תגובות קשות לנאום של נשיא פיפ"א: "מדבר כמו טראמפ"

זמן קצר אחרי הנאום השנוי במחלוקת של ג'אני אינפנטינו, שהדף את הביקורת על קטר - מארחת המונדיאל - ואמר, בין היתר, כי הוא "מרגיש היום אפריקני, הומו ומופלה" - הביקורת לא איחרה להגיע: "האם פיפ"א איבדה שליטה על גביע העולם? - בהחלט". כתבת רשת "סקיי" בקטר: "זה יוצא דופן ושונה מכל מה ששמעתי בעבר"

זמן צפייה: 04:36

נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו סופג ביקורות קשות, לאחר שבמסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (שבת) נשא נאום שנוי במחלוקת, עם צורת דיבור ודימויים שגרמו לתגובות זועמות. במהלך נאומו, הנשיא תקף את אלו שהטיחו ביקורת בפני קטר המארחת על רקע היעדר זכויות אדם וזכויות מיעוטים אחרים באמירות הקטנה, ונתן גיבוי מלא להחלטת האמירות שלא למכור משקאות אלכוהוליים בתחומי האצטדיונים. כתב רשת "סקיי ספורט" הבריטית, קייב סולהקול,  אמר כי חלק מהדברים שאמר אינפנטינו היו "מגוחכים לחלוטין, ולעיתים נראה שהוא כמעט פיתח תסביך משיחי". עוד הוסיף שהנשיא דיבר "כמעט כאילו הוא דונלד טראמפ".

עוד הוסיף הכתב: "זה מעליב עבור נשיא פיפ"א, ערב לפני שהמונדיאל מתחיל, לומר שהוא מרגיש כמו מהגר עבודה, בזמן שאנחנו יודעים בוודאות שרבים ממהגרי העבודה שבנו את האצטדיונים ואת התשתיות - קיבלו שכר נמוך כמו פאונד אחד לשעה, בנוסף לעבודה ולחיים בתנאים נוראיים לחלוטין. לא האמנתי למה ששמעתי". "הוא התחיל כשאמר, 'היום אני מרגיש הומו'. זה מעליב כשהוא נמצא במדינה שבה להיות הומו זה מנוגד לחוק, ופיפ"א החליטה לקיים שם את המונדיאל, בזמן שהם ממשיכים להגיד לנו שהכדורגל מיועד לכולם".

''השיעור המוסרי הזה - זו פשוט צביעות''. נשיא פיפ''א ג'יאני אינפנטינו
נשיא פיפ''א ג'יאני אינפנטינו | צילום: רויטרס

כתבת בכירה נוספת של "סקיי", מליסה רדי, הגיבה בחריפות גם היא לדבריו של הנשיא השוויצרי-איטלקי, והטיחה: "איזה עוד אמירה אבסורדית, פוגענית ומטעה הוא לא אמר? זה יוצא דופן ושונה מכל מה ששמעתי בעבר". רדי המשיכה: "אתה לא יודע איך זה מרגיש להיות הומו, אינפנטינו, אתה לא יודע איך זה מרגיש להיות בעל מוגבלות או להיות אפריקאי. אתה לא יכול להשוות את היחס שמקבל ג'ינג'י ליחס שמקבלת כל אחת מהאוכלוסיות שציינת".

עוד אמרה: "קטר מגייסת פועלים מהמדינות העניות בעולם, מיליוני בני אדם שאין להם כלום, ומביאה אותם לעשות מה שארגוני זכויות אדם מכנים 'עבדות מודרנית'. על כך אמר שזה בסדר, כי הם מקבלים שכר יותר גבוה ממה שהיו מקבלים במדינותיהם". "זה מטעה, לא מכבד ופוגעני. זה פוגע במטרה לנסות ולהשיג זכויות טובות יותר ותנאים טובים יותר לעובדים האלה. לנסות ולשפר את מצב זכויות האדם כאן".

מונדיאל בקטאר
לפחות 6,500 פועלים זרים קיפחו את חייהם בתקופת ההיערכות לגביע העולם | צילום: שאטרסטוק

הנרי וינטר, כתב הכדורגל הראשי של "הטיימס" שאל: "האם פיפ"א איבדה את השליטה בגביע העולם לאחר סיבוב הפרסה שלה בנוגע למכירת בירה ולאחר הערותיו של אינפנטינו? - בהחלט", והוסיף: "אני מזדהה עם האוהדים שרוצים ללכת למשחק ולשתות משהו". לאחר מכן המשיך לתקוף וינטר את נשיא פיפ"א: "אינפנטינו צריך ללכת ישר לווסט אנד (רובע התיאטרון בלונדון) לעונת הפנטומימה עם כמה מהדברים שהוא ממציא. אנחנו העיתונאים לנו יש עור עבה, אבל זה פוגע באוהדי הכדורגל, האוהדים האמיתיים שמגיעים לאירוע הגדול הזה וזוכים ליחס שכזה".

בתום מסיבת העיתונאים, הגיב מנהל קשרי המדיה של פיפ"א, בריאן סוונסון, וניסה לפייס את הנוכחים: "אני נמצא כאן בעמדה פריבילגית, על במה עולמית בתור הומו כאן בקטר. קיבלנו הבטחות שכולם מוזמנים, ואני מאמין שאכן כולם יהיו רצויים במונדיאל הזה". עוד הוסיף בכיר פיפ"א: "זה שאינפנטינו אינו הומו, לא אומר שלא אכפת לו, ההפך. אכפת לנו בפיפ"א מכולם, אנחנו ארגון מכיל. יש לי קולגות הומוסקסואלים, אני מכבד את הזכויות של כל אדם".

המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר | צילום: רויטרס

נזכיר כי בנאומו מוקדם יותר אמר נשיא פיפ"א "היום אני מרגיש קטרי. היום אני מרגיש ערבי. היום אני מרגיש אפריקאי. היום אני מרגיש הומו. היום אני מרגיש מוגבל. היום אני מרגיש כמו מהגר עבודה. כמובן שאני לא קטארי, אני לא ערבי, אני לא אפריקאי, אני לא הומו, אני לא נכה. אבל מתחשק לי. כי אני מכיר את התחושה של להיות מופלה, להיות נתון להצקות, להיות זר במדינה זרה. בילדותי הציקו לי - כי היה לי שיער ג'ינג'י ונמשים. בנוסף הייתי איטלקי אז תארו לעצמכם", אמר.

בהתייחסו לביקורת שנמתחה באירופה על קטאר, בגלל מצב זכויות האדם במדינה, אינפנטינו אמר: "אני חושב שעל מה שאנחנו, האירופים עשינו ב-3,000 השנים האחרונות בעולם, עלינו להתנצל ב-3,000 השנים הבאות, לפני שנתחיל לתת שיעורים מוסריים לאנשים". עוד הוא הוסיף: "השיעור המוסרי הזה - זו פשוט צביעות".

המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר | צילום: רויטרס

לדבריו של אינפנטינו, אירופה צריכה לנהוג בעובדים הזרים כפי שקטר נוהגת בהם. "אם לאירופה באמת היה אכפת מהגורל של הצעירים האלה", אמר הנשיא בהתייחסו למהגרי העבודה, "אירופה יכולה לנהוג כמו קטר. ליצר כמה ערוצים חוקיים במסגרתם הזרים יוכלו לעבוד באירופה באופן חוקי". אינפנטינו הסתייג במעט מדבריו ואמר: "גם כאן בקטר יש כמה דברים שלא עובדים וצריך לטפל בהם".

יצוין כי אתמול, קטר הודיעה כי תאסור על מכירת משקאות אלכוהוליים בתחומי איצטדיוני המונדיאל, וזאת - בניגוד להבטחותיה מהעבר. עם זאת, מכירת האלכוהול תתאפשר במתחמי האוהדים המיועדים לכך. בפיפ"א גיבו את החלטתה של האמירות.