ניצחון לטראמפ: העליון אישר להשתמש בכספי הפנטגון לבניית החומה

ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, ביהמ"ש קבע כי לנשיא ארה"ב מותר לנצל 2.5 מיליארד דולר מתקציב משרד ההגנה האמריקני לטובת בניית חלק מהחומה לבלימת המהגרים בגבול עם מקסיקו

בניית החומה על גבול מקסיקו | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון האמריקני אישר הלילה (שבת) כי מותר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ להשתמש ב-2.5 מיליארד דולר מתקציב הפנטגון לבניית חלק מהחומה לבלימת המהגרים בגבול עם מקסיקו.

חמישה שופטים הצביעו בעד, וארבעה הצביעו נגד ההחלטה, שהגיעה לפתחו של בית המשפט העליון לאחר ששופט פדרלי בקליפורניה אסר על טראמפ להשתמש בכספים לבניית החומה. הכספים ישמשו לפרויקטים הקשורים בחומה בקליפורניה, אריזונה וניו מקסיקו.

"וואו! ניצחון גדול בנושא החומה", צייץ טראמפ לאחר שההתקבלה הכרעת העליון. "ניצחון גדול עבור הגנת הגבולות ושלטון החוק".

בניית החומה על גבול מקסיקו | צילום: רויטרס

בחודש שעבר מסרו מקסיקו וארה"ב בהצהרה משותפת כי האמריקנים לא יטילו מכסים על ייבוא ממקסיקו, שהסכימה לקבל יותר אנשים המבקשים מקלט בארה"ב לשטחה בזמן שהם מחכים לבחינה של בקשותיהם. כמו כן, מקסיקו הסכימה להגביר אכיפה כדי להכיל את זרם המהגרים לארה"ב, בין היתר באמצעות הצבה של חיילי המשמר הלאומי בגבולה הדרומי ואכיפה מוגברת נגד ארגונים המבריחים בני אדם. זאת לאחר שטראמפ איים כי יטיל מכס של 5% על כל המוצרים המיובאים ממקסיקו, אם לא תסכים להגביר אכיפה בגבול למניעת הגירה לארה"ב. המכסים היו אמורים להיכנס לתוקפם ביום שני.

מוקדם יותר הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הממשל האמריקני חתם על הסכם עם מקסיקו בנושא בלימת ההגירה - ובשל כך כל המכסים שהוטלו על מקסיקו מושעים לזמן בלתי מוגבל. "אני שמח להודיע שארצות הברית השיגה הסכם חתום עם מקסיקו", צייץ טראמפ בטוויטר. "המכסים שהיו אמורים להיות מוטלים ביום שני על מקסיקו - מושעים עד להודעה חדשה. מקסיקו בתורה, תנקוט באמצעים חזקים כדי לעקור את ההגירה דרכה אל הגבול הדרומי שלנו".

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופז אוברדור, אישר גם הוא בטוויטר כי הוא הושג הסכם עם ארה"ב. "תודה על תמיכת המקסיקנים, לא יהיו מכסים על מוצרים של מקסיקו המיוצאים לארה"ב", כתב.

שגרירת מקסיקו בארה"ב, מרתה ברקנה קוקוי, אמרה כי במסגרת ההסכם תגביר מקסיקו את אכיפת יישום חוק ההגירה שלה וכי ההסכם יספק הזדמנויות עבודה עבור אנשים שמחכים לסיום תהליך בקשת המקלט שלהם במקסיקו. שיתוף הפעולה והפיתוח של דרום מקסיקו ומרכז אמריקה יתחזק.