מהפך בברזיל: לולה ניצח את בולסונארו בבחירות לנשיאות

איש השמאל והנשיא לשעבר דה סילבה קיבל את מירב הקולות בפער זעום והדיח בסיבוב השני את הנשיא המכהן השמרן. ברחובות הערים יצאו לחגוג, וטוענים הנשיא שהואשם בשחיתות "הוא הטוב ביותר לעניים"

זמן צפייה: 00:20

לואיז אינסיו "לולה" דה סילבה, הנשיא לשעבר ומועמד מפלגת הפועלים הברזילאית, ניצח הלילה (שני) בבחירות לנשיאות ברזיל. לפי רשות הבחירות במדינה, לולה השיגה 50.8 אחוזים מהקולות לעומת 49.2 אחוזים לז'איר בולסונארו המכהן.

"היום המנצח היחיד הוא העם הברזילאי", אמר דה סילבה להמונים שהתאספו במלון בסאו פאולו. "זה לא ניצחון שלי או מפלגת הפועלים, וגם לא המפלגות שתמכו בי בקמפיין. זה הניצחון של תנועה דמוקרטית שהתגבשה מעל מפלגות פוליטיות, אינטרסים אישיים ואידיאולוגיות, כדי שהדמוקרטיה תצא מנצחת".

לולה דה סילבה לאחר הניצחון בבחירות
לולה דה סילבה לאחר הניצחון בבחירות | צילום: רויטרס

בולסונארו הוביל לאורך המחצית הראשונה של ספירת הקולות, אבל ברגע שלולה תפסה את ההובלה, רחובות מרכז העיר סאו פאולו התמלאו בקול של מכוניות צופרות. ניתן היה לשמוע אנשים בשכונת איפנימה בריו דה ז'ניירו צועקים: "מהפך!". "הוא הטוב ביותר לעניים, במיוחד באזורים הכפריים", אמר לואיז קרלוס גומס, בן 65, ממדינת מרנהאו שבאזור הצפון-מזרח העני. "תמיד היינו רעבים לפניו".

בסיבוב הראשון שנערך בתחילת החודש זכה דה סילבה ב-48.26%, לאחר ספירת 99.29% מסך הקלפיות, ואילו בולסונארו זכה ל-43.34%. הסקרים האחרונים בברזיל העניקו לדה סילבה יתרון רב, אך הבחירות בסופו של דבר היו צמודות בהרבה מהצפוי, הן בהצבעה לנשיאות והן בהצבעות שנערכו למושלים ולמושבים בקונגרס. "אני רוצה לנצח בכל בחירות בסיבוב הראשון", אמר דה סילבה עם הגעת התוצאות, "אך זה לא תמיד אפשרי".

הבחירות בברזיל, תומכת בולסנרו
תומכת של נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו ביום הבחירות | צילום: רויטרס

דה סילבה, המכונה לולה, זכור לטובה בברזיל בזכות בניית תוכנית רווחה סוציאלית במהלך כהונתו בין 2003 ל-2010, אך הוא זכור גם בגלל מעורבות הממשל שלו בפרשיות שחיתות שונות. בשנת 2018 הוא נכלא באשמת שחיתות - אך האישומים בוטלו מאוחר יותר על ידי בית המשפט העליון.

הנשיא המכהן בולסונארו הצליח להצמיח בסיס מסור של תומכים, על ידי הגנה על ערכים שמרניים והצגת עצמו כמגן מפני מדיניות שמאל, אשר לטענתו פוגעת בחירויות האישיות. במהלך כהונתו נמתחה עליו ביקורת רבה בנושא טיפולו במגפת הקורונה, וכריתת יערות הגשם באמזונס.

הבחירות בברזיל
הבחירות בברזיל | צילום: רויטרס