המתיחות באירופה: ביידן שוקל פריסת אלפי חיילים במדינות הבלטיות

עד לאחרונה נקט הממשל האמריקני עמדה מאופקת למצב באוקראינה, אך כשפוטין ממשיך בפעולותיו המאיימות - נשיא ארה"ב משנה אסטרטגיה, והממשל אף פרסם אזהרת מסע והמליץ לאזרחים שלא לנסוע לרוסיה שלא לצורך חיוני. משפחות הצוותים בשגרירות האמריקנית בקייב קיבלו הוראה לעזוב את המדינה

זמן צפייה: 04:37

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוקל לפרוס אלפי חיילים אמריקנים, כמו גם ספינות מלחמה וכלי טיס, במזרח אירופה ובמדינות הבלטיות, כך דווח הלילה (שני) ב"ניו יורק טיימס". על פי גורמים בממשל, הרחבת המעורבות הצבאית האמריקנית באזור מגיעה על רקע החשש הגובר מפלישה רוסית לאוקראינה.

עד לאחרונה נקט ממשל ביידן עמדה מאופקת למצב באוקראינה, מחשש לדחוף את רוסיה לפלישה, אך כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגביר את פעולותיו המאיימות כלפי האוקראינים, גם לאחר השיחות בין פקידים אמריקנים ורוסים, ממשל ביידן משנה את האסטרטגיה.

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

פקידים בכירים בפנטגון הציגו לביידן כמה אפשרויות שיעבירו את הכוחות הצבאיים האמריקניים קרוב יותר לכוחות הורוסים, והן כוללות שליחת 1,000 עד 5,000 חיילים למדינות מזרח אירופה, עם פוטנציאל להגדיל את כמות החיילים פי עשרה אם המצב יתדרדר.

בתוך כך, ארצות הברית הורתה לבני משפחות הצוותים בשגרירות האמריקנית בקייב לעזוב את המדינה, תוך ציון האיום המתמשך בפעולה צבאית מצד רוסיה, וכן הוציאה אזהרת מסע לאזרחיה שלא לנסוע ולבקר ברוסיה אם הנסיעה אינה חיונית. יש לציין כי משרד החוץ הישראלי טרם פרסם אזהרת מסע דומה.

Service Members Of The Ukrainian Armed Forces Stand Guard At Combat Positions In The Luhansk Region
חיילים אוקראינים במוצב במחוז הפרו-רוסי לוהנסק | צילום: רויטרס

אתמול שלח מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן איום חריף לרוסיה, לפיו "אם כוח צבאי אחד נוסף ייכנס באופן אגרסיבי לאוקראינה - המהלך יגרור תגובה קשה מאוד מצד ארה"ב ואירופה", זאת נוכח החשש הכבד מפני פלישה צבאית רוסית לאוקראינה בזמן המיידי.