מאות חברות, 9 פייבוריטיות: המרוץ לחיסון - תמונת מצב עולמית

על פי ההערכות כ-300 גופים וחברות עובדים על חיסון לקורונה בימים אלה, אולם רק מעטים נמצאות בשלב הניסויים ההמוניים בבני אדם לקראת מתן אישור. איפה אנחנו עומדים ומתי נוכל להתחסן?

זמן צפייה: 02:51

המרוץ לחיסון: במקביל להתפשטות הגל השני במדינות רבות באירופה, והמשך העליה הרציפה בתחלואה במדינות כמו ארה"ב, הודו ומדינות אמריקה הלטינית, נמשך ביתר שאת המרוץ לחיסון מפני נגיף קורונה.

על פי ההערכות שונות, כ-300 גופים וחברות נמצאים בשלבים שונים בפיתוח החיסון. רובם נמצאים בשלבים מוקדמים, וטרם החלו בניסויים בבני אדם, חלקם החלו ניסויים בבעלי חיים. כ-40 החלו כבר בשלבי הניסויים בבני אדם, ו-9 נמצאים בשלב השלישי והאחרון, הניסויים ההמוניים בבני אדם.

עוד בחדשות 13:

כמיליון מתו מקורונה בעולם: "ייתכן שנגיע לשני מיליון מתים"

"מקווה להביא את הניצחון": הצצה בלעדית למפקדת הקורונה הלאומית

שיא שלילי חדש: יותר מ-8,000 אובחנו אתמול; 708 חולים במצב קשה

לאחר השלבים הפרה-קליניים, הכוללים ניסויים בבעלי חיים, בתחילה קטנים לדוגמא עכברים; ולאחר מכן גדולים יותר לדוגמא קופים, ישנם שלושה שלבי ניסוי בבני אדם. בשלב הראשון מנסים על קבוצה קטנה; בשלב השני קבוצה גדולה יותר, לרוב מאות אנשים; ובשלב השלישי, האחרון לפני הגשה לאישור, על קבוצה גדולה, לרוב עשרות אלפים.

בימים אלה ממש מתבצעים פיתוחים וניסויים בעשרות מדינות ברחבי העולם, מבריטניה, דרך ארה"ב, סעודיה, האמירויות, ברזיל, רוסיה ואפילו כאן בישראל. מאות אלפי מתנדבים מקבלים את החיסונים בשלביהם השונים, על מנת לבחון האם הם יעילים בפיתוח נוגדנים לנגיף, ולא פחות חשוב – האם הם בטוחים לשימוש.

אחד השמות ה"חמים" מבין החברות שנמצאות בישורת האחרונה היא אסטרה-זניקה, שמפתחת חיסון יחד עם מדעני אוקספורד בבריטניה. ב-6 בספטמבר החברה הודיעה במפתיע על עצירת הניסויים לאחר שאחד המתנדבים פיתח מחלה חריפה, אולם לאחר כמה ימים החברה הודיעה על המשך התהליך ברוב המדינות. בחברה הודיעו כי אם הכל ילך כשורה ייתכן שכבר בחודש אוקטובר יוכלו להתחיל להפיץ "חיסוני חירום" לאחר אישור מהיר.

קורונה בהודו
מירוץ לחיסון במקביל להתפשטות הנגיף. קורונה בהודו | צילום: רויטרס

חברה נוספת שנמצאת כבר תקופה ארוכה יחסית בשלב השלישי היא מודרנה האמריקנית. החברה נהנית ממימון של כשני מיליארד וחצי דולר מטעם הממשל האמריקני, כמו כמה חברות אחרות, ובתמורה להתחייבות ל-100 מיליון מנות חיסון בארה"ב. כבר בסוף יולי היא החלה בשלב השלישי והאחרון, ועל פי התחזיות לקראת סוף 2020 או תחילת 2021 יהיו לה את האישורים הדרושים, אם הכל יעבוד כשורה.

גם פייזר האמריקנית, בשיתוף פעולה עם ביו-אן-טק הגרמנית, נחשבת למועמדת מובילה, כאשר כמו מועמדות אחרות היא החלה את השלבים השני והשלישי במקביל כדי לקצר בהליך המחקר. לאחרונה אמר מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, כי על פי המודלים האופטימיים, עד לסוף אוקטובר הם כבר ידעו אם החיסון עובד ויוכלו להגיש אותו לאישור הנדרש. בנוסף מעריכים בחברה שעד לסוף 2021 יוכלו להפיץ 1.3 מיליארד חיסונים בעולם.

מי שעוד הצטרפה לשלב האחרון השבוע היא חברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון", שהודיעה כי בכוונתה לבצע את הניסוי הגדול ביותר עד כה, בכ-60,000 מתנדבים. ב"ג'ונסון אנד ג'ונסון" מקווים לבדל עצמם מהמתחרים בכך שבמקום שתי מנות חיסון שיידרשו ברוב החברות המפתחות כעת, תידרש רק מנה אחת של חיסון. בחברה מקווים לאשר את החיסון עד לסוף 2020, ולהפיץ כמיליארד מנות חיסון בעולם עד לסוף 2021.

לרוב נדרשות שנים ארוכות לפיתוח חיסונים, אולם בשל הדחיפות מתבצעים הליכי חירום, כולל ביצוע שלבי ניסוי במקביל, התהליך צפוי להתקצר משמעותית. בנוסף חברות רבות מקבלות מימון ממשלתי במליארדי דולרים, על אף שלא הוכיחו יעילות, מה שמסייע בהאצת הפיתוח. בחודשים הקרובים יחלו להתקבל אצל הרגולטורים החיסונים לבחינת יעילות ובטיחות ולאישור, רבים בעולם מקווים שהוא ינתן במהרה, והליך הפצת החיסון, שצפוי גם הוא להיות ארוך, יחל סוף סוף.