ברזיל הולכת לסיבוב שני: אף מועמד לא הצליח להשיג רוב מוחלט בבחירות

אזרחי הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם יחזרו לקלפיות בסוף החודש, לאחר שהנשיא לשעבר דה סילבה הצליח לגבור על הנשיא המכהן בולסונארו - אך אף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג יותר מ-50 אחוזים מהקולות

זמן צפייה: 00:20

אזרחי ברזיל יחזרו לקלפיות בסוף החודש ויצביעו בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות, לאחר שבבחירות שנערכו אתמול (ראשון) ברחבי המדינה אף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג יותר מ-50 אחוזים מהקולות. הנשיא לשעבר לואיז אינסיו דה סילבה הצליח לגבור על הנשיא המכהן ז'איר בולסונארו ביותר מחמישה אחוזים.

הסיבוב השני בבחירות ייערך ב-30 באוקטובר, וההצבעה תקבע אם אזרחי ברזיל יחזירו איש שמאל לראש הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם, או תשאיר את מנהיג הימין לארבע שנים נוספות. בסיבוב הראשון זכה דה סילבה ב-48.26%, לאחר ספירת 99.29% מסך הקלפיות, ואילו בולסונארו זכה ל-43.34%.

הבחירות בברזיל, תומכת בולסנרו
תומכת של נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו ביום הבחירות | צילום: רויטרס

הסקרים האחרונים בברזיל העניקו לדה סילבה יתרון רב, אך הבחירות בסופו של דבר היו צמודות בהרבה מהצפוי, הן בהצבעה לנשיאות והן בהצבעות שנערכו למושלים ולמושבים בקונגרס. "אני רוצה לנצח בכל בחירות בסיבוב הראשון", אמר דה סילבה עם הגעת התוצאות, "אך זה לא תמיד אפשרי".

הבחירות בברזיל, מועמד המשאל לואיז דה-סילבה חוגג
מועמד השמאל דה סילבה חוגג ביום הבחירות בברזיל | צילום: רויטרס

דה סילבה, המכונה לולה, זכור לטובה בברזיל בזכות בניית תוכנית רווחה סוציאלית במהלך כהונתו בין 2003 ל-2010, אך הוא זכור גם בגלל מעורבות הממשל שלו בפרשיות שחיתות שונות. בשנת 2018 הוא נכלא באשמת שחיתות - אך האישומים בוטלו מאוחר יותר על ידי בית המשפט העליון.

הבחירות בברזיל, מועמד הימין בולסנרו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו ביום הבחירות | צילום: רויטרס

הנשיא המכהן בולסונארו הצליח להצמיח בסיס מסור של תומכים, על ידי הגנה על ערכים שמרניים והצגת עצמו כמגן מפני מדיניות שמאל, אשר לטענתו פוגעת בחירויות האישיות. במהלך כהונתו נמתחה עליו ביקורת רבה בנושא טיפולו במגפת הקורונה, וכריתת יערות הגשם באמזונס.