חרף גל השמועות: בסין ממשיכים להתעלם ממעצרו לכאורה של הנשיא

בימים האחרונים, פורסמו ברשתות בחברתיות דיווחים אודות מעצרו של נשיא סין שי ג'ינפינג על ידי הצבא הסיני, לאחר שהודיע על כוונותיו להתמודד לקנדציה שלישית בניגוד לחוק הסיני. גורמים רשמיים ו/או משרדים בממשלת סין סירבו להגיב על הטענות הללו

נשיא סין שי ג'ינגפינג
רואה באינג-וון "בדלנית". נשיא סין שי ג'ינגפינג | צילום: רויטרס

בימים האחרונים, פורסמו ברשתות בחברתיות דיווחים אודות מעצרו של נשיא סין שי ג'ינפינג על ידי הצבא הסיני. לפי הדיווחים, הרקע למעצרו הוא רצונו של הנשיא להיבחר לקדנציה שלישית לתפקיד המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית ונשיא המדינה, בעוד החוק בסין מתיר לנבחרי ציבור לכהן בתפקיד פעמיים בלבד. בעוד רבים טוענים כי מדובר בדיווח כזב, עד כה, גורמים רשמיים ומשרדים בממשלת סין סירבו להתייחס לטענות הללו.

הנשיא שי, שמכהן בתפקיד החל משנת 2013, שולט ביד ברזל במדינה והטענות הן שהוא צבר כוח אדיר, כמו זה של שליט סין בין השנים 1949-1976, מאו דזה-דונג. הפעם האחרונה בה נראה הנשיא בציבור הייתה לפני עשרה ימים, בפסגת ה-SCO, שהיא ברית ביטחונית בה חברות רוסיה, סין, הודו, איראן וכמה מדינות נוספות ממרכז אסיה.

נשיא סין שי ג'ינגפינג יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בסמרקנד. הפעם האחרונה בה נראה הנשיא בציבור
נשיא סין שי ג'ינגפינג יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בסמרקנד. הפעם האחרונה בה נראה הנשיא בציבור | צילום: רויטרס

לפי הדיווחים, כשנחת בחזרה מהפסגה בסין, הוא נעצר על ידי כוחות הצבא והושם במעצר בית. הוועדה המתמדת של הפוליטביורו הסיני (הגוף השלטוני החזק במדינה) בשיתוף פעולה עם ראש ממשלת סין לשעבר וון ג'יאבאו, נשיא סין הקודם חו ג'ינטאו, ובכירים נוספים בממשל הסיני הובילו למעצרו. כך לפי הדיווחים השונים.

בהקשר זה, יצוין כי כמה ציוצים שפורסמו בטוויטר טענו כי בימים שלאחר המעצר, סין ביטלה למעלה מ-6,000 טיסות פנימיות ובינלאומיות, בנוסף לתנועת הרכבות המהירות במדינה שהופסקו. בציוצים אחרים נטען כי רכבי הצבא הסיני נצפו ברחובות הבירה בייג'ינג כשהם נמצאים באזור מגוריו של הנשיא שי.

תמונתו של הנשיא שי במוזיאון המפלגה הקומוניסטית בבייג'ינג
תמונתו של הנשיא שי במוזיאון המפלגה הקומוניסטית בבייג'ינג | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים דווח על מתיחות גוברת במדינה לקראת הקונגרס הגדול של המפלגה הקומוניסטית שייערך ב-16 באוקטובר, בו צפוי להתמנות נשיא סין שי לקדנציה שלישית ברציפות, באופן חסר תקדים. במהלך הקדנציות שלו, הנשיא סין הרבה לבצע טיהורים שלטוניים, במסגרתם נעצרו עשרות צעצרים של בכירים בממשל הסיני, או לחלופין הדיחו אותם מתפקידם.