רגע קטן של חיוך: נבחרת הכדורסל של דרום סודן עשתה היסטוריה

הנבחרת הקטנה מהמדינה השסועה והצעירה בעולם רשמה הישג חסר תקדים עם העפלתה לאולימפיאדת פריז 2024, והפכה את עצמה לאחד מסיפורי הסינדרלה המדהימים בספורט של השנים האחרונות. כוכב ה-NBA שבנה את הכל מאפס, השחקנים שלא גדלו במדינה אך פיתחו זיקה אליה - וכרטיס אפריקאי אחד אפריקאי לטורניר הפכו את נבחרת ה"כוכבים הבהירים" לסנסציה עולמית - שגם לישראל יש מה ללמוד ממנה

נבחרת דרום סודן חוגגת עליה היסטורית לאולימפיאדת פריז 2024
נבחרת דרום סודן חוגגת עליה היסטורית לאולימפיאדת פריז 2024 | צילום: טוויטר

לאחר שניצחה בשלב הבתים את סין ואת הפיליפינים, נבחרת דרום סודן בכדורסל עשתה היסטוריה והעפילה לשלב הבא באליפות העולם בזכות ניצחון 78:101 על אנגולה, מה שהעלה אותה אוטומטית לאולימפיאדת פריז 2024 לראשונה בתולדותיה, כאחת מ-12 הנבחרות היחידות בעולם שישחקו על במת הכדורסל היוקרתית ביותר.

במהלך שנה אולימפית, לרוב נאספים סיפורים חסרי תקדים, כאלו שיש צורך לקרוא יותר מפעם או פעמיים על מנת לעכל את מה שנכתב בהם. הסיפור של נבחרת דרום סודן בכדורסל הוא בדיוק אחד מהסיפורים הללו, אבל על מנת לספר אותו, יש לחזור להתחלה: 9 ביולי 2011.

אחרי שנים של מלחמה עקובה מדם, מיליוני פליטים ומאות אלפי מתים, דרום סודן נפרדה מסודן באופן רשמי והפכה למדינה בפניה עצמה. עד היום שורר בה עוני כבד, והמדינה הצעירה ביותר בעולם מתקשה לאסוף רגעים טובים לזיכרונה הקולקטיבי, שקיים באופן מעשי בסך הכל 12 שנים וחודשיים, אך כעת, ל-11 מיליון אזרחי המדינה יש אירוע מדהים בו יוכלו לספר כי לקחו חלק.

פליטים סודנים במלחמת האזרחים
פליטים סודנים במלחמת האזרחים | צילום: רויטרס

מרבית אזרחי דרום סודן הם בני שבט הדינקה, אשר בממוצע נחשבים לאנשים הגבוהים בעולם. דוגמה בולטת במיוחד לכך היא מנוט בול, שחקן ליגת ה-NBA לשעבר, שהתנשא לגובה של 2 מטרים ו-29 סנטימטרים, אך מי שהביא במו ידיו את הנבחרת הדרום סודנית לאולימפיאדת פריז הוא שחקן ה-NBA לשעבר לואל דנג, שאמנם שיחק בקריירה עבור נבחרת בריטניה, אך הוא יליד חבל דרום סודן.

ב-9 ביולי 2011 הפכה דרום סודן גם לחברה רשמית בארגון הכדורסל העולמי פיב"א, ומאותו רגע החל דנג להיות מעורב בכל הקשור בנבחרות השונות, כאשר בשנת 2019 אף נבחר לנשיא איגוד הכדורסל הדרום סודני. מאז כניסתו לתפקיד, הספיק דנג לגייס לתפקיד המאמן את שחקן ה-NBA לשעבר רויאל אייבי, שמשמש היום כעוזר מאמן ביוסטון רוקטס, ויחד בנו השניים קבוצת כדורסל שעושה כבוד לכינוי של הנבחרת חסרת האגו הזו שהגיעה להישג המדהים - "הכוכבים הבוהקים".

"אנחנו מחוייבים לחזון של בניית האומה דרך הספורט", אמר דנג באחד מהתכנסויות אנשי איגוד הכדורסל הדרום סודני, והוסיף: "הרצון הגדול הוא לייצג את דרום סודן בכבוד בתוך המדינה ומחוץ אליה בעזרת הכדורסל. בדרכים מסוימות, המסע שלנו מייצג את הדרך והמכשולים שצריך לעבור על מנת להגיע למטרות גבוהות יותר בחיים".

ללא שחקן NBA פעיל אחד (האחרון היה וינן גבריאל ששיחק בעונה שעברה במדי הלייקרס), כמעט ללא תקציבים ומערכת מנהלתית תקינה, דרום סודן עשתה היסטוריה בקנה מידה עולמי, שהסב את כל העיניים הספורטיביות למדינה הקרועה והשסועה הזו, שהצליחה לקנות רגע קטן של חיוך בתוך מציאות קשה מאוד - במדינה שהיא בסך הכל בת 12, ומוגדרת אחד המקומות הקשים לחיות בהם על פי מדדים רבים.

צפייה משותפת במשחק ההעפלה של דרום סודן לאולימפיאדת פריז
צפייה משותפת במשחק ההעפלה של דרום סודן לאולימפיאדת פריז | צילום: טוויטר

מתוך הקושי שחווים אזרחי המדינה, יצאה הצהרתו של קפטן הנבחרת לאחר ההעפלה, שאי אפשר להימנע מההשוואה שלה לאמירתו של טל ברודי "אנחנו במפה". "הפוטנציאל של דרום סודן הוא לא רק בכדורסל אלא בכל דבר", אמר, "אם נמשיך לבטוח בעצמנו ונעמוד בתוכניות וביעדים שלנו, נוכל להפוך את דרום סודן לאחת המדינות הגדולות, ולא רק באפריקה, אלא בעולם כולו".

אוהדי נבחרת דרום סודן חוגגים את ההעפלה לאולימפיאדה
אוהדי נבחרת דרום סודן חוגגים את ההעפלה לאולימפיאדה | צילום: טוויטר

מדינה קטנה, צעירה ושסועה זכתה ברגע קטן של חיוך, ולא בחסד - אלא בזכות מוחלטת ובעזרת חלומות ענקיים של מספר אנשים שהביאו אותה עד הלום. אולי גם כאן, במדינת ישראל הקטנה והשסועה, אפשר יהיה לחזור לחלום בגדול ולהגיע להישגי ענק שיצליחו גם אם לרגע קטן לגרום לחיוכים.