איראן וסעודיה סיכמו על חידוש היחסים הדיפלומטיים

התפתחות דרמטית במזרח התיכון: בטהרן דווח כי בתום ארבעה ימי משא ומתן בתיווך סיני, הוסכם עם ריאד על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות - שהופסקו ב-2016 - ופתיחה מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים. רה"מ לשעבר בנט תקף: "כישלון מהדהד של ממשלת נתניהו"

זמן צפייה: 01:42

התפתחות דרמטית במזרח התיכון: התקשורת האיראנית דיווחה היום (שישי) כי בתום ארבעה ימי משא ומתן בבייג'ינג שבסין הודיעו איראן וסעודיה על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן. בין היתר, הוסכם על פתיחה מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים.

בנוסף, צוין כי נציגי שלוש המדינות חתמו על ההודעה הרשמית הבאה: "במענה ליוזמה של נשיא סין במסגרת הסיוע להרחבת הקשרים בין איראן וסעודיה ומתוך רצון של שתי המדינות לפתור את המחלוקות בינהן באמצעות דיאלוג ודיפלומטיה המתבססת על קשרים ידידותיים – נפגשו שמח'אני ואל-עיבאן ודנו על חידוש הקשרים בין שתי המדינות. תוצאות המו"מ בין שתי המדינות הן שאיראן וסעודיה הסכימו על חידוש הקשרים הדיפלומטיים ועל פתיחה מחדש של השגרירויות והקונסוליות תוך חודשיים".

עוד נמסר: "שרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו במטרה להוציא לפועל החלטה זו ולקיים הכנות לקראת חילופי שגרירים. שתי המדינות הדגישו את כיבוד הריבונות ואי-ההתערבות בענייניה הפנימיים אחת של השנייה. איראן, סעודיה וסין הכריזו על כוונתן הנחרצת להשקיע את מירב המאמצים לחיזור השלום והביטחון האיזוריים והבינלאומיים".

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, נמצא בבייג'ינג מאז 6 במרץ לטובת ניהול המשא ומתן עם עמיתו הסעודי על המחלוקות בין טהרן לריאד. היחסים הדיפלומטיים בין איראן וסעודיה הופסקו ב-2016.

טהרן, איראן
טהרן, איראן | צילום: שאטרסטוק

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב הדיווחים: "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית למול איראן. זהו כישלון מהדהד של ממשלת נתניהו ונובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה.

"מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני ובטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".