגע לרמת היעילות של הפיתוח.

בין היתר, במהלך הניסוי נתנו לנסיינים את מנת החיסון שלכאורה אפקטיבית ב-90% - בטעות, ובנוסף לחלק מהנסיינים ניתנו חצאי מנות חיסון - בניגוד לפרוטוקול. זאת ועוד, החוקרים ניסו לחבר בין נתונים שונים על מנת ליצור ממוצע, שהתברר כלא מדויק.

בתגובה רשמית מאסטרהזניקה נכתב: "עם התקדמות בפיתוח החיסון בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד, נמצא כי חוזק המינונים שבהם השתמשו בשלבים מוקדמים של הניסוי הוערך יתר על המידה, כך שבפועל ניתנה לנסיינים חצי מנה". עוד נאמר בתגובה כי "חשוב לציין שלמרות הביקורת, גם תוצאה ברף הנמוך, 62%, היא עדיין גבוהה יותר מהרף שהציב הרגולטור הבריטי. החברה רוצה להציג תוצאות טובות יותר בהתחשב באלה שהציגו המתחרות".