דיווח: ביידן הזהיר את זלנסקי - "פלישה רוסית - עובדה מוגמרת"

ברקע המשך הניסיונות הדיפלומטיים בין הצוותים הרוסים והאוקראינים, הנשיא האמריקני שוחח עם מקבילו בקייב וטען כי מתקפה רוסית על ארצו יכולה לקרות "באופן מיידי". מנגד, זלנסקי טען כי האיום הרוסי הוא "מסוכן" אך מתקפה צבאית על אוקראינה "אינה ודאית"

זמן צפייה: 01:36

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומקבילו האוקראיני וולודימיר זלנסקי שוחחו הלילה (שישי) טלפונית, ולפי דיווח ברשת CNN ביידן הזהיר את זלנסקי כי "פלישה רוסית לאוקראינה היא עובדה מוגמרת ויכולה לקרות בכל רגע". מנגד, זלנסקי טען בפני ביידן כי על אף האיום הרוסי המסוכן על ארצו - מתקפה צבאית מצד הקרמלין "אינה וודאית".

בהמשך לכך, גורם אוקראיני רשמי אמר ל-CNN כי השיחה בין שני המנהיגים "לא הייתה טובה", זאת נוכח חילוקי הדעות בין הצדדים בנוגע לרמת האיום. במקביל, בבית הלבן הכחישו את הדיווח וטענו כי גורמים אנונימיים מדליפים שקרים. כמו כן, בבית הלבן הבהירו כי "הנשיא ביידן אמר כי פלישה רוסית היא בגדר אפשרות מובהקת, וכי ארה"ב התריע על כך במשך חודשים".

זלנסקי, ביידן, אוקראינה, ארה''ב
זלנסקי וביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, נמשכים המאמצים הדיפלומטיים למנוע מלמחמה במזרח אירופה, כאשר צוותי המשא ומתן הרוסים והאוקראינים הסכימו אמש לאחר שיחות ארוכות בפריז כי הפסקת אש קבועה במזרח אוקראינה חייבת להישמר "ללא תנאי", וכי יחזרו לשולחן המשא ומתן בעוד שבועיים.

מוקדם יותר השבוע שגריר ארצות הברית ברוסיה הגיש למשרד החוץ הרוסי את תגובת וושינגטון לדרישות הרוסים. כזכור, רוסיה ממשיכה להכחיש את כוונותיה לתקוף באוקראינה, ודורשת מהמערב ערבויות ביטחוניות, כגון אי צירופה של אוקראינה כחברה בנאט"ו ונסיגת כוחות המערב מהמזרח.

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

רוסיה רואה את אוקראינה כ"חוצץ" בינה לבין נאט"ו, ולכן מתנגדת בתקיפות לכל מהלך לצרף את קייב לברית מערבית. בנוסף, השבוע איים לראשונה הנשיא ביידן בסנקציות ישירות על הנשיא הרוסי פוטין, מהלך אותו כניו הרוסים כ"הרסני".