"האם אני הבאה בתור?": אלפים הפגינו בדרום אפריקה נגד רצח נשים

המפגינים קראו לממשלה להכריז על מצב חירום, לאחר שחודש אוגוסט היה הקשה ביותר שידעה המדינה כאשר אירעו 30 מקרי רצח של נשים. הנשיא התגייס למאבק: "תקופה אפלה. לא עוד רצח נשים"

Demonstrators Gather Outside The Cape Town International Convention Centre During A Protest Against Gender Based Violence, At The World Economic Forum On Africa
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בקייפטאון, דרום אפריקה | צילום: רויטרס

דרום אפריקה: אלפי אנשים הפגינו אתמול (חמישי) בקייפטאון כחלק מסדרת מחאות על כישלונה של המדינה במיגור האלימות כלפי נשים ההולכת וגוברת – כאשר חודש אוגוסט היה החמור ביותר בעבירות מסוג זה שהמדינה ידעה אי פעם.

המפגינות והמפגינים צעדו לעבר הפרלמנט בקייפטאון כשהן לבושות שחור, קשורות בשרשראות, מניפות שלטים וקוראות לממשלה לפעול מיד נגד הפשעים. במהלך האירוע התפתחו כמה עימותים מול המשטרה, שירתה זרנוקי מים לעבר המפגינים.

בדרום אפריקה אחוז האלימות כלפי נשים הוא מהגבוהים בעולם, והיא מוצבת במקום הרביעי בעולם במה שמוגדר "אלימות בין אישית". לפי נתונים שהתפרסמו, אישה אחת נרצחת בכל שלוש שעות במדינה, ובכל יום מתבצעות לפחות 137 עבירות מין.

לפי השרה לענייני נשים בממשלה, למעלה מ-30 נשים נרצחו בחודש אוגוסט האחרון. הנרצחת הראשונה באוגוסט הייתה סעדיקה ניומן, צעירה בת 26 שהייתה בהיריון ונורתה שמונה פעמים על ידי עבריינים. ילדה בת 6, נטליה פניאר, מתה לאחר שכדור מנשק פגע בראשה בזמן שקפצה בחבל מחוץ לביתה. הצעירה לינטר וולצ'נק נרצחה על ידי השכן שלה, שביתר את גופתה.

רק בשבוע האחרון נרצחו כמה צעירות, אחת מהן בת 14. ב-24 באוגוסט סטודנטית בת 19 מאוניברסיטת קייפטאון נאנסה והוכתה למוות על ידי עובד בסניף דואר, אליו הגיעה כדי לקבל חבלה שחיכתה לה. שישה ימים לאחר מכן, אלופת אגרוף של דרום אפריקה, ליינדרה ג'גלס, נורתה למוות על ידי בן זוגה השוטר, שפצע גם את אמה אשר עדיין מאושפזת.

שרשרת האירועים המחרידה גרמה לנשים רבות מרחבי המדינה לשתף בטראומות שחוו בחייהן ובפחדים שמלווים אותן, ושיתפו את הסיפורים שלהן תחת הסיסמה #AmINext.

למעלה מחצי מיליון בני אדם חתמו ביום רביעי על עצומה הקוראת לממשלה לחוקק עונש מוות בגין אלימות נגד נשים וילדים. עצומה נוספת קראה לממשלה להכריז על מצב חירום בעקבות האלימות על רקע מגדרי, ו-400 אלף בני אדם חתמו עליה.

הנשיא סיריל רמפוזה התגייס למאבק, ובנאום ספונטני מול המפגינים הודה שהגיע הזמן שהממשלה תנקוט בצעדי חירום כדי להתמודד עם מה שכינה "תקופה אפלה" למדינה. "מספיק זה מספיק, ואנחנו הולכים לפעול. גברים שרוצחים ואונסים חייבים להישאר בכלא לכל החיים, ללא ערבות. חייב לשנות את החוק".

כמו כן, בחשבון הטוויטר שלו כתב: "משבר אלימות שהולך וגובר בדרום אפריקה, ונתמך על ידי חסינות ומערכת חברתית וכלכלית שממשיכה להניע אלימות על רקע מגדרי וסוגים נוספים. אני קורא לכל תושבי דרום אפריקה להצטרף לקריאה: לא עוד אלימות, לא עוד רצח נשים".