"חוק הביטחון" הסיני נכנס לתוקף: מפגינים נעצרו בהונג קונג

במהלך כינוס לציון 23 שנה לשחרור מהשלטון הבריטי, עצרה המשטרה משתתפים שהביעו תמיכה באוטונומיה של הונג קונג. זאת, לראשונה מאז נכנס לתוקף החוק שמונע מחאות למען עצמאות האזור

זמן צפייה: 03:33

המשטרה בהונג קונג עצרה היום (רביעי)  משתתפים בעצרת לציון 23 שנים לתום השלטון הבריטי באזור המנהלי. המפגינים נעצרו לאחר שנשאו שלטים המביעים תמיכה בעצמאותה של הונג קונג - בניגוד לחוק הביטחון הסיני שנכנס לתוקף הלילה.

החוק הסיני נועד למנוע מחאות למען עצמאות הונג קונג, ולאפשר לכוחות הביטחון הסיניים לפעול במקום. במסגרתו פורסמה אזהרה לתושבים, לפיה דגלים ושלטים במהלך המחאות יכולים להיחשב לעבירות של חתרנות נגד השלטון.

עוד בחדשות 13:

סין העבירה את "חוק הביטחון": האוטונומיה של הונג קונג בסכנה?

שוב מחאות בהונג קונג: מאות נעצרו בהפגנות נגד התערבות סינית

המהומות בהונג קונג: שוטר ירה בשני מפגינים במהלך מעצר • תיעוד

עימות בין המשטרה למפגין בהונג קונג
עימות בין המשטרה למפגין בהונג קונג | צילום: רויטרס
הפגנה בהונג קונג לרגל 23 שנות עצמאות לאזור המנהלי
הפגנה בהונג קונג לרגל 23 שנות עצמאות לאזור המנהלי | צילום: רויטרס

עם כניסת החוק לתוקף, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע כי בעלי מעמד התושב המיוחד החיים בהונג קונג, המונים כשלושה מיליון איש, יוכלו להגיש בקשה לקבל אשרה ולהתגורר בבריטניה. "נספק אפשרות לאזרחי הונג קונג בעלי מעמד בריטי להיכנס לבריטניה, ולקבל אשרת שהייה זמנית, כולל האפשרות לחיות ולעבוד, ובהמשך גם להגיש בקשה לאזרחות", אמר.

העצרות בהונג קונג, כאמור, נערכות לציון 23 שנים לשליטה הסינית באוטונומיה. ב-1997 תם השלטון הבריטי על האזור המנהלי, תחת הסכם לפיו סין תגן על חירויות מסוימות של תושבי הונג קונג למשך 50 שנים לפחות. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס לכך ואמר: "סין הבטיחה 50 שנות עצמרות לתושבי הונג קונג, והעניקה להם 23 בלבד".

הפגנה בהונג קונג לרגל 23 שנות עצמאות לאזור המנהלי | צילום: רויטרס

מושלת הונג קונג קארי לאם, הנחשבת לידידת המשטר הסיני, הצהירה לעומת זאת כי חוק הביטחון הסיני ישיב את היציבות במקום - שהתערערה במהלך גל המחאות בשנה שעברה. "החוק החדש הוא ההתפתחות החשובה ביותר ביחסים בין הממשל המרכזי ובין הונג קונג, מאז שנמסרה לידי סין", הצהירה.

בכיר בממשל הסיני הדף אף הוא את הביקורות על חוק הביטחון. "לא נירתע מפני אף אחד - חלפו הימים שבהם נאלצנו לקבל הנחיות מאחרים", הצהיר.

הפגנה בהונג קונג לרגל 23 שנות עצמאות לאזור המנהלי
הפגנה בהונג קונג לרגל 23 שנות עצמאות לאזור המנהלי | צילום: רויטרס

בסוף מאי העביר הפרלמנט הסיני את חוק הביטחון, שכאמור אוסר על האזרחים לבגוד, להסית או לחתור תחת סין. מדובר בחקיקה שנועדה למנוע את ההפגנות למען עצמאות האזור המנהלי. בעקבות זאת, חוששים תושבים רבים כי האוטונומיה של הונג קונג בסכנה.

כבר בשנה שעברה עלה הנושא על הפרק - אולם מאוחר יותר בוטל. כמו כן, החקיקה תאפשר לכוחות הביטחון הסיניים לפעול באזור המנהלי. בתגובה להעברת החוק, שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וקנדה חתמו על הצהרה משותפת המביעה דאגה מהמהלך.