מפקד "כוח ואגנר" בהתבטאות ראשונה: "היחידה תיסגר ב-1 ביולי"

יבגני פריגו'זין אמר כי המרד הצבאי ברוסיה בסוף השבוע "לא תוכנן כדי להפיל את השלטון", אלא בוצע כדי למנוע את פירוק הקבוצה. לדבריו, היחידה תיסגר ביום שבת הקרוב. בקרמלין אמרו כי "התיק הפלילי נגד פריגוז'ין יבוטל, והוא יעבור להתגורר בבלארוס"

זמן צפייה: 02:07

יבגני פריגוז'ין, מפקד "כוח ואגנר", אמר היום (שני) בהתבטאות ראשונה מאז המרד הצבאי ברוסיה ביום שבת האחרון, כי היחידה תיסגר ב-1 יולי. לדבריו, הוא ושכירי החרב בהנהגתו "לא תכננו להפיל את השלטון" ברוסיה, אלא ביקשו למנוע את פירוק הקבוצה.

שלשום, בתום יממה שבה התקדמו כוחותיו של פריגו'זין למוסקבה - הוא הודיע על החזרתם לבסיסים כדי למנוע הסלמה ברוסיה. זמן קצר לאחר מכן נמסר מהקרמלין כי "התיק הפלילי נגד פריגוז'ין יבוטל, והוא יועבר לבלארוס".

קבוצת וגנר הוקמה בשנת 2014, בעת סיפוח חצי האי קרים לרוסיה, על מנת לגבות ארגונים בדלנים פרו-רוסיי היושבים במזרח אוקראינה. באותה תקופה הארגון שמר על חשאיות, וכלל כ-5,000 לוחמים בלבד - בעיקר אנשי צבא ותיקים שגויסו מגדודי העילית והכוחות המיוחדים של רוסיה. מאז הוא צמח במידה ניכרת, בעיקר בגלל שרוסיה התקשתה למצוא מספיק חיילים שיתגייסו לצבא הסדיר. דובר הבית הלבן ג'ון קירבי מעריך כי המיליציה מונה כ-50,000 חיילים בקירוב - חלקם עבריינים או אסירים לשעבר, וכן גברים צעירים ועניים, שהתגייסו לכוח כי לא הצליחו למצוא עבודה.

המיליציה פועלת באזורי סכסוך רבים בעולם, כגון בלוב, שם שכירי החרב תומכים בכוחות הנאמנים לגנרל ח'ליפה חפטר. בנוסף, גם הרפובליקה-המרכז-אפריקאית משתמשת בשירותיו של הכוח הצבאי על מנת לשמור על מכרות יהלומים. ממשלת מדינת מאלי, שכרה את קבוצת וגנר כדי לשמש כוח בולם לקבוצות מיליטנטיות אסלאמיות. יש לציין כי מדינות העולם מייחסות פשעים הומניטריים חמורים לכוח ואגנר, שבוצעו באפריקה ובפלישה הנוכחית לאוקראינה. כמו כן, על אף שהקבוצה אינה מזוהה אידיאולוגית עם אף מדינה - רבים מוצאים בה אלמנטים של הימין הקיצוני הרוסי, ואף ניאו-נאציזם.

מסירים כרזה של קבוצת ואגנר בסנט פטרסבורג
מסירים כרזה של קבוצת ואגנר בסנט פטרסבורג | צילום: רויטרס

יבגני פריגוז'ין בן ה-62, איש עסקים לשעבר שכונה בשם "השף של פוטין" בשל חוזי חברות הקייטרינג שלו עם הקרמלין, הוא האדם העומד מאחורי המרד - והוא זה שמימן ואף הקים אותה, למרות הכחשותיו החוזרות והנשנות בעבר. דמיטרי אוטקין, קצין רוסי לשעבר, הקים את קבוצת וגנר - ושמה של הקבוצה קרויה על הכינוי שלו, "ואגנר", אותו בחר מתוך התייחסות למלחין הגרמני ריכרד וגנר.

הסכסוך של כוח ואגנר עם ממשלת רוסיה החל לכאורה לאחר שיבגני פריגוזין טען כי משרד ההגנה הרוסי לקח קרדיט לא מוצדק על כיבוש באחמוט - קרדיט שהיה אמור להינתן לקבוצה - ובכך למעשה "גנב את תהילתה". כמו כן, הוא טען שוב ושוב כי הצבא הרוסי לא מצליח לחמש את וגנר כפי הנדרש, וכי המנהיגים הרוסי לא מתפקדים כראוי. התלונות שלו היו בגדר תקדים למערכת הפוליטית הרוסית - בה פוטין הוא האדם היחיד שיכול לבקר את המדיניות של ממשלתו שלו.

המתח בין יבגני פריגוז'ין ומשרד ההגנה של המדינה התפוצץ בצורה דרמטית אמש. המנהיג הצבאי הסורר נשבע "להעניש" אנשי צבא רוסים, ואמר כי שר הביטחון סרגיי שויגו תיזמן פיגוע טילים מכוון שהרג מספר "עצום" של לוחמיו. הקרמלין הגיב במהירות, הכחיש את ההתקפה והאשים את פריגוז'ין במרד- האשמה שהתממשה והפכה להפיכה צבאית.