שאלת מיליון הדולר: כיצד הרשעת טראמפ תשפיע על הבוחרים?

לאחר ההחלטה ההיסטורית של חבר המושבעים במשפט דמי השתיקה של הנשיא לשעבר, הרוחות בארצות הברית סוערות - והעיניים נשואות ליום הבוחר בנובמבר. בקמפיין הרפובליקני מקווים לנצל את ההרשעה כדי לגרוף תמיכה. מנגד, ביידן יבקש לעשות שימוש בכך שיריבו הוא עבריין מורשע מעתה כדי לזכות בכהונה שנייה בבית הלבן. טראמפ: "רודפים אותי כי אני המועמד המוביל לנשיאות"

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

ביום שלאחר הרשעתו ההיסטורית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בארצות הברית תוהים כיצד תושפע מערכת הבחירות לנשיאות בעקבות הדרמה המשפטית-פוליטית - לנוכח הפיכתו של טראמפ לנשיא האמריקני הראשון בהיסטוריה שהורשע בפלילים.

מחד, הרשעתו של הנשיא לשעבר בכל הסעיפים נגדו נתפסת בעיניי חלקים בציבור האמריקני כעובדה שמחזקת את עקרון השוויון בפני החוק, העומד בלב האתוס האמריקני מאז הקמתה של ארצות הברית. יתרה מכך, על-פי סקרים שפורסמו טרם הכרעת חבר המושבעים הלילה, ישנם בוחרים שהגדירו את עצמם תומכי טראמפ - אך הצהירו כי הרשעה עשויה לשנות את עמדתם.

מאידך, המועמד הרפובליקני לנשיאות, בשיתוף עם בכירים במפלגתו, פתחו במתקפה חריפה נגד מערכת המשפט בניו-יורק, במטרה לרתום את ההרשעה לטובת הקמפיין. מאז החלו החקירות נגדו, טראמפ טוען כי הוא נרדף בידי מערכת המשפט על לא עוול בכפו, בהכוונת יריבו הדמוקרטי, הנשיא ג'ו ביידן. הקמפיין של טראמפ אף טוען כי גייס 34.8 מיליון דולר ביממה האחרונה.

הערב, בהתייחסות להרשעה, טראמפ נשא נאום תקיף ורווי שקרים נגד מערכת המשפט, התובע בניו יורק - וממשל ביידן. "החקירות האלו מגיעות בהוראת וושינגטון בגלל שאני המועמד המוביל לנשיאות", אמר, והוסיף: "אם הם יכולים לעשות את זה לי, הם יעשו את זה לכולם".

טראמפ יוצא מבית המשפט בניו יורק
טראמפ יוצא מבית המשפט בניו יורק | צילום: רויטרס
תומכי טראמפ לאחר ההרשעה
תומכי טראמפ לאחר ההרשעה | צילום: רויטרס
מתנגדי טראמפ חוגגים
מתנגדי טראמפ חוגגים | צילום: רויטרס

אתמול, לאחר שבירך את תומכיו וחזר למגדל טראמפ בניו יורק, הנשיא לשעבר פרסם הודעה בה קשר בין גורלנו האישי לגורלה של ארצות הברית - כפי שהוא מרבה לעשות במהלך קמפיין הבחירות. "אני אדם חף מכל פשע, ואני נלחם למען המדינה שלנו, למען החוקה שלנו - בגלל שכל המדינה שלנו מושחתת כרגע", כתב בהצהרתו.

מצדו השני של המתרס, הקמפיין של הנשיא ביידן, שצפוי מעתה לעשות שימוש רטורי נרחב בצמד המילים "עבריין מורשע" בהתייחסות לטראמפ, הודיע כי גזר הדין הסופי של המועמד הרפובליקני יינתן על-ידי הבוחרים בקלפיות.

"ההרשעה אינה משנה את העובדה כי הציבור האמריקני ניצב בפני מציאות פשוטה", אמר מנהל הקמפיין של ביידן, "בכל מקרה יש רק דרך אחת להשאיר את דונלד טראמפ מחוץ לחדר הסגלגל - הקלפי. כעבריין מורשע או לא, טראמפ יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות - והסיכון שהוא מציב לדמוקרטיה שלנו מעולם לא היה גדול יותר".

כותרת "הניו יורק טיימס
כותרת "הניו יורק טיימס", הבוקר | צילום: רויטרס
תומכי דונלד טראמפ
צילום: רויטרס
ההרשעה של דונלד טראמפ
צילום: רויטרס

על אף שלא ניתן להעריך את היקף ההשלכות של החלטת המושבעים, ברור כי ההרשעה תלכד את תומכיו המושבעים של הנשיא לשעבר ותמריץ אותם לפעול יחד עם הקמפיין הרפובליקני במטרה לייצר נרטיב נגד ההחלטה, בשאיפה להשפיע גם על בוחרים מתונים יותר. במידה ויצליחו, 24 השעות האחרונות עשויות להיזכר כיום שבו הנשיא ביידן הפסיד כהונה שנייה בבית הלבן.

מנגד, הפיכתו של טראמפ באופן רשמי לעבריין מורשע עשויה להרחיק ממנו מצביעים מתונים בפרברים האמריקנים, אחריהם הוא מחזר מאז נכנס לפוליטיקה בשנת 2015. בנוסף, ההרשעה משחקת לידי הנרטיב של הקמפיין הדמוקרטי, לפיו קודמו של ביידן בתפקיד קיצוני, מושחת ואינו כשיר לכהן פעם נוספת כנשיא.

סטפני קליפורד, "סטורמי דניאלס", מחוץ לבית המשפט
סטפני קליפורד, "סטורמי דניאלס", מחוץ לבית המשפט | צילום: רויטרס

בלב הפרשה בה הורשע טראמפ הלילה ניצבות שתי נשים הטוענות כי קיבלו במהלך הבחירות הנשיאותיות בשנת 2016 תשלומים גבוהים בעקבות רומן שניהלו עם טראמפ. אחת הנשים, סטפני קליפורד (הידועה בכינוי "סטורמי דניאלס"), קיבלה תשלום של 130 אלף דולר מעורך הדין של טראמפ, מייקל כהן - בתמורה לכך שתחתום על הסכם במסגרתו תתחייב שלא לחשוף את קשריה למועמד הרפובליקני. אחרי הבחירות, החברה של טראמפ החזירה לכהן את הכסף שהעביר לדניאלס.

הפרשה התפוצצה בשנת 2018, לאחר שהעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" חשף את התשלומים שכהן העביר לדניאלס. מאוחר יותר באותה השנה כהן הודה באשמה והורשע בשתי עבירות הקשורות למימון קמפיינים פוליטיים. בשיחה שהקליט וחשף, כהן נשמע משוחח עם טראמפ על דמי השתיקה לדניאלס ושואל אותו האם להעביר אותם במזומן. בשנת 2018 טראמפ הכחיש קשר לפרשה וטען כי לא היה מודע לכספים שהועברו לכוכבת הפורנו.

מלבד התיק הנוכחי, הנשיא לשעבר גם ניצב בפני שלושה תיקים פליליים אחרים בבתי משפט פדרליים ובבית המשפט של ג'ורג'יה, בהאשמות חמורות יותר של שיבוש בחירות, קשירת קשר לביצוע פשע וטיפול לא ראוי במסמכים מסווגים שנטל מהבית הלבן בסיום כהונתו.