במפגן כוח צבאי: סין חוגגת 70 שנות שלטון קומוניסטי

מפלגת השלטון בבייג'ינג הציגה מצעד שכלל 15 אלף חיילים ופיתוחים טכנולוגיים חדשים, בהם טילים בליסטיים המסוגלים להגיע עד לארה"ב. בהונג קונג הפגינו: "שימו סוף לשלטון החד-מפלגתי"

חגיגות 70 שנה בסין | צילום: רויטרס

סין חגגה היום (שלישי) 70 שנות שלטון המפלגה הקומוניסטית, בתצוגת כוח צבאית בבייג'ינג. ההנהגה לאורך הדורות התאספה בכיכר טיאנמן כדי לצפות במצעד שכלל 15 אלף חיילים והציג פיתוחים טכנולוגיים חדשים בהם רחפן על קולי וטילים גרעיניים המסוגלים להגיע לארצות הברית ולחדור את הגנותיה האוויריות.

"אין כוח שיוכל לערער את יסודותיה של האומה הנהדרת הזאת. אין כוח שיעצור את האומה הסינית מלפרוץ קדימה", אמר באירוע נשיא המדינה שי ג'ינפינג. "סין של אתמול נכנסה לדפי ההיסטוריה – סין מחר תהיה אף יותר טובה. המפלגה כולה נרתמת למאמצי האחדות".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בירך את סין לרגל חגיגותיה ואמר: "ברכותיי לנשיא שי ולעם הסיני החוגג 70 שנה לרפובליקה".

גם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בירך את המדינה האסיאתית: "ברכות לסין החוגגת 70 שנה להקמתה".

עוד בחדשות 13:

לאחר ההפגנות האלימות: מנהיגת הונג קונג ביטלה את חוק ההסגרה

על רקע מלחמת הסחר: טראמפ מאשים את סין במניפולציה של המטבע

נשיא סין שי ג'ינפינג בחגיגות 70 למדינה | צילום: רויטרס
מטס בחגיגות 70 שנה בסין | צילום: רויטרס

ברקע ההפגנות שנמשכות מזה כמה חודשים, הבטיח שי. "לפעול למען האושר של כל הקבוצות האתניות במדינה ולתחזק את היציבות עם הונג קונג ומקאו".

בפרובינציה הדרומית החגיגות נערכו במתכונת הרבה יותר מצומצמת, וכללו טקס הנפת דגל שהיה סגור לקהל הרחב. מחוץ למרכז הכנסים בו התקיים הטקס התקבצה קבוצה קטנה של מפגינים עם שלט בו נכתב "זוהי לא חגיגה לאומית – זהו אבל לאומי, שימו סוף לשלטון החד-מפלגתי".

לפחות 11 תחנות רכבת תחתית נסגרו בהונג קונג במטרה להקשות על האזרחים להתאסף ולהפגין, ומרכזי קניות רבים נסגרו כדי שלא יהפכו קרקע לעימותים.

סוללות טילים בליסטיים בכיכר טיאנמן בחגיגות 70 שנה לסין | צילום: רויטרס

גם בבייג'ינג ננקטו עזרים מרחיקי לכת למניעת שיבוש החגיגות, והוטל איסור על כל פעילות אווירית – מהפרחת יונים ועד שימוש ברחפנים. תושבים המתגוררים בסמכות למתווה הצעדה חיו בשבוע האחרון תחת עוצר, והתבקשו לעזוב את בתיהם לקראת החגיגה.