העיתונאית שדיווחה על ההתפרצות בווהאן ונכלאה נמצאת "על סף מוות"

ז'אנג ז'אן בת ה-38 נידונה לארבע שנות מאסר על פעילותה ושבתה רעב מאז תחילת ריצוי עונשה לפני כשנה. משפחתה וארגון אמנסטי דורשים את שחרורה: "זוהי הפרה בוטה של זכויות אדם"

העיתונאית ז'אנג ז'אן שנכלאה בסין ל-4 שנות מאסר | צילום: צילום מסך/YOUTUBE

העיתונאית העצמאית ז'אנג ז'אן בת ה-38, שדיווחה על התפרצות מגפת הקורונה בעיר ווהאן שבסין בתחילת שנת 2020 ונידונה לארבע שנות מאסר, שבתה רעב והיום (שישי) דיווח הגרדיאן הבריטי כי משפחתה טוענת שז'אן נמצאת על סף מוות ודורשת את שחרורה המיידי. לדבריהם ז'אן, המתנשאת לגובה 177 סטנמטירים, שוקלת כעת 40 קילוגרם בלבד וייתכן שהיא איננה תשרוד את החורף הקרוב.

ארגון זכויות האדם "אמנסטי" התערב ודרש גם כן את שחרור המיידי של ז'אן, על מנת שהיא "תוכל לסיים את שביתת הרעב ולקבל טיפול רפואי הולם, לו היא זקוקה נואשות". נציגת הארגון גוון לי הוסיפה כי "ז'אנג ז'אן לא הייתה צריכה להיכלא מלהתחילה, אך כעת היא על סף מוות, זוהי הפרה בוטה של זכויות אדם".

כאמור, העיתונאית נידונה בדצמבר 2020 לארבע שנות מאסר אותם גזר עליה בית המשפט במדינה. היא הורשעה תחת הסעיף "יצירת סכסוכים ועוררות פרובוקציות", שנעשה בו שימוש נרחב כנגד פעילים חברתיים בסין.

ז'אן, עורכת דין לשעבר, נעצרה על ידי השלטונות הסיניים בחודש מאי 2020, ומאז היא שבתה רעב לאורך כל תקופת כליאתה והואכלה בכוח בעזרת צינורות הזנה. עורכי דינה טענו כי מצבה הבריאותי ירוד.

יחד עם ז'אן נעצרו 12 פעילים נוספים, בהם עיתונאים אזרחיים בגין דיווחים ממוקד ההתפרצות בווהאן. כידוע, בסין לא קיימת עיתונות חופשית, ובעקבות כך הרשויות מקשות על פעילים חברתיים שנחשבים כחותרים תחת מאבק המדינה בהתפרצות הנגיף.