שתי מפלות ביום: נדחתה הצעת ג'ונסון לבחירות בזק בבריטניה

לאחר שהחוק למניעת ברקזיט ללא עסקה עבר בקריאה שנייה, ראש הממשלה לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש כדי לפזר את הפרלמנט, ותקף: "קורבין הוא מנהיג האופוזיציה הראשון שמסרב לבחירות"

זמן צפייה: 00:45

הצעת ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לבחירות בזק ב-15 באוקטובר נדחתה אמש (רביעי), לאחר שג'ונסון לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש עבורה. 298 חברי פרלמנט הצביעו בעד קיום בחירות, ו-56 הצביעו נגד, אך החלטת חברי מפלגת הלייבור להימנע, סיכלה את ניסיון ג'ונסון להשיג 434 תומכים. בעקבות ההפסד, תקף ג'ונסון ג'רמי קורבין ואמר כי "הוא מנהיג האופוזיציה הראשון שמסרב לבחירות"

מדובר במפלה השנייה של ראש ממשלת בריטניה הערב, והשלישית תוך יממה, לאחר שהחוק למניעת ברקזיט ללא עסקה עבר מוקדם יותר בקריאה שנייה. כעת, יעבור החוק להכרעת בית הלורדים.

עם זאת, יש לציין כי קורבין רמז שיסכים לבחירות במידה והחוק למניעת ברקזיט ללא עסקה יעבור בבית הלורדים, כך שבהחלט ייתכן שהצבעה נוספת לפיזור הפרלמנט תעלה שוב - ותוביל לבחירות. אם גם ההצעה הזו לא תתקבל, ייתכן כי ייאלץ ג'ונסון לבקש מהאיחוד האירופי לדחות את מועד הברקזיט, בניגוד לרצונו.

לעוד כתבות בנושא:

לקראת עוד בחירות? הפרלמנט הבריטי יוכל לדחות ברקזיט ללא הסכם

ג'ונסון תמך בברקזיט – וכעת ייאלץ להתמודד עם ההשלכות • פרשנות

התרגיל של ג'ונסון לפרישה מהאיחוד: הפרלמנט הבריטי ייצא לפגרה

בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה
בוריס ג'ונסון, ראש הממשלה הנכנס של בריטניה | צילום: רויטרס

"החוק מפסיק כל משא ומתן רציני לקיום ברקזיט ושולל מהמדינה את הזכות להחליט כמה זמן היא צריכה להישאר באיחוד האירופי", אמר ג'ונסון לאחר החלטת הפרלמנט על הברקזיט. "אם אני ראש הממשלה, נעזוב את האיחוד ב-31.10 - בכל מחיר".

מנהיג מפלגת הלייבור וראש האופוזיציה, ג'רמי קורבין, לא נרתע מהצהרת ג'ונסון לגבי בחירות ואמר כי "אנחנו רוצים בחירות, ומצפים להוציא את הממשלה הזאת החוצה".

כדי לקיים בחירות בזק, דרוש לג'ונסון רוב של שני שלישים, כך שיצטרך את תמיכתם של לפחות כמה חברי אופוזיציה. אתמול, התעמתו ג'ונסון וקורבין, כאשר ראש הממשלה כינה את יו:ר האופוזיציה "תרנגולת מחוטאת בכלור".

תקופה קשה למפלגתו. ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה
תקופה קשה למפלגתו. ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה | צילום: רויטרס

גם אם בריטניה תלך לבחירות, כלל לא ברור אם המפלגה השמרנית תוכל לשמור על האחדות שלה ולהתקדם לתוך מערכת הבחירות. בתוך כך, הבעיות בפרלמנט משפיעות על השווקים בבריטניה ובאירופה כולה.

הלילה, כזכור, העביר הפלמנט הבריטי את ההצעה בקריאה ראשונה, ברוב של 27 קולות. מדובר בחוק שימנע מהממלכה לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם שיאושר על ידי האיחוד ועל ידי הפרלמנט הבריטי. כזכור, לפני התפטרותה הצליחה ראשת הממשלה הקודמת, תרזה מיי, להגיע להסכם עם האיחוד האירופי – אך זה נדחה על ידי הפרלמנט.

על פי החוק החדש, אם לא יצליח ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להגיע להסכם עד 19 באוקטובר (כעשרה ימים לפני תאריך העזיבה המיועד) – יוכל הפרלמנט לקבוע דחייה של ביצוע הברקזיט עד 31 בינואר.