פליטים, סנקציות ופתרון צבאי: האתגרים של הנשיא ביידן באירופה

לקראת שלושת מפגשי הפסגה חסרי התקדים בין נאט"ו, האיחוד האירופי וה-G7, הנשיא האמריקני יצטרך לשדר אחדות חזקה במיוחד נגד רוסיה ופוטין. ברקע עדיין מתחולל משבר הומניטרי שלא נראה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה, ניסיונות חדשים להעניש את הקרמלין והלחץ הגובר על סין להשמיע קול ברור יותר נגד המלחמה • מפת האתגרים של ביידן באירופה

זמן צפייה: 00:19

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שנחת אמש (רביעי) בבירת בלגיה בריסל, יקיים היום "טריו" חסר תקדים כשישתתף בפסגת נאט"ו, פסגת האיחוד האירופי ופסגת ארגון ה-G7, במטרה לשדר אחדות מערבית נגד רוסיה ומנהיגה ולדימיר פוטין עקב "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, המשבר ההומניטרי החריף וסיום המלחמה שלא נראה באופק. ברקע הפגישה הצפויה, הנשיא ביידן יצטרך להתמודד עם מספר סוגיות מאתגרות במיוחד.

להציג אחידות 

עד כה, ארה"ב פעלה באופן מתואם עם בנות בריתה באירופה, במיוחד בימים הראשונים של המלחמה כאשר דחיפות התגובה המערבית אילצה את ארה"ב להסיר מכשולים ומגבלות שאפשרו לה להגיע לקונצנזוס. וככל שהמלחמה מתקדמת, ביידן יצטרך לשכנע את בני בריתו כי חיזוק ותגבור נאט"ו הוא לא מצב זמני אלא "הנורמלי החדש".

משבר הפליטים   

עד כה, פולין לקחה את החלק המשמעותי ביותר בטיפול במיליוני הפליטים האוקראינים שנמלטו מזוועות המלחמה הרוסית במדינתם. פתיחת הגבולות הפולנים למיליונים יצרה לחץ גדול על המדינה, ואם הסוגיה לא תטופל באופן מקצועי ומיומן - המצב החברתי והכלכלי בפולין יסבול מחוסר יציבות. לכן, על ביידן להבטיח לפולין את תמיכת ארה"ב וכי היא משמשת כחברה נאמנה בברית הצבאית של נאט"ו.

פתרונות צבאיים 

אר"ב הבטיחה לספק לאוקראינה אמצעי הגנה אוויריים מתקדמים שפועלים לטווח ארוך - אך המהלך טרם נעשה. ארה"ב חוששת כי משלוח נשק שכזה לאוקראינה יוביל לתגובה רוסית נגד נאט"ו ונגד הלוגיסטיקה של משלוחי נשק עתידיים לאוקראינים, פעולות שלא יכולות להתבצע ללא בנות בריתה של ארה"ב באירופה.

סנקציות ועוד

הסנקציות הבינלאומיות שנועדו לרסק את הכלכלה הרוסית, אותן מובילה ארה"ב ואירופה, הרתיעו מעט מאוד רוסיה ולא גרמו לה להפסיק את תוקפנותה כלפי אוקראינה. בזמן שמדינות המערב טוענות כי הסבל שנגם כתוצאה מהסנקציות יגבר ככל שיעבור הזמן, גובר הלחץ על מנהיגי אירופה וארה"ב למצוא דרכים חדשות להעניש את רוסיה בגין המלחמה שחוללה באוקראינה.

השאלה הסינית

גם ארה"ב וגם אירופה יצטרכו לשלב ידיים ולהשקיע מאמצים רבים לשכנע את סין לשמור מרחק מרוסיה, וגם, אם אפשרי, לגרום לה להגביר את הקול בכל הקשור לגינוי רוסיה והמלחמה באירופה. יש לזכור כי האיום בסנקציות על הכלכלה הסינית אם תסייע לרוסיה - עדיין מרחף מעליה. עם זאת, התמיכה האחרונה של סין בהשתתפות רוסיה בכנס G20 הכלכלי האקסקלוסיבי עשויה לסבך מעט את המשימה המשותפת של המערב.