נאום השנה של ביידן: "יש התקדמות מסוימת בשיחות הגרעין"

בנאום ראשון של נשיא ארה"ב בשנה הנוכחית, התייחס ביידן להסלמה במזרח אירופה ואיים כי הוא ישקול להגביל את הגישה של הקרמלין למערכת הבנקאית הבינלאומית, ואמר כי פוטין "טרם החליט על צעדיו". על הסכם הגרעין עם איראן: "לא הזמן לוותר - חלה התקדמות מסוימת"

שיחות הגרעין בין איראן למעצמות
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

במסיבת עיתונאים בת שעתיים בבית הלבן, התייחס אמש (רביעי) נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להישג ממשלו בשנה האחרונה, למירוץ לנשיאות ב-2024 ולסוגיות בינלאומיות אחרות.

בין היתר, נשאל הנשיא ביידן לגבי התקדמות שיחות הגרעין בבירה האוסטרית בין המעצמות לרפובליקה האסלאמית, והשיב כי "זה לא הזמן לוותר - חלה התקדמות כלשהי בשיחות". עוד אמר הנשיא ביידן בהקשר זה כי מדינתו ויתר המעצמות שמנהלות את השיחות "נמצאות באותו עמוד".

ג'ו ביידן ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

כשנשאל ביידן לגבי ההסלמה הרוסית בגבולות אוקראינה, השיב הנשיא האמריקני כי הוא לא מאמין שוולדימיר פוטין מעוניין במלחמה כוללת על קייב, ואיים כי פוטין "ישלם מחיר כבד מנשוא" אם הוא ימשיך באגריסה שלו כלפי אוקראינה.

לצד זאת, אמר הנשיא כי "אני מאמין שרוסיה תבצע מהלך נגד אוקראינה, אך אני חושב שהנשיא פוטין טרם קיבל החלטה סופית". בהמשך, הציע ביידן להגביל את הגישה של הקרמלין למערכת הבנקאית הבינלאומית אם רוסיה לא תחדול ממעשיה.

כזכור, ברקע דבריו של בכיר במודיעין האמריקני לפיו רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה "בכל רגע נתון" - מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מבקר כעת באירופה ונועד עם בכירים באוקראינה וגרמניה בניסיון למנוע את המשך ההסלמה הרוסית בגבולות מזרח אירופה. כידוע, רוסיה שלחה עד כה כ-100 אלף חיילים וציוד צבאי רב לגבול אוקראינה - כשבמקביל בקרמלין ממשיכים להכחיש את התוכניות לפלישה צבאית. כמו כן, שלחה רוסיה כוחות צבא לאזור בלארוס לצורך תרגיל צבאי - צעד שהעלה את המתיחות האזורית עוד יותר.

טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה
טנק רוסי במסגרת אימונים בגבול אוקראינה | צילום: רויטרס

שיא סבב הפגישות יתקיים ביום שישי הקרוב, כאשר בלינקן ייפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב - מפגש קריטי שעתיד לקבוע את התרחשויות השבועות הקרובים. בד בבד, פוטין, כדרכו, מכחיש את תוכניות הפלישה המתוכננת לקייב, אלא שאחרי כישלון השיחות בין רוסיה לארה"ב וחברות נאט"ו השבוע, וחוסר הנכונות האמריקנית-אירופית להיענות לדרישותיו של פוטין ולהתחייב על אי-צירופה של אוקראינה לנאט"ו - הסיכוי להגיע לפיתרון דיפלומטי למשבר הזה הולך ונמוג.