חיל הים האמריקני במאמץ להשיג שרידי מטוס שהתרסק - לפני שהסינים יגיעו אליו

מטוס F-35C התרסק השבוע בים סין הדרומיכשניסה לנחות על נושאת מטוסים של הצי האמריקני. כעת, חיל הים עושה מאמצים רבים להגיע אל שרידי המטוס ולחלצו - לפני שהסינים, שתובעים בעלות על הים כטריטוריה שלהם, יגיעו אליו

Wilson Makes The First Ever Landing Of The F 35c On An Aircraft Carrier Using Its Tailhook System, Off The Coast Of California
מטוס F-35C בעת המראה מנושאת מטוסים | צילום: רויטרס

חיל הים של ארצות הברית עושה בימים אלה מאמץ רב למשות מהאוקיינוס מטוס F-35C אמריקני שביצע נחיתת אונס בים סין הדרומי ביום שני האחרון. מדובר במבצע מסובך במיוחד שלפי הערכות יעורר עניין רב בסין.

דגם ה-F35C, ששוויו הוא כ-100 מילון דולר, הוא החמקן המתקדם והחדש ביותר בצי חיל הים האמריקני. ביום שני האחרון ניסה לנחות מטוס מדגם זה על נושאת המטוסים "קארל וינסון" של חיל הים לאחר תרגיל שגרתי. המטוס פגע במסלול הנחיתה ונפל לים, בעוד הטייס נפלט מתאו ושרד. שישה חיילים נוספים על סיפון נושאת המטוסים נפצעו באירוע.

File Photo: Two U.s. Carriers Enter S.china Sea, To 'counter Malign Influence'
נושאת המטוסים ''קארל וינסון'' | צילום: רויטרס

בצי האמריקני סיפקו פרטים מעורפלים, דובר הצי אמר כי "חיל הים האמריקני עורך הכנות לקראת מבצע השחזור לכלי הטייס בעקבות התקלה על 'קארל וינסון'". הנזק לנושאת המטוסים נותר שטחי בלבד והיא חזרה לפעילות, אך לחיל הים נותרה המשימה המסובכת של לנסות ולמשוך את המטוס מהאוקיינוס ואל סיפון האונייה, בים סין הדרומי - אזור הנמצא במחלוקת עולמית.

סין מייחסת את כל ים סין הדרומי, שטח של 3.3 מיליון קילומטרים רבועים, כטריטוריה ימית שלה ומתחזקת נוכחות בכל האזור. ארצות הברית אינה מקבלת את הניכוס הטריטוריאלי של הים לסין ולא הסגירה היכן בדיוק נמצא המטוס.

F 35c Prepares To Catapult From The Deck Of The Uss Carl Vinson In The Western Pacific, South Of Japan
מטוס F-35C על נושאת המטוסים ''קארל וינסון'' | צילום: רויטרס

מסין לא נמסרה אף תגובה על אירוע המטוס, אך מומחים מעריכים כי הסינים ישימו עין מקרוב על ההתפתחויות. בכיר לשעבר בצבא המאריקני, קארל שוסטר, אמר כי "סין תנסה לאתר את המטוס ותסחן אותו בעזרת צוללות וכלי השייט המיוחדים שלה". בנוסף, ייתכן וסין תנסה לקחת בעלות על שרידי המטוס בתביעות טריטוריאליות או אף סביבתיות, כגורם מזיק לסביבה.