על מחקרם בתחום הנקודות הקוונטיות: 3 זוכים בנובל לכימיה

האקדמיה השוודית המלכותית למדעים הודיעה על הזוכים בפרס: לואיס אי. ברוס, מאונגי באוונדי ואלכסיי אקימוב, שפיתחו את הנקודה הקוונטית - חלקיק זעיר המכיל בין עשרות לעשרות אלפי אטומים שתכונותיו נקבעות גם על ידי גודלו וצורתו

זוכי פרס נובל לכימיה לשנת 2023

פרס נובל לכימיה יוענק לשלושה מדענים מארצות הברית, על עבודתם בתחום נקודות קוונטיות זעירות - כך הודיעה היום (רביעי) האקדמיה השוודית המלכותית למדעים. החוקרים, מאונגי באוונדי, לואיס אי. ברוס ואלכסיי אקימוב, זכו בפרס בעקבות גילוי ופיתוח הנקודה הקוונטית - חלקיק זעיר המכיל בין עשרות לעשרות אלפי אטומים שתכונותיו נקבעות גם על ידי גודלו וצורתו.

נקוודת קוונטיות הן חלקיקים זעירים בעלי תכונות ייחודיות עם יישומים אפשריים במגוון תחומים, כמו יכולתם לזרז תגובות כימיות והאור הצלול שהם מפיקים יכול להאיר, לדוגמא, רקמת גידול עבור רופא המבצע ניתוח במטופל. בין היתר, הם גם יכולים להפיץ את האור שלהם ממסכי טלוויזיה ומנורות LED.

רגע ההכרזה על זוכי פרס נובל לכימיה השנה, באקדמיה המלכותית למדעים בשטוקהולם, שוודיה מאונגי באוונדי, לואיס אי. ברוס ואלכסיי אקימוב
רגע ההכרזה על זוכי פרס נובל לכימיה השנה, באקדמיה המלכותית למדעים בשטוקהולם, שוודיה | צילום: רויטרס

פרופ' מאונגי באוונדי הוא כימאי צרפתי-אמריקני ממוצא תוניסאי מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), אשר נחשב לאחד הכימאים המצוטטים ביותר של העשור האחרון. פרופ' לואיס אי. ברוס הוא פרופסור באוניברסיטת קולומביה. הוא נבחר לעמית באקדמיה האמריקאית לאמנויות ומדעים ב-1998, וכחבר באקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית ב-2004. פרופ' אלכסיי אקימוב הוא פיזיקאי רוסי-אמריקני שקיבל, יחד עם עמיתים, את הפרס ע"ש רוברט וו. ווד לשנת 2006 של האגודה האופטית של אמריקה, על גילוי נקודות קוונטיות ננו-גבישיות ומחקרים חלוציים של תכונותיהן האלקטרוניות והאופטיות.

עד כה, האקדמיה השוודית המלכותית למדעים הכריזה על זוכי פרס נובל לפיזיקה - פרופ' פייר אגוסטיני, פרופ' פרנץ קראוס ופרופ' אן ל'הולייר, שזכו בפרס על תרומתם לחקר דינמיקת האלקטרונים בחומר, והשיטות שפיתחו לייצור הבזקי אור קצרים במיוחד, וזוכי פרס נובל לרפואה - פרופ' קתלין קריקו, ביוכימאית מהונגריה, והאימונולוג היהודי-אמריקני פרופ' דרו ווייסמן, שזכו בפרס בעקבות מחקרם שאפשר את פיתוח טכנולוגיית ה-mRNA לייצור החיסונים נגד נגיף הקורונה.

רגע ההכרזה על זוכי פרס נובל השנה לפיזיקה, באקדמיה המלכותית למדעים בשטוקהולם, שוודיה 2023
בעקבות תרומתם לחקר דינמיקת האלקטרונים בחומר: זוכי פרס נובל לפיזיקה לשנת 2023 | צילום: רויטרס

מחר יוכרזו הזוכים בפרס בקטגוריית ספרות ולאחר מכן, ביום שישי יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשלום והוא יוענק באוסלו. לפי ועדת הפרס, השנה ישנם 351 מועמדים לפרס נובל לשלום. מדובר במספר המועמדים השני הכי גבוה אי פעם אחרי 2016, אז היו 376 מועמדים. ביום שני בשבוע הבא יוכרזו הזוכים בקטגוריית הכלכלה.

רגע ההכרזה על זוכי פרס נובל לרפואה ל-2023
זוכי פרס נובל לרפואה לשנת 2023 | צילום: רויטרס

פרס נובל מוענק בכל שנה לאנשים או לארגונים, עבור מחקר יוצא דופן, המצאה ראשונית של ציוד או טכנולוגיה, או תרומה יוצאת דופן לחברה. הפרסים מוענקים החל מ-1901 מריביות "קרן נובל", שהוקמה בהוראת צוואתו של אלפרד נובל, תעשיין שוודי וממציא הדינמיט. בכל שנה מוענקים שישה פרסים. הזוכים יקבלו כ-11 מיליון קרונות (כ-990 אלף דולר) בטקס שיתקיים ב-10 בדצמבר.