דיווח: בן סלמאן ביקש אישית מנתניהו לחדש את הרישיון לתוכנת NSO

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי סעודיה רכשה את הרישיון לשימוש בתוכנת הרוגלה ב-2017, אלא שאז הגיע הזמן לחדש את הרישיון, אך במקביל התרחש הרצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י וישראל לא נענתה לבקשה. בהמשך, במסגרת שיחה שקיים הנסיך הסעודי בעניין - נתניהו אישר להאריך את הרישיון בתמורה לאישור למטוסים ישראלים לטוס בשמי הממלכה

זמן צפייה: 01:47

תחקיר של העיתון "הניו יורק טיימס", עליו חתום גם העיתונאי רונן ברגמן, חשף היום (שישי) כי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הסכים להאריך עבור סעודיה את הרישיון לשימוש בתוכנת הרוגלה של NSO - זאת לאחר שהנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן התקשר אליו באופן אישי.

לפי הדיווח של העיתון האמריקני, ישראל העניקה למדינות המפרץ רישיון להשתמש בתוכנת "פגסוס" של חברת התוכנה הישראלית עוד בטרם נחתמו הסכמי אברהם. אך כאשר רישיונה של סעודיה פג, הנסיך הסעודי כאמור התקשר לנתניהו וביקש ממנו אישית אישור לחדש, ובתמורה בן סלמאן הסכים למטוסים ישראלים לטוס מעל ערב הסעודית.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

עוד עולה מהתחקיר כי משרד הביטחון סירב להאריך את הרישיון לסעודים עקב הדיווחים על הפרות זכויות אדם, כשבמקביל התרחש הרצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י - רצח שמדינות המערב ייחסו ספציפית ליורש העצר. כמו כן, אי הארכת הרישיון גרמה לכך שחברת NSO לא יכלה להעניק יותר לסעודיה תחזוקה טכנית של המערכת והיא חדלה לעבוד.

כאמור, לאחר שהנסיך הסעודי שוחח עם נתניהו, האחרון פנה למשרד הביטחון כדי לטפל בסוגיה בהקדם וחברת NSO הפעילה את המערכת שלה מחדש בסעודיה, והשימוש בתוכנת הרוגלה "פגסוס" נמשך כרגיל.

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

בנוסף, מהתחקיר עולה כי בתקופת נתניהו ובכל אחד מהביקורים הדיפלומטיים שלו במדינה מסוימת - היא הפכה לתומכת ישראל בפן מסוים. כך היה למשל במקסיקו שהחלה להצביע עם ישראל באו"ם, לצד מדינות נוספות ששינו את גישתן כלפי ישראל כגון הונגריה, פולין והודו. בכל המקרים, ישראל אישרה למכור לאותן מדינות את תוכנת "פגסוס".

ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי בשנת 2019 NSO התקינה את תוכנת "פגסוס" עבור ה-FBI האמריקני נגד מטרות. זאת ועוד, גם ה-CIA רכש את תוכנת הריגול עבור ג'יבוטי ואף והמנהל למלחמה בסמים וכלי נשק רכש את שירותי תוכנת הרוגלה.

מלשכתו של נתניהו נמסר כי "הטענה שראש הממשלה נתניהו דיבר עם מנהיגים זרים והציע להם מערכות אלה בתמורה להישג מדיני או הישג אחר כלשהו - היא שקר מוחלט. כל המכירות של מערכת זו או מוצרים דומים של חברות ישראליות למדינות זרות נעשות באישור ובפיקוח של משרד הביטחון, כמתחייב על פי החוק הישראלי".