טרודו מאשים: הודו מעורבת ברצח מנהיג סיקי על אדמת קנדה

בהצהרת חירום בבית הנבחרים הקנדי, ראש הממשלה טוען כי יש ראיות לכך שהממשל ההודי עומד מאחורי רצח הארדיפ סינג ניג'אר בוונקובר. ניג'אר, אזרח קנדה, היה תומך נלהב של לאומיות סיקית, והוגדר על ידי הממשלה ההודית כטרוריסט. בהודו הכחישו את ההאשמות

Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
ר"מ הודו נרנדרה מודי ור"מ קנדה ג'סטין טרודו ב-G20 | צילום: רויטרס

משבר דיפלומטי: ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו האשים הלילה (שלישי), בהצהרת חירום בבית הנבחרים במדינתו, את הודו בכך שהיא עומדת מאחורי רצח מנהיג סיקי על אדמת קנדה. לפי טרודו, בידי המודיעין הקנדי ראיות כי ממשלת הודו עומדת מאחורי רצח המנהיג הסיקי ואזרח קנדה, הארדיפ סינג ניג'אר. מדובר בהצהרה בעלת משמעות דיפלומטית כבדה על היחסים בין המדינות.

טרודו אמר כי קנדה חוקרת את המקרה ובידיה ראיות משמעותיות הקושרות את ממשלת הודו לרצח של ניג'אר. עוד הוא הוסיף, כי "כל מעורבות של ממשלה זרה ברצח של אזרח קנדי על אדמה קנדית היא הפרה בלתי מתקבלת על הדעת של הריבונות שלנו. זה מנוגד לחוקים הבסיסיים ביותר שחברות דמוקרטיות וחופשיות חיות לפיהם".

ניג'אר בן ה-45 נרצח מחוץ לבית תפילה סיקי ב-18 ביוני בפרבר של ונקובר שבקנדה, שבו קיימת קהילה סיקית גדולה. הוא נורה למוות על ידי שני רעולי פנים על אופנוע כאשר היה ברכבו.

Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
המנהיג הסיקי שנרצח, הארדיפ ניג'אר | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי | צילום: רויטרס

ניג'אר פעל רבות למען בני הדת הסיקית וקרא להקמת מדינה עצמאית סיקית בשם חאליסטן על חלק משטחה של הודו. הוא הוגדר על ידי הודו כטרוריסט ביולי 2020. ההערכות הן שממשלת הודו התנקשה בו בשל עמדותיו הלאומיות הסיקיות, ופועלו. ישנם כ-21 מיליון בני הדת הסיקית בהודו, והם אף מהווים רוב במדינת פנג'אב בהודו, ומיעוט משמעותי במדינות נוספות.

Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
המנהיג הסיקי שנרצח, הארדיפ ניג'אר | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
ר''מ קנדה ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

ראש ממשלת קנדה אף חשף כי העלה את הנושא במהלך פגישתו עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בוועידת G20, שנערכה בניו דלהי רק בשבוע שעבר, ודחק בממשלת הודו "לשתף פעולה עם קנדה כדי להגיע לשורש העניין".

"קנדה הביעה את דאגותיה לגורמים הבכירים במודיעין ובביטחון בהודו", אמר טרודו. "בשבוע שעבר בוועידת G20 הבעתי את הדאגות באופן אישי לראש הממשלה מודי". שרת החוץ הקנדית מלאני ג'ולי אף חשפה כי קנדה אף גירשה סוכן מודיעין הודי בכיר משטחה אתמול.

מדובר במשבר חריף ביחסים בין המדינות, שנחשבות למובילות בעולם המערבי. בהודו הכחישו את ההאשמות וכינו אותן "הזויות".