רוסיה: הקומיסר הצבאי של חברובסק הודח לאחר שנכשל בגיוס חיילים

הקומיסר הצבאי הודח מתפקידו על ידי המושל המקומי, לאחר שנכשל בגיוס חיילים מהאזור. זאת, לאחר שמחצית מהחיילים שגייס שהועברו לחזית - נשלחו בחזרה הביתה לאחר שנמצאו לא כשירים ללחימה. במקביל, הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית המזרחית, וגם היום הצליחו לרשום הצלחות משמעותיות בשטח

רוסיה: הקומיסר הצבאי של חברובסק הודח לאחר שנכשל בגיוס חיילים
רוסיה: הקומיסר הצבאי של חברובסק הודח לאחר שנכשל בגיוס חיילים | צילום: רויטרס

הקומיסר (פקיד ממשל) הצבאי של החבל המנהלי חברובסק (דרום מזרח רוסיה) הודח היום (שני) מתפקידו על ידי המושל המקומי, לאחר שנכשל בגיוס חיילים מהאזור. זאת, לאחר שמחצית מהחיילים שגייס שהועברו לחזית - נשלחו בחזרה הביתה לאחר שנמצאו לא כשירים ללחימה. "כמחציתם הוחזרו הביתה מכיוון שלא עמדו בקריטריוני המיון לכניסה לשירות צבאי".

פיטוריו של הקומיסר הצבאי משקפים את הלך הרוח הרוסי לאחר הכרזתו של פוטין על גיוס המוני בסוף החודש שעבר. יצוין כי זו ההתגייסות המשמעותית ביותר של רוסיה מאז מלחמת העולם השנייה, וכאמור, היא הובילה לאי שביעות רצון נרחבת בקרב פקידי ממשל רוסיים, כמו גם בקרב אזרחים וקציני גיוס.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נאום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום ההכרזה על הסיפוח | צילום: רויטרס

בהקשר זה, יצוין כי מוקדם יותר היום, משרד ההגנה הבריטי פירסם את דו"ח המודיעין העדכני שלו, לפיו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם שותפיו בהמועצה לביטחון לאומי והתייחס לקשיים בגיוס אנשים ללחימה באוקראינה, עליו הכריז לפני כשבועיים. הבריטים ציטטו את דברי פוטין, ולפיהם אמר "שאלות רבות הועלו בקמפיין הגיוס הזה, ועלינו לתקן את הטעויות שלנו ולא לחזור עליהם".

עוד דיווח משרד ההגנה הבריטי כי רוסיה מגייסת כעמט בוודאות אנשים שאינם מתאימים ללחימה, וכן שתתקשה לאמן את המגוייסים החדשים שלה. בתוך כך, העיתון האוקראיני "קייב אינדיפנדנט" דיווח הבוקר כי לפי קצין מבצעים אוקראיני בדרום המדינה, גורמים רוסים רשמיים עוברים מדלת לדלת בשטחים שנכבשו על ידי הצבא הרוסי והנשיא פוטין הודיע על סיפוחם לרוסיה, ועורכים רשימות של שמות גברים המתאימים לגיוס.

חיילים אוקראינים על טנק רוסי, עליו השתלטו כשהכוחות הרוסים נסוגו מאזור דונייצק
חיילים אוקראינים על טנק רוסי, עליו השתלטו כשהכוחות הרוסים נסוגו מאזור דונייצק | צילום: רויטרס

במקביל, הכוחות האוקראינים ממשיכים להתקדם בחזית הלחימה המזרחית, וגם היום הצליחו לרשום הצלחות משמעותיות בשטח. בתוך כך, הכוחות האוקראינים הצליחו לפרוץ ולהתקדם אל מעבר לנהר הדנייפר, באופן שמהווה איום על קווי אספקה ​​בעבור אלפי חיילים רוסים.

לפי ההערכות, מדובר בהתקדמות המשמעותית ביותר של הכוחות האוקראינים במלחמה, מאז פרצה בסוף חודש פברואר האחרון. מקורות רוסים הודו בכשלון ואמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי מתקפת הטנקים האוקראינית הובילה להתקדמות אוקראינית משמעותית, של עשרות קילומטרים לאורך הגדה המערבית של הנהר. לדבריהם, הכוחות האוקראינים הצליחו לכבוש מחדש מספר כפרים לאורך הדרך.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0210222033' autoplay='0' credit='' desc='לימאן הוחזרה לשליטה אוקראינית - פוטין לא ממהר להגיב | כתבתו של גיל תמרי' poster='' kid='1_7boxctkt' duration='']

חיילי אוקראינה בלימאן הכבושה
חיילי אוקראינה בעיר לימאן הכבושה

יצוין כי אתמול הושלם הכיבוש מחדש של כוחות אוקראינה על העיר לימאן שבמחוז דונייצק, ובעקבות כך אמר אתמול מושל מחוז לוהנסק השכן ממזרח שההתפתחות היא "גורם מפתח להמשך כיבוש-מחדש" של לוהנסק. נשיא אוקראינה זלנסקי פירסם סרטון וידאו בחשבון הטלגרם שלו, בו הוא בירך את הכוחות הלוחמים על הכיבוש המחודש של לימאן והברחת החיילים הרוסים.

דובר הכוחות המזוינים של אוקראינה העריך שמספר החיילים הרוסים בלימאן עומד על 5,500-5,000, אם כי ייתכן והמספר נמוך יותר מאחר וחלק מהם נהרגו בקרבות. מאות מהחיילים ניסו לברוח, וכתוצאה מכך רבים מהם נהרגו או נשבו בידי הצבא האוקראיני. לפי כמה דיווחים, הנשיא פוטין היה מעורב באופן ישיר בקבלת ההחלטות במבצע ואף הורה על כמה פקודות לקצינים הבכירים של הצבא הרוסי כיצד לפעול בעיר לימאן.