ביידן מגדיל את הפער ומתקרב לניצחון; טראמפ: "נמשיך להילחם"

המועמד הדמוקרטי מוביל בפנסילבניה, ג'ורג'יה, נבאדה ואריזונה, וצפוי לשאת נאום לאומה. בקמפיין טראמפ הצהירו: "הבחירות לא נגמרו", וממטה ביידן נמסר: "אפשר להוציא מסיגי גבול מהבית הלבן"

זמן צפייה: 06:36

הקרב על אמריקה לקראת הכרעה: המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן רשם היום (שישי) הישג נוסף - ונטל את ההובלה בפנסילבניה, שבה יריבו המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ נהנה עד כה מיתרון קל. כעת ביידן מוביל במדינה ב-12,390 קולות. ניתן היה לצפות שביידן יצמצם את הפער במדינת המפתח, שכן עיקר הקולות הנספרים כעת הם מההצבעות שבוצעו בדואר - שנוטים לטובת הדמוקרטים. מקורב לקמפיין שלו הודיע כי ביידן צפוי לנאום הלילה.

בתוך כך, בקמפיין טראמפ מסרו: "הבחירות לא נגמרו, התחזית השקרית שביידן יזכה מבוססת על ארבע מדינות שעדיין רחוקות מהכרעה". ברשת "פוקס ניוז" דווח כי טראמפ לא מתכוון להודות בהפסד, וצפוי לדרוש ספירה חוזרת במדינות נוספות. בהמשך הצהיר טראמפ: "אמרנו מההתחלה שצריך לספור את כל הקולות החוקיים ולא לספור קולות לא חוקיים, אך נתקלנו בהתנגדות. נמשיך בתהליך הזה דרך כל אספקט של החוק כדי להבטיח את ביטחון התושבים בממשל. לא נפסיק להילחם עבור האומה".

מקמפיין ביידן, מנגד, נמסר: "כפי שאמרנו ב-19 ביולי, תושבי אמריקה יכריעו את הבחירות, והממשל בהחלט מסוגל ללוות מסיגי גבול אל מחוץ לבית הלבן".

עוד בחדשות 13:

ניצחונות, אכזבות וטרגדיות: סיפורו המרתק של ג'ו ביידן

טראמפ טוען לזיופים במתקפת ציוצים; קמפיין ביידן: "הוא נואש"

דרמה בספירת הקולות בארה"ב: ביידן נוטל את ההובלה בג'ורג'יה

ג'ו ביידן בעצרת בחירות בפילדלפיה, פנסילבניה | צילום: רויטרס

המהפך בפנסילבניה מגיע שעות ספורות לאחר מהלך דומה שנרשם בג'ורג'יה, שגם בה הצליח ביידן ליטול את ההובלה ולעקוף את טראמפ. יש לציין כי ג'ורג'יה היא מדינה אדומה שמצביעה באופן מסורתי למועמד הרפובליקני, ואם ביידן לבסוף יזכה בה תהיה זו הפתעת בחירות. בשל ההפרש הקטן בין שני המועמדים, המדינה הודיעה כי בכל מקרה תבצע ספירה חוזרת של הקולות.

מתמונת המצב הנוכחית עולה כי בנוסף לג'ורג'יה ופנסילבניה, ביידן נהנה מיתרון גם בנבאדה - שבה הוא מוביל ב-1/7% לאחר ספירת 91% מהקולות. גם באריזונה מוביל המועמד הדמוקרטי, בפער של כ-1.5% לאחר ספירת 90% מהקולות.

מנגד טראמפ ממשיך להוביל בקרוליינה הצפונית, בפער של כ-1.5% לאחר ספירת 95% מהקולות, וכן באלסקה - בפער ניכר של כ-30%.

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הבוקר דווח ה"וושינגטון פוסט" שהשירות החשאי של ארה"ב שלח סוכנים לווילמינגטון דלאוור, שם ממוקם המטה של ביידן, כדי לאבטח אותו לקראת אפשרות שינאם את נאום הניצחון כבר היום, אם תתקבל הכרעה. עם זאת במטה ביידן לא צפויים להכריז על ניצחון לפני תוצאות בטוחות, ועל כן ייתכן שהנאום יתעכב.

בלילה כינס טראמפ מסיבת עיתונאים בבית הלבן, ושב וטען, ללא כל הוכחה, כי באופן חוקי הוא אמור לנצח, וכי הבחירות נגנבו. "אם אתם סופרים את הקולות החוקיים, אני מנצח בקלות", טען, "לעומת זאת אם אתם סופרים את הקולות הלא חוקיים, הם יכולים לגנוב לנו את הבחירות".

עוד הוסיף כי "המספרים שלו צונחים באורח פלאי", וכי "יש ערים מושחתות שבהן נספרים גם קולות לא חוקיים". טראמפ הודיע כי הוא צופה שהתוצאות הסופיות יתבררו בבית המשפט העליון. "המטרה שלנו היא להגן על האמינות של הבחירות", אמר.

קודם לכן נשא גם ביידן נאום קצר ממטהו שבמדינת דלאוור, ואמר ש"אין לו ספק שלבסוף הוא וקמאלה האריס סגניתו יוכרזו מנצחים", אך ביקש מתומכיו להיאזר בסבלנות. "אני קורא לכולם להישאר רגועים, התהליך עדיין מתנהל. ההצבעה בארצות הברית קדושה ומה שנחשב הוא רצונם של המצביעים". הוא תקף את דבריו של טראמפ שמבקש לעצור את הספירה ואמר כי "אף אחד אחר לא יקבע את גורלה של אמריקה".