בעקבות גל המחאות במדינה: נשיא בוליביה התפטר מתפקידו

זמן קצר לפני פרישתו של אוו מוראלס, שרים נוספים בממשלה הודיעו על התפטרותם. זאת, ברקע המהומות שפרצו ברחבי המדינה הדרום אמריקנית, לאחר שהנשיא נחשד בזיוף תוצאות הבחירות שנערכו באוקטובר

זמן צפייה: 00:59

בוליביה: נשיא בוליביה, אוו מוראלס, הודיע אמש (ראשון) על התפטרותו. זאת, זמן קצר לאחר שכמה משרי ממשלתו הודיעו גם על פרישה.

הנשיא הודיע על התפטרותו לאחר שראש הצבא הבוליביאני קרא לו להתפטר, על רקע המהומות שפרצו במדינה, לאחר שהגיעו תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות בסוף החודש שעבר. בנוסף לכך, המשטרה המקומית עצרה את האחראים בוועדת הבחירות שאמרו שמורלס ניצח, בחשד למעורבות בזיוף הבחירות.

על פי התוצאות, מוראלס, המכהן בתפקיד מאז 2006, ניצח את יריבו קרלוס מסה כבר בסיבוב הראשון והיה אמור להשאר בתפקיד עד 2025. מתנגדי הנשיא טענו כי מוראלס עיוות את התוצאות. לאחר מכן, המון זועם הצית את משרדי הבחירות באזורי סוקרה וטריחה, ובבירה לה פז ומפגינים התעמתו עם שוטרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יממה אלימה: כך משפיעה המתיחות הפוליטית על הרחוב הישראלי

עימותים ביצהר: תושב המקום אזק עצמו בביתו – ופונה ע"י הכוחות

חופשות, סיגרים ושמפניה בבריכה: תמלולי חקירת תיק 1000 נחשפים

באותו השבוע אתר האינטרנט המציג את התוצאות המקדימות הפסיק לפתע להתעדכן לאחר ספירת 83.8% מהקולות. הספירה הראתה כי מוראלס הוביל עם 45.3%, כשמסה במקום השני עם 38.2%. כאשר האתר עודכן ביום שני, מוראלס הוביל עם 46.85% מהקולות לעומת 36.74% למסה. יתרון של יותר מ-10% מונע את הצורך בסיבוב הבחירות השני שהיה אמור להתקיים בדצמבר.

בעקבות השתלשלות האירועים, טוענים במדינה כי מדובר ב"שינוי דרסטי שקשה להסבירו". המועמד היריב, מסה, אמר כי לא יכיר בתוצאות הבחירות: "אנחנו לא מתכוונים להכיר בתוצאות האלה שהן חלק מהונאה מבישה, המעמידה את החברה הבוליביאנית במצב של מתח מיותר".

נשיא בוליביה
נשיא בוליביה | צילום: רויטרס

 

מהומות בבוליביה בעקבות הטענות לעיוות הבחירות
מהומות בבוליביה בעקבות הטענות לעיוות הבחירות | צילום: רויטרס

מכיוון שהחוקה הבוליביאנית מאפשרת רק שתי כהונות רצופות, מוראלס ששימש נשיא במשך שתי קדנציות, הוביל ב-2016 משאל עם המבקש להסיר את ההגבלה. אך הוא כשל וההצעה נדחתה. במערכת הבחירות הנוכחית הוא היה זקוק לאישור משפטי מיוחד להתמודד שוב.