על הכוונת: ניסיונות ההתנקשות בטראמפ - ומה יש ללמוד מהם

חרף השוני המהותי בין שני ניסיונות הרצח הפוליטיים במועמד הרפובליקני לנשיאות, מהמניע למעשיהם של המתנקשים ועד לרקע שלהם, יש גם דימיון ברור: השניים החזיקו בנשק חצי אוטומטי ברישיון, וחיים, כמו כולנו, באטמוספירה של רטוריקה פוליטית ארסית ובלתי מרוסנת. נורות האזהרה צריכות להידלק, ויש לקחים הכרחיים שעלינו ללמוד מהם - גם בישראל

זמן צפייה: 01:47

נשיא על הכוונת: מחוץ למועדון גולף בפאלם ביץ' שבפלורידה, אירע אמש (ראשון) ניסיון ההתנקשות השני במועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ - שכשל. מקרה זה שונה במהותו מניסיון ההתנקשות הקודם בטראמפ בחודש יולי, במהלך עצרת בחירות בפנסילבניה - אך יש לקחים הכרחיים שעלינו ללמוד משניהם.

בתוך חודשיים חוותה ארצות הברית שני ניסיונות התנקשות בנשיא לשעבר. החשוד שנעצר אתמול הוא ראיין ווסלי רות', בן 58 מקרוליינה הצפונית - אדם עם מעורבות פוליטית גבוהה ונוכחות ברשתות החברתיות. ב-2016 רות' תמך בטראמפ והצביע לו בבחירות לנשיאות, אך מאז עבר לתמוך בנשיא ביידן וכעת בקמפיין הבחירות של סגנית הנשיא האריס.

מנגד, תומאס מת'יו קרוקס בן ה-20, שניסה להתנקש בטראמפ בפנסילבניה, לא היה פעיל ברשתות החברתיות. חבריו לספסל הלימודים הגדירו אותו כעוף מוזר, וככל הידוע, לא הייתה לו אג'נדה פוליטית. קרוקס סרק את האינטרנט אחר אירועים המוניים, הן של ביידן והן של טראמפ. מכיוון שביידן מיעט בהופעות, האירוע הפתוח של טראמפ בבאטלר, פנסילבניה, לא הרחק מביתו של המתנקש - צד את עיניו, וההמשך ידוע.

תומאס מת'יו קרוקס, ראיין ווסלי רות', ניסו להתנקש בטראמפ
תומאס מת'יו קרוקס, ראיין ווסלי רות' | צילום: מתוך טוויטר, רויטרס

חרף השוני היחסי בין רות' וקרוקס, מהמניע למעשיהם ועד לרקע שלהם, ברור כי נורות האזהרה צריכות להידלק, ובהקדם. שני המתנקשים שניסו לפגוע בטראמפ החזיקו נשק חצי אוטומטי ברישיון. זהו דבר שבישראל כדאי לשים אליו לב, לנוכח החששות המתגברים עקב ריבוי רישיונות הנשק שחולקו לאחרונה בצל המלחמה.

ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ בפנסילבניה | צילום: רויטרס

בנוסף, שני ניסיונות הרצח הפוליטיים מזכירים שוב עד כמה רעילה ומסוכנת יכולה להיות רטוריקה פוליטית ארסית ובלתי מרוסנת, כמו זו שאנחנו עדים לה בימים אלה במערכת הבחירות בארצות הברית - ואילו השלכות ממשיות יכולות להיות לה.