בית הנבחרים: "נתחיל בהליך להדחת הנשיא"; טראמפ: "ציד מכשפות"

ננסי פלוסי הודיעה רשמית על המהלך ואמרה כי הדבר מגיע בעקבות "בגידה בביטחון המדינה". הנשיא האמריקני: "הטרדה נשיאותית" • זאת הפעם הרביעית בהיסטוריה האמריקנית שנפתח הליך הדחה נגד נשיא

זמן צפייה: 00:45

יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, הודיעה הלילה (רביעי) באופן רשמי כי הליך הדחה ייפתח נגד הנשיא דונלד טראמפ. "הנשיא צריך לקחת אחריות, אף אחד הוא לא מעל החוק. לכן אני מכריזה שבית הנבחרים יפתח בהליך הדחה רשמי". נוסף לכך, פלוסי הטילה אשמה חמורה על טראמפ: "מעשיו של הנשיא הם בגידה בשבועת תפקידו, בגידה בביטחון המדינה ובגידה בטוהר הבחירות". זאת ברקע תלונה נגד טראמפ בדבר לחץ שהפעיל על נשיא אוקראינה לפעול לטובתו למען מטרות פוליטיות.

בתגובה, בעוד פלוסי נואמת, טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "היה יום מאוד חשוב בעצרת האו"ם, כל כך הרבה עבודה וכל כך הרבה הצלחה, והדמוקרטים היו צריכים בכוונה להרוס אותו עם ציד המכשפות שלהם. זה רע למדינה". בציוצים אחרים הוסיף: "הם אפילו לא ראו את תמלילי השיחה. הטרדה נשיאותית".

כאמור, ההודעה של פלוסי הגיעה ברקע הסערה בארה"ב סביב תלונה שהגיש חושף השחיתויות האמריקני, לפיה טראמפ ניסה להפעיל לחץ על נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, כדי שיחקור את חברת הגז שמנהל בנו של יריבו הפוליטי, ג'ו ביידן. מאוחר יותר, טראמפ כתב כי "מזכיר המדינה מייק פומפאו קיבל אישור מממשלת אוקראינה לפרסם את תמלול שיחת הטלפון שלי עם הנשיא שלהם. הם בכלל לא מבינים מה הסיפור. פשוט ציד מכשפות והונאה מצד הדמוקרטים".

כתבות נוספות בנושא >>

דיווח בארה"ב: הקונגרס יודיע על פתיחת הליך הדחת הנשיא טראמפ

דיווח: טראמפ הקפיא כספי סיוע לאוקראינה לפני ששוחח עם נשיאה

דיווח: טראמפ לחץ על אוקראינה לחקור את בנו של ביידן

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

זוהי הפעם הרביעית בהיסטוריה של ארצות הברית שנפתח הליך כזה נגד נשיא - בשנת 1867 נגד אנדרו ג'ונסון, בשנת 1974 נגד ריצ'רד ניקסון וב-1998 נגד ביל קלינטון. ניקסון התפטר לפני ההליך עצמו, וג'ונסון וקלינטון שרדו אותו בגלל שלא היה רוב של שני שלישים בסנאט. על פי הערכות, הליך ההדחה נגד טראמפ לא יצלח, אך זו תהיה פגיעה במעמדו וביכולת תפקודו.

ג'ו ביידן, שמתמודד בבחירות המקדימות לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, התייחס אמש לפרשה והכריז שהוא תומך בהליך ההדחה – זאת אם טראמפ יסרב לשתף פעולה עם חקירת הקונגרס. "זה לא עניין דמוקרטי או רפובליקני, זה עניין ביטחוני", אמר ביידן בהצהרה שמסר בנושא. "יש לנו נשיא שמאמין שהוא מעל החוק, וזו לא הדרך בה ראוי שיתנהג נשיא אמריקני. אם נאפשר לנשיא להתחמק מעונש אחרי רמיסת חוקת ארה"ב, זה יישאר לנצח".

סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נואם
סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נואם | צילום: רויטרס (ארכיון)

כזכור, הקריאות להתחיל בהליך ההדחה נגד הנשיא טראמפ החלו לאחר הפרסומים על דרישתו בפני עמיתו האוקראיני לחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן. על פי דיווח בניו יורק טיימס, טראמפ הורה באופן אישי על הקפאת כספי סיוע בגובה 391 מיליון דולרים לאוקראינה, בימים שקדמו לשיחתו עם הנשיא האוקראיני.

טראמפ הודיע אמש כי הורה על שחרור התמלילים המלאים של שיחתו עם זלנסקי. "אתם תראו שמדובר בשיחה חברית ולגמרי ראויה, ללא לחץ", כתב טראמפ. "בניגוד לג'ו ביידן ובנו – לא הייתה כאן 'יד רוחצת יד'. זהו בסך הכל ההמשך של ציד המכשפות הגדול וההרסני בכל הזמנים!".