סין זועמת: ארה"ב ואוסטרליה סיכמו לפתח יחד צוללות גרעיניות

לאחר שארה"ב, בריטניה ואוסטרליה החליטו לשתף פעולה בתחום הצוללות הגרעיניות ולאפשר לקנברה לפתח בעצמה כלי שייט מסוג זה, בייג'ין מזהירה: "מסכנות את האינטרסים שלהן"

צוללת גרעינית אמריקנית
צוללת גרעינית אמריקנית | צילום: רויטרס

סין זועמת ומזהירה היום (שישי) את ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה, לאחר שחתמו על הסכם לשיתוף פעולה וידע שיאפשר לאוסטרלים לפתח צוללות גרעיניות. משרד החוץ הסיני הגיב להסכם האסטרטגי המשולש, שנועד להבטיח את ביטחונה של אוסטרליה מול התעצמותה הצבאית והמדינית של בייג'ין וכינה אותו "הסכם חסר אחריות שפוגע באופן קשה בשלום האזורי".

ההסכם שנחתם השבוע, יספק לאוסטרליה את הידע והטכנולוגיה שבידי ארה"ב ובריטניה כך שקנברה תוכל לפתח לראשונה בעצמה צוללות המופעלות על ידי אנרגיה גרעינית. מדובר בפעם הראשונה מזה 60 שנה שארה"ב חולקת ידע מסוג זה עם בעלת ברית, כאשר עד היום שיתפה פעולה בתחום זה רק עם בריטניה. הצעד נראה כניסיון מערבי לבלום את התפשטות השפעתה של סין בים סין הדרומי ובאוקיאנוס השקט.

דובר משרד החוץ הסיני ביקר את מה שכינה "מנטאליות של המלחמה הקרה" והזהיר כי אוסטרליה, ארה"ב ובריטניה "מסכנות את האינטרסים שלהן". התקשורת הסינית פרסמה כותרות לפיהן "אוסטרליה הופכת עצמה לאויבת של סין".

משמעותו של ההסכם שכונה אוקוס, הוא כי אוסטרליה תוכל לפתח צוללות מהירות יותר וקשות לאיתור מאלו הקונבנציונאליות שהיו ברשותה עד היום. צוללות גרעיניות מסוג זה יכולות לשהות תחת המים במשך חודשים ולשגר טילים לטווח ארוך אך קנברה איננה מתכוונת לחמש אותן בנשק גרעיני.

ההסכם הוכרז ביום חמישי בבוקר במסיבת עיתונאים וירטואלית בהשתתפות הנשיא ביידן, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון.