דיווחים: עשרות מפגינים נהרגו בעימותים עם הצבא בקזחסטן

אחרי שהוכרז מצב חירום במדינה בשל התפטרות הממשלה והמחאות נגד מחירי הדלק המאמירים, כלי תקשורת במדינה דיווחו כי תושבים רבים נפגעו בעימותים עם כוחות הביטחון. רוסיה צפויה לשלוח כוחות צבאיים במטרה להביא לרגיעה

עימותים בקזחסטן
עימותים בקזחסטן | צילום: רויטרס

כלי תקשורת בקזחסטן דיווחו היום (חמישי) כי עשרות מפגינים נהרגו ומאות נפצעו בעימותים עם הצבא בזמן המחאות על עליית מחירי הדלק. במקביל, המדינה ביקשה מרוסיה לשלוח כוחות צבאיים, בניסיון להביא לרגיעה.

אתמול קיבל נשיא המדינה קאסים ג'ומאט-טוקייב קיבל את התפטרותה של הממשלה נוכח הזעם הרב ברחבי המדינה. במהלך המהומות האלימות נפצעו כ-100 שוטרים. בתוך כך, כוחות המשטרה השתמשו נגד המפגינים בגז מדמיע וברימוני הלם. מרבית האירועים נרשמו בעיר הבירה הסובייטית לשעבר אלמטי.

הפגנות אלימות בקזחסטן
הפגנות אלימות בקזחסטן | צילום: רויטרס

העימותים החלו מוקדם יותר השבוע לאחר התפטרות הקבינט המדיני. כתב סוכנות הידיעות רויטרס ששהה במקום תיאר כיצד אלפי מפגינים נעו לקראת מרכז העיר אלמטי כאשר חלקם במשאיות, אחרי שכוחות הביטחון כשלו בניסיונם למנוע מהם להגיע לשם. בתוך כך, איגוד העסקים במדינה דיווח כי חלק מהמפגינים תקפו בנקים, חנויות ומסעדות.

בעקבות המהומות האלימות, רשויות במדינה קראו לאזרחים להישאר בביתם, כשבמקביל הזהירו את התושבים מפני פעילות משטרתית מוגברת. כאמור, המחאות במדינה החלו מיד עם תחילת השנה, כאשר הממשלה החליטה להעלות את מחירי הדלק הנוזלי.

תושב אלמטי, ששיתף פעולה עם המפגינים, סיפר לכלי התקשורת: "רובם המכריע הגיעו מהשכונות העניות ומערים לא מרכזיות. יש אנרכיה בכל מקום. לא רואים באף מקום כוחות משטרה", סיפר התושב. במקביל, בכיכר המרכזית חילקו וודקה למפגינים, כאשר חלקם אף תכננו ללכת למגורי העשירים בעיר אלמטי ולשוק המקומי ולשדוד אותם".