דו"ח מסיבות הסגר של בוריס ג'ונסון: "כישלון מנהיגותי וצריכת אלכוהול מופרזת"

דו"ח אודות ההתרחשויות במשכנו של ראש ממשלת בריטניה תיאר סביבת עבודה משכרת וקיומם של מפגשים המוניים בזמן הסגרים במדינה - אך ממצאיו אינם מסבכים את ג'ונסון ואת הקריירה שלו. רה"מ נאם בפרלמנט, התנצל - וספג קריאות בוז רמות

בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

סערה פוליטית בבריטניה: דו"ח שפרסמה היום (שני) משרתת הציבור הבכירה סו גריי, שעניינו מסיבות הסגר שקיים ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, תיאר סביבת עבודה משכרת ומפגשים המוניים בזמן הסגרים במדינה. בין היתר, הדו"ח מתאר "כישלון מנהיגותי בדאונינג 10 ובמשרדי הממשלה, כישלון חמור בעמידה בסטנדרטים גבוהים, צריכה מופרזת של אלכוהול והתנהגות שקשה להצדיק".

עם זאת, ממצאי הדו"ח אינם מסכנים את כהונתו של בוריס ג'ונסון ולקריירה הפוליטית שלו, זאת מכיוון שהדו"ח לא מאשים באופן ישיר את ראש הממשלה הבריטי באירועים. בתוך כך, ג'ונסון פוי להופיע בפני הפרלמנט הבריטי ולהתייחס לעיקרי הדברים שפורסמו במסמך.

File Photo: British Prime Minister Johnson Walks Outside Downing Street In London
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מול המעון בדאונינג 10 | צילום: רויטרס

לאחר פרסום הדו"ח, עלה ג'ונסון לנאום בפרלמנט הבריטי, התנצל - וספג קריאות בוז. "אני מבין את הכעס שאנשים חשים, עליי ללמוד. אני רוצה להגיד לעם של המדינה הזו, אני יודע מה הבעיה כאן. שאי אפשר לסמוך על הממשלה. ואני אומר: אפשר לסמוך עלינו. אמרנו שנעביר את המדינה דרך המגיפה, והעברנו".

ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר, עלה לנאום לאחר מכן ואמר כי "בזמן שבירת החוקים ראש הממשלה הראה לנו חוסר נאמנות. ועכשיו הוא מתרץ כהרגלו, אפילו עכשיו הוא מסתתר מאחורי חקירות המשטרה. להוביל את העם זו זכות, התפקיד דורש נאמנות. לא משנה איזו מפלגה אתם, ההגינות ואמון הציבור הוא מעל הכל, אין דמוקרטיה ללא אמון הציבור".

לאחר מכן עלה שוב ראש ממשלת בריטניה לנאום ותקף בחזרה: "מנהיג האופוזיציה בחר להשתמש ברגע הזה למען טובתו האישית. מה שאני חושב שהמדינה הזאת רוצה זה שכולנו נתמקד במטרה. היום אנחנו עומדים ביחד עם העמיתים שלנו נגד פוטין".

ראש ממלשת בריטניה לשעבר תרזה מיי תקפה גם היא את ג'ונסון ואמרה: "האם ראש הממשלה לא קרא את הכללים או חשב שהם לא חלים עליו?".

British Pm Johnson Gives A Covid 19 Statement At The Parliament In London
תרזה מיי בפרלמנט הבריטי, החודש | צילום: רויטרס

כזכור, הצהובון הבריטי "המירור" חשף לפני כשבועיים כי עובדי מעון ראש הממשלה הרשמי בדאונינג 10 שבלונדון ערכו מסיבות במהלך סגרי הקורונה - בידעת ובעידוד ראש הממשלה ג'ונסון. מקור שעבד במעון בשנת 2020 סיפר כי המסיבות נקראו "זמן יין בשישי" ונערכו באופן קבוע.

המסיבות נערכו על אף שבאותה העת היה איסור התקהלות במקומות סגורים וג'ונסון אף עודד את עובדיו לקיים אותן על מנת "לשחרר לחץ". המסיבות נערכו באופן קבוע ועובדי המקום אף השקיעו וקנו מקרר משקאות בשווי 140 פאונד לצרכי המשקאות למסיבות.

חשיפת המסיבות הביאה לביקורת רבה נגד ראש הממשלה ואף עלו ספקות אם הוא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו. באחת הפעמים סופר כי נערכה מסיבה בערב שלפני הלוויית הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה, באפריל האחרון. עובדי המעון הגיעו, לפי הדיווחים, לסופרמרקט קרוב ומילאו מזוודה בבקבוקי אלכוהול בשביל המסיבה. מהמעון הרשמי נשלחה התנצלות לבית המלוכה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

בהמשך לחשיפה, ראש הממשלה ג'ונסון אמר בשבוע שעבר כי אינו מתכוון להתפטר על רקע פרשת הפרת הנחיות הקורונה ועריכת המסיבות במשכנו בתקופת הסגר. כזכור, ג'ונסון הואשם על ידי ראש האופוזיציה קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור, כי שינה את גרסתו על אודות אופן ההתנהלות במסיבות הקורונה, תוך הטעיית הפרלמנט עצמו.