צרפת מרשימה, ארגנטינה בסימן שאלה: סיכום השבוע הראשון בקטר

24 משחקים מאחורינו ועוד 24 לפנינו, ולפני שתקבע תמונת שמינית הגמר עוד צפויות לשחק שוב צרפת וספרד המרשימות, ארגנטינה ואנגליה המתקשות, וגרמניה שמתכוננת לקרב על חייה. רגע לפני שגביע העולם ממשיך - תקציר הרגעים הגדולים של הטורניר בקטר

מונדיאל בקטאר
מונדיאל 2022 | צילום: שאטרסטוק

לאחר סיום המשחק אמש, בו ארגנטינה גברה 0:2 על מקסיקו, תמה "המחצית הראשונה" של שלב הבתים. 24 משחקי מונדיאל כבר הסתיימו, כשבדרך 24 משחקים נוספים עד שתקבע תמונת שמינית הגמר. אז לפני שממשיכים הלאה אל רגעי ה-"מאני טיים" שיכריעו מי תמשיך אל עבר הקרב על הגביע המוזהב - סיכום ביניים. מי הנבחרות שעשו את עבודתן בצורה הטובה ביותר, מי אלו שצריכות לשפר את עמדתן, ומי הנבחרות שיצטרכו חסד עליון על מנת להפוך את הקערה על פיה.

שלחו הצהרת כוונות: צרפת, ספרד וברזיל כאן כדי להישאר

באופן סמלי, אלופת העולם המכהנת, נבחרת צרפת, היא הנבחרת הראשונה עד כה שמבטיחה את העפלתה לשלב 16 האחרונות כבר לאחר שני משחקים. הטריקולור עם פתיחה מושלמת גברה 1:4 על נבחרת אוסטרליה ואמש 1:2 על נבחרת דנמרק, מה שהספיק לה כאמור על מנת להיות הראשונים שמבטיחים באופן סופי את הכרטיס לשלב הבא. זאת על אף שהצרפתים דווקא הגיעו לטורניר ברקע ירידה ביכולת. הנבחרת של דידייה דשאן הגיעה לשיאה ב-2018 עם זכייה במונדיאל, אך בשנה שעברה הודחה מיורו 2020 כבר בשמינית הגמר, ולקראת פתיחת המשחקים סבלה משורת פציעות ארוכה: אנגולו קאנטה, פול פוגבה, כריסטוף אנקונקו וכרים בנזמה, אליהם הצטרף לוקאס הרננדז במהלך המשחק מול אוסטרליה. למרות זאת, צרפת מציגה כדורגל יציב, איכותי, מהיר והתקפי.

קיליאן אמבפה, שחקן ההתקפה המעולה של פ.ס.ז' כבר עם שלושה שערים בגביע העולם, כולל צמד מול דנמרק, והוא ממשיך את המגמה שלו מהקמפיין הקודם ברוסיה. אולייביה ז'ירו, שנקרא לדגל ונכנס להרכב במקומו של בנזמה, כבש מול אוסטרליה והגיע למאזן של 51 שערים במדים הלאומיים. בשערו הבא, כשהוא בן 36, יעקוף ז'ירו את החלוץ האגדי תיירי הנרי ככובש הבכיר בהיסטוריה של נבחרת צרפת, שכמובן ידעה כמה וכמה שחקנים היסטוריים. עוד צרפת שברה את "קללת האלופות": צרפת היא אלופת העולם הראשונה מאירופה, מאז שנת 1994, שלא מודחת בשלב הבתים של הטורניר. באופן כללי, היא הראשונה שעוברת את שלב הבתים אחרי שלוש אלופות רצופות שמודחות בשלב המוקדם. נכון לסיום שני משחקים, צרפת מסתמנת כאחת הפייבוריטיות הגדולות לזכייה.

צרפת חוגגת בדרך לניצחון גדול
נבחרת צרפת חוגגת. הזכירה לכולם שהיא עדיין אלופת העולם | צילום: רויטרס

ספרד היא כמובן נבחרת שצריך לשים עליה עין, אך עדיין להטיל בה ספק, לא בגלל מה שהיא עשתה - אלא בגלל מה שעוד לא עשתה. הלה רוחה הביסה 0:7 את קוסטה ריקה במשחק הפתיחה, והדבר אולי החשוב ביותר שהיא הציגה בו הוא הגיוון שלה בסגל. במהלך השנים האחרונות סיים את חלקו דור הזהב הספרדי שזכה פעמיים ביורו ופעם אחת במונדיאל בין 2008 ל-2012. שחקני ענק כמו קרלס פויול, אנדרס אינייסטה, צ'אבי, פרננדו טורס, איקר קסיאס ורבים נוספים הוחלפו על ידי שחקנים צעירים כמו פדרי, דאבי, פראן טורס ודני אולמו, שהצטרפו לשחקנים שפרצו מעט אחרי אותה זכייה ביורו 2012. השחקנים הצעירים האלה אמורים להיות דור העתיד של ספרד, והם אמורים להחזיר אותה לגדולתה אחרי תקופה פושרת.

צריך לזכור כי הניצחון במשחק הפתיחה, ענק ככל שיהיה, הושג מול נבחרת יחסית חלשה, שהראתה רף ספיגה נמוך. הערב, ספרד תגיע למשחק אולי הגדול ביותר של שלב הבתים מול נבחרת גרמניה. שתי אלופות עולם לשעבר, הראשונה רוצה להבטיח העפלה לשמינית והשנייה רוצה להשאיר לעצמה סיכוי. על מנת להתקדם במונדיאל לא מספיקה רק יכולת ואנרגיה. צריך כוח מנטלי גדול, צריך ניסיון ומשמעת טקטית. אם ספרד תנצח היום את גרמניה, הוא ללא ספק תשחרר הצהרת כוונות לגבי ההמשך. כל תוצאה אחרת תגדיל את הספק לגבי היכולת שלה לזכות בטורניר הנוכחי.

נבחרת ספרד חוגגות מול קוסטה ריקה מונדיאל 2022 בקטר
אפשר לחגוג, אבל זו רק ההתחלה. נבחרת ספרד חוגגת מול קוסטה ריקה | צילום: רויטרס

כמובן שאי אפשר שלא לדבר על ברזיל. הסלסאו הגיעו לקטר בתור המועמדת הבכירה לזכייה בקרב מהמרים רבים. משחק הפתיחה מול סרביה היה מבחן מושלם לנבחרת הברזילאית. מצד אחד, סרביה לא נחשבת לאימפריה ולא לנבחרת שאמורה להתקדם הלאה, מעבר לשמינית הגמר. אך עם זאת, מדובר בנבחרת שהיא סוג של נמסיס אל מול ברזיל. נבחרת קשוחה, עם כדורגל אגרסיבי, ואחת שיודעת איך לחנוק קבוצות שבאות לשחק פתוח. הניצחון 0:2 של ברזיל אינו מבוטל. ברזיל הציגה כדורגל חכם ומגוון, כשבסופו של דבר הכוכב היה דווקא ריצ'רליסון. כשניימאר על הדשא, וראפיניה נחשב לכוכב עולה, ובזמן שז'סוס מחכה להזדמנויות אחרי פתיחת העונה הנהדרת עם ארסנל, ריצ'רליסון היה זה שכבש צמד - כולל שער שככל הנראה יהיה ברשימת השערים היפים ביותר של הטורניר. לברזיל יש גיוון התקפי חשוב, ולא ניתן להתעלם מזה.

בצד הפחות אופטימי, ברזיל איבדה את ניימאר בפציעה במהלך אותו משחק, וכוכב פ.ס.ז' ירד מכר הדשא עם דמעות בעיניים. על דבר אחד אין ספק - כששחקן יורד בוכה, הוא כנראה מבין משהו שבבית לא מבינים באותו הרגע. דיווחים אופטימיים טוענים שהכוכב יחזור לאחר שלב הבתים, ויש כאלה שאומרים שהוא כבר סיים את המונדיאל. בכל מקרה, מדובר במכה לברזיל. בנוסף, צריך לזכור שגם בטורנירים קודמים הברזילאים נתנו הצגות מול נבחרות יחסית קטנות, אך בהמשך נתקעו מול קבוצות יותר גדולות והודחו. השאלה היא - האם הפעם זה יכול להיות אחרת.

נבחרת ברזיל חוגגת ניצחון על סרביה מונדיאל 2022 בקטר
נבחרת ברזיל חוגגת ניצחון על סרביה. מציגים גיוון התקפי רב. | צילום: רויטרס

צריכות שיחת מוטיבציה: ארגנטינה, אנגליה והולנד חייבות להתעורר

נבחרת ארגנטינה כרגע היא סימן שאלה גדול. הנבחרת פתחה עם המונדיאל עם הפסד מביך, וניצחון גדול, ולכן קשה להגיד מה הלאה. במונדיאל 2018 המשיכה ארגנטינה לשמינית הגמר אחרי שלב בתים לא מספיק טוב, שהסתיים בעלייה במשחק האחרון מול ניגריה. בשמינית הגמר היא כבר פגשה את צרפת, הפסידה לה 3:4 והודחה. כעת, ככל הנראה במונדיאל האחרון של מסי, ארגנטינה מתייצבת שוב בפני מחזור אחרון כשהיא עם הגב אל הקיר, וחייבת לנצח. הפעם, לא מדובר בניגריה אלא בפולין, שמגיעה מראש הבית עם שאיפה אמיתית להעפיל.

מבחינתו של מסי, שזכה בקופה אמריקה (אליפות דרום אמריקה) עם ארגנטינה ובערך בכל תואר אפשרי עם ברצלונה, זו תהיה ההזדמנות האחרונה להגיע לרגע שיא של זכייה באליפות העולם. הוא יודע את זה, ארגנטינה יודעת את זה והיא גם צריכה אותו. לא מעט שנים ארגנטינה מציגה נבחרת שביכולת שלה "קטנה מסך חלקיה", גם אם מגיעה להישגים נאים. כעת, מול פולין, זה יהיה מבחן אופי חשוב לאלביסלסטה. הדחה מוקדמת, ומסי כנראה ילך אל עבר פרישה עצובה מהמדים והלאומיים, שאיתה יסתיים גם עידן.

ליונל מסי לאחר השער שכבש מול מקסיקו
ליונל מסי לאחר השער שכבש מול מקסיקו. לארגנטינה עדיין יש מה להוכיח. | צילום: רויטרס

נבחרות אנגליה והולנד כרגע ממוקמות על אותה משבצת. נבחרות שפתחו חזק עם ניצחונות מרשימים, אך המשיכו עם תוצאת תיקו שהורידה להן את ערך המניות. גם אנגליה וגם הולנד לא נבחרות שמצליחות להגיע להישגים גדולים בשנים האחרונות. נבחרת שלושת האריות אמנם הגיעה לגמר היורו בשנה שעברה, אבל על מנת להסיר מעליה את תואר "הלוזרית", היא תצטרך יותר מזה. התיקו מול נבחרת ארצות הברית הראה מספר כשלים, עם התקפה מתקשה וקישור לא מספיק אגרסיבי, עליהם היא תצטרך לעבוד.

במקרה ההולנדי, הניצחון על אלופת אפריקה סנגל היווה התחלה מעולה לאורנג', אך התיקו מול אקוודור שם גם אותה בסימן שאלה גדול לגבי ההמשך. את שלב הבתים היא ככל הנראה תסיים עם עליה, מכיוון שנבחרת קטר לא אמורה להוות יריב במחזור האחרון, אך מה שיקרה בשמינית הגמר תלוי מאוד ביריבה, אולי יותר ממה שתלוי בהולנדים עצמם.

שחקני נבחרת אנגליה חוגגים את השער השני מול איראן
שחקני נבחרת אנגליה חוגגים מול איראן. מנסה להסיר את תדמית ה''לוזרית'' | צילום: רויטרס

גם מנבחרת פורטוגל כמובן לא ניתן להתעלם. כריסטיאנו רונאלדו כבש פסגה נוספת בקריירה שלו כשהפך לראשון שכובש בחמישה מונדיאלים שונים. הניצחון של פורטוגל 2:3 על גאנה היה הירואי, אך לא מבריק. הנבחרת התקשתה מול גאנה, לא אחת מהחזקות ביותר באפריקה, וצריך להסיק מסקנות לקראת ההמשך. פורטוגל תפגוש את אורוגוואי במסגרת שלב הבתים, וזה צפוי להיות משחק חשוב עבור שתי הנבחרות. את שלב הבתים רונאלדו ונבחרתו צפויים לצלוח, אבל היא תצטרך להראות יותר עליונות על מנת שתילקח בחשבון כמועמדת לזכייה.

לבד על סף תהום: גרמניה בקרב על חייה

"כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף הגרמנים מנצחים" זו אחת מקלישאות הענף הגדולות ביותר בהיסטוריה, אך כבר לא מעט זמן שהיא לא בתוקף. נבחרת גרמניה הודחה כבר בשלב הבתים של מונדיאל 2018, וכעת היא נמצאת בנקודת אל חזור, רגע לפני שזה קורה גם השנה. הנס פליק החליף את יואכים לב בתפקיד המאמן, ואלה נעליים גדולות מאוד להיכנס אליהן. נראה שבמשחק מול יפן הוא כבר חווה כישלון ראשון בתקפיד. לא ייתכן שנבחרת כמו גרמניה, אימת הנבחרת באירופה, תגיע אל רגעי ההכרעה של משחק מול נבחרת צנועה כמו יפן ביתרון, אך תפסיד אותו. זה הפוך מהנרטיב של הנבחרת הזאת.

הערב תעמוד גרמניה מול נבחרת ספרד במבחן הגדול של שתיהן. רק אחת יכולה לזכות בכל הקופה עם ניצחון, אבל שתיהן יכולות לקבלת ציון בלתי מספיק עם תיקו. גרמניה יודעת שהיא על סף תהום ושהמשחק הזה הוא החשוב ביותר שלה בשנים האחרונות. הדחה עוקבת כבר בשלב הבתים תיהיה קשה מאוד לעיכול במדינה, והמאמן עלול לשלם את המחיר.

שחקני גרמניה מאוכזבים אחרי ההפסד ליפן מונדיאל 2022 בקטר
שחקני גרמניה מאוכזבים אחרי ההפסד ליפן. נמצאים לפני משחק חייהם. | צילום: רויטרס