בין סנקציות לסיוע ביטחוני: האסטרטגיה של ביידן מול הקרמלין

ברקע הטענות לחוסר אחידות בתגובה של המערב כלפי האגרסיה הרוסית, נשיא ארה"ב פועל מול ספקים בינלאומיים כדי למנוע משבר אנרגיה חריף באירופה - אם פוטין יחליט לנתק את היבשת מאספקת הגז. במקביל, החימוש לאוקראינה ממשיך לזרום לקראת "הפלישה הצבאית הגדולה ביותר מאז מלחהע"ש"

הנשיא ג'ו ביידן וולדימיר פוטין נפגשים בז'נבה
הנשיא ג'ו ביידן וולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן איים אמש (שלישי) בסנקציות אישיות נגד הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין אם יחליט לפלוש צבאית לאוקריאנה, כשבמקביל מנהיגי המערב העלו את הכוננות הצבאית במדינותיהם לקראת ניתוק אפשרי מצינורות הגז הרוסי - דבר שעלול ליצור משבר גז חריף ברחבי היבשת האירופית.

האיום הנדיר של הנשיא האמריקני מגיע על רקע הצבת הכוחות הצבאיים של נאט"ו ברחבי מזרח אירופה, מהלך שכולל תגבור החזית המזרח אירופית במשחתות ומטוסי קרב, זאת בתגובה להמשך האגרסיה הרוסית בגבולות אוקראינה. בצעד נוסף נגד האגרסיה הרוסית, ארה"ב ובריטניה ממשיכות לשלוח סיוע ביטחוני לאוקראינה ולספק לה אמצעי לחימה שיסייעו להם להדוף את הכוחות הרוסים במדיה ויפלשו.

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

"אם רוסיה אכן תתקוף - תהיה זאת הפלישה הצבאית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", הזהיר הנשיא האמריקני והוסיף: "המהלך של הרוסים ישנה את העולם". בד בבד, האמריקנים שוקלים את האפשרות לנתק את רוסיה ממערכת SWIFT - שמשמשת כמסלקה בינלאומית, דבר שעלול לפגוע אנושות בכלכלה הרוסית שסובלת גם ככה מסנקציות אמריקניות מאז 2014.

במקביל, רוסיה ממשיכה לתעתע בעולם, כאשר מדי יום היא מכחישה את כוונותיה לתקוף באוקראינה ובאותו הזמן להאשים את ארה"ב ונאט"ו ביצירת המשבר במזרח אירופה. כמו כן, מוסקבה ממשיכה לדרוש מהמערב ערבויות ביטחוניות, כגון אי צירופה של אוקראינה כחברה בנאט"ו. במוסקבה רואים את אוקראינה כ"חוצץ" בינה לבין נאט"ו, ולכן רוסיה מתנגדת בתקיפות לכל מהלך לצרף את קייב לברית מערבית.

כפי שדווח אמש, היום יתקיים "פורמט נורמנדי", שהוא מפגש בין נציגים רשמיים מרוסיה, אוקראינה, צרפת וגרמניה שיתקיים בפריז - שהוא המאמץ הדיפלומטי האחרון למנוע פלישה רוסית לשכנתה. כזכור, הפורמט התקיים מספר פעמים בעבר מאז 2014, אז סיפחה רוסיה באופן אלים ומנוגד לחוק הבינלאומי את חצי האי קרים ומאז מסייעת בכל אמצעי לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה.

A View Shows A Gas Metering Station Near Berehove
עובד בחברת גז באוקראינה | צילום: רויטרס

לצד המאמצים בערוצים הביטחוניים והדיפלומטיים, בארה"ב דואגים לאספקה סדירה של גז טבעי ליבשת אירופה, לכל מקרה שבו רוסיה תחליט לנתק את היבשת מהצינורות - זאת כחלק מהניסיון להקהות את כלי הנשק הכלכלי והאסטרטגי החזק ביותר של פוטין. בהמשך לכך, גורם רשמי בארה"ב מסר כי ארה"ב מנהלת משא ומתן עם ספקים בינלאומיים כדי להבטיח שאירופה לא תסבול ממחסור פתאומי של מקורות אנרגיה.