זלנסקי: "פוטין רוצה להטביע אותנו בדם - וגם את חייליו"

הנשיא האוקראיני הגיב לנאומו של פוטין, שהחליט על גיוס חלקי לצבא: "הנאום לא מחדש לי כלום, לא חושב שהוא ישתמש בנשק אטומי". זלנסקי גם הצהיר כי לא יוותר על כיבוש שטחים מחדש מידי רוסיה. במקביל, מדינות באזור מתכוננות להסלמה רוסית בעקבות הגיוס

זמן צפייה: 03:03

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התראיין היום (רביעי) ל"בילד" הגרמני והגיב לנאומו של מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, שבו הודיע על גיוס חלקי לצבא. "פוטין רוצה להטביע את אוקראינה בדם, אבל גם בדמם של חיילים רוסים", הצהיר הנשיא האוקראיני.

"הנאום לא מחדש לי כלום, יש לי את כל המידע שאני צריך", אמר זלנסקי תחילה. "שירותי המודיעין שלנו ובני בריתנו אמרו שהגיוס החלקי כבר החל במהלך החודש האחרון".

הנשיא האוקראיני המשיך לדבר על הגיוס הרוסי: "זה מצביע על בעיות שיש לרוסים עם קצינים ובעלי תפקידים נוספים בתוך הצבא. הם גייסו חיילי עתודה, חיילים שלא יכולים להילחם. הם אפילו לא סיימו את הלימודים שלהם. הם באו להילחם - ומתו. פוטין רואה שהיחידות שלו בורחות, הוא צריך צבא של מיליוני דולרים כדי להילחם בנו".

דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקוב
דגל אוקראינה שוב מתנוסס באזור חרקיב | צילום: רויטרס

זלנסקי הצהיר כי אוקראינה לא תוותר על כיבוש שטחים מחדש, אחרי שכבר נכבשו על ידי צבא רוסיה: "אנחנו נפעל צעד אחרי צעד, לפי התוכנית שלנו". לגבי ביצוע משאל עם לסיפוח רוסי של שטחים אוקראיניים אמר הנשיא: "זה משאל מדומה. 90% מהמחוזות לא יכירו בהם".

כשנשאל לגבי שימוש רוסי בנשק אטומי, הגיב: "אני מאמין שפוטין לא ישתמש בנשק אטומי. העולם לא יאפשר לו. עם זאת, לא ניתן להיכנס לו אל תוך הראש. אי אפשר לדעת מה הוא מתכוון לעשות". לבסוף הזהיר: "מחר פוטין יכול להכריז שרוסיה רוצה גם חלק מפולין, ושאם לא יענו לדרישותיו הוא ישתמש בנשק אטומי".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

בתוך כך, באירופה מעלים כוננות בעקבות נאומו של פוטין. מדינות שונות מכינות את עצמן לכל פעולה ולכל הסלמה שתגיע מכיוון הצבא הרוסי. לטביה, שגובלת ברוסיה ממזרח, הודיעה שהיא לא מתכוונת לשנות את מדיניות הקליטה שלה – ולא  תנפיק אישורי כניסה המוניטריים לאזרחי רוסיה שינסו להימלט מהמדינה על מנת לא להתגייס לצבא.

גם פינלנד וליטא, שתי מדינות נוספות שחולקות גבול עם רוסיה, לא נשארות אדישות למצב. שר ההגנה הליטאי, ארוידאס אנוסוסקאס, הודיע כי צבאו מתכונן לפעולת נגד מהירה במידה ורוסיה תחליט לפעול בצורה פרובוקטיבית. גם בפינלנד הודיעו כי הם עוקבים מקרוב אחרי המתרחש, ומתכוננים לכל מצב שעלול להיגרם.