בעיצומו של המשבר הפוליטי: בנט נחת באבו דאבי לביקור בזק

ראש הממשלה נחת במפתיע באיחוד האמירויות כדי להיפגש עם יורש העצר כשברקע האיום האיראני והמשבר הפוליטי המאיים על ממשלתו. במקביל, בעקבות הגינוי של סבא"א אתמול, גורם איראני טוען כי טהרן האיצה ייצור והתקנה של צנטריפוגות מתקדמות במתקני הגרעין שלה

זמן צפייה: 01:43

ביקור מפתיע: ראש הממשלה נפתלי בנט נחת הבוקר (חמישי) באיחוד האמירויות וייפגש עם הנשיא שייח' מוחמד בן זאיד. הוא התקבל במשמר כבוד על ידי שר החוץ עבדאללה בן זאיד. המנהיגים ישוחחו על שורת נושאים אזוריים. זוהי פגישתם השלישית בחודשים האחרונים, לאחר שנפגשו בחודש דצמבר אשתקד באבו דאבי ובחודש מרץ האחרון במצרים.

הביקור מתרחש בצל האיום האיראני וכן ברקע המשבר הפוליטי שמאיים על ממשלתו של בנט. "אני אפגוש את הנשיא, השייח' מוחמד בן זאיד, איש חזון, מנהיג אמיץ. היום אנחנו נבנה ביחד קומה נוספת בקשר המיוחד שנרקם בין שתי המדינות למען צמיחה וביטחון של שני העמים", אמר בנט.

רה''מ בנט התקבל ע''י שר החוץ של האמירויות עבדאללה בן זאיד
רה''מ בנט התקבל ע''י שר החוץ של האמירויות עבדאללה בן זאיד | צילום: קובי גדעון/ לע''מ

במקביל, סוכנות הידיעות האיראנית ISNA דיווחה היום מפי גורם איראני כי הרפובליקה האיסלאמית מאיצה ייצור והתקנה של צנטריפוגות מתקדמות בתגובה להחלטת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגנות אותה.

אתמול אישרה המועצה את ההחלטה הדורשת מאיראן  לספק הסברים על האורניום שרידי אורניום בשלושה ממתקניה הגרעיניים לא מוכרזים. הנגידים של רוסיה וסין התנגדו, הודו נמנעה. לפי הגורם האיראני, מדובר בצנטריפוגות מסוג IAR 2M, IRA 4 ו-IRA 6.

צנטריפוגות במתקן גרעין איראני
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני | צילום: רויטרס

ערוץ הטלוויזיה האיראני "אל-עאלם", ציטט אתמול את הודעתו של נציג איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעקבות ההחלטה, שאמר כי "איראן מגנה החלטה זו", והדגיש כי, "זו זכותה של איראן לבחון מחדש את המדיניות שלה כלפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך אתמול על ההחלטה. "זוהי החלטה משמעותית אשר חושפת את פרצופה האמיתי של איראן. החלטת מועצת הנגידים קובעת שאיראן אינה משתפת פעולה עם סבא"א ואינה מצייתת להוראותיה ובכך לא מאפשרת לסוכנות למלא את תפקידה החשוב ולפעול נגד פעילויות בתחום הגרעין הצבאי", אמר בנט. "המדינות הרבות שהצביעו בעד ההחלטה שיתפו פעולה יחד במטרה לבלום ולמנוע את הגעתה של איראן לנשק גרעיני. ההצבעה היום בסבא"א מהווה תמרור אזהרה ברור לאיראן - אם איראן תמשיך בפעולותיה, על המדינות המובילות להביא את הסוגיה האיראנית בחזרה למועצת הביטחון".

בתוך כך, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי הממשל בטהרן הציג לארצות הברית הצעה חדשה לחידוש הסכם הגרעין של 2015.