מהומות בבוליביה אחרי הבחירות: טענות שהנשיא הטה את התוצאות

בשלב מסויים הפסיק להתעדכן אתר האינטרנט עם תוצאות האמת, וכששב לפעול, יתרונו של מוראלס עלה משמעותית באופן שהכריע את הכף לטובתו. יריבו סבור שמדובר בזיוף, והכריז שאינו מכיר בתוצאות

מהומות בבוליביה בעקבות הטענות לעיוות הבחירות
מהומות בבוליביה בעקבות הטענות לעיוות הבחירות | צילום: רויטרס

מהומות פרצו אמש (שני) בבוליביה לאחר שהגיעו תוצאות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות המדינה. על פי התוצאות, אוו מוראלס, המכהן בתפקיד מאז 2006, ניצח את יריבו קרלוס מסה כבר בסיבוב הראשון ויישאר בתפקיד עד 2025. מתנגדי הנשיא טוענים כי מוראלס עיוות את התוצאות וגנב את הבחירות.

על פי התקשורת המקומית, המון זועם הצית את משרדי הבחירות באזורי סוקרה וטריחה, ובבירה לה פז מפגינים התעמתו עם שוטרים. "אנו מקווים ששקלול התוצאות הסופי ישקף את רצון הבוחרים, כפי שבא לידי ביטוי בסקרים", משגיחי הבחירות של ארגון מדינות אמריקה (OAS).

מהומות בבוליביה בעקבות הטענות לעיוות הבחירות
מהומות בבוליביה בעקבות הטענות לעיוות הבחירות | צילום: רויטרס

ביום ראשון אתר האינטרנט המציג את התוצאות המקדימות הפסיק לפתע להתעדכן לאחר ספירת 83.8% מהקולות. הספירה הראתה כי מוראלס הוביל עם 45.3%, כשמסה במקום השני עם 38.2%. כאשר האתר עודכן ביום שני, מוראלס הוביל עם 46.85% מהקולות לעומת 36.74% למסה. יתרון של יותר מ-10% מונע את הצורך בסיבוב הבחירות השני שהיה אמור להתקיים בדצמבר.

בעקבות השתלשלות האירועים, טוענים במדינה כי מדובר ב"שינוי דרסטי שקשה להסבירו". המועמד היריב, מסה, אמר כי לא יכיר בתוצאות הבחירות: "אנחנו לא מתכוונים להכיר בתוצאות האלה שהן חלק מהונאה מבישה, המעמידה את החברה הבוליביאנית במצב של מתח מיותר".

מכיוון שהחוקה הבוליביאנית מאפשרת רק שתי כהונות רצופות, מוראלס ששימש נשיא במשך שתי קדנציות, הוביל ב-2016 משאל עם המבקש להסיר את ההגבלה. אך הוא כשל וההצעה נדחתה. במערכת הבחירות הנוכחית הוא היה זקוק לאישור משפטי מיוחד להתמודד שוב.

במקביל, מתרחשות בשבוע האחרון מהומות קשות בצ'ילה במחאה על יוקר המחיה. מספר המפגינים שאיבדו את חייהם בהפגנות עלה הלילה ל-11. כמו כן, נעצרו כ-1,500 בני אדם. נשיא המדינה, סבטסיאן פיניירה הודיע כי ירחיב את מצב החירום שהכריז על ערים נוספות מלבד הבירה. "אנחנו במלחמה נגד אויב חזק ולא מתפשר, שלא מכבד אף אחד", הכריז פיניירה ביום ראשון.