ביידן: "לא חושב שפוטין ישתמש בנשק גרעיני טקטי באוקראינה"

בריאיון ל-CNN התייחס נשיא ארה"ב למלחמה באוקראינה וגם ליחסים עם נשיא רוסיה - עליו אמר כי הוא "הוא שחקן רציונלי שטעה בחישוב משמעותי". כמו כן, ביידן דיבר גם על היחסים עם סעודיה - ועל הצעדים שבממשל מתכננים לנקוט נגד הממלכה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון לרשת CNN
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון לרשת CNN | צילום: מתוך טוויטר: CNN

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן העניק אמש (שלישי) ריאיון לרשת CNN, במהלכו התייחס למלחמה באוקראינה וליחסים עם רוסיה ועם נשיאה ולדימיר פוטין. כמו כן, הנשיא ביידן דיבר גם על היחסים עם סעודיה, לאור החלטת קרטל הנפט "+OPEC" לקצץ את תפוקות הנפט ב-2 מיליון חביות ליום החל מחודש נובמבר, ועל הצעדים שמתכננים בממשל לנקוט נגד הממלכה בעקבות החלטה זו.

לדבריו של הנשיא ביידן, פוטין הוא "שחקן רציונלי", שהעריך לא נכון את יכולתה של מדינתו לפלוש לאוקראינה ו"לדכא את אנשיה". ביידן, שהזהיר בשבוע שעבר מפני "ארמגדון גרעיני" וכי הסיכויים למלחמה גרעינית הם הגבוהים ביותר מזה 60 שנה, אמר בריאיון שהאיומים שמציבה רוסיה בפני העולם עלולים לגרום לטעויות "קטסטרופליות" מצידה. עם זאת, הנשיא סירב לפרט כיצד תגיב ארה"ב במקרה של שימוש רוסי בנשק גרעיני טקטי במלחמה באוקראינה.

ענן עשן מיתמר בבירה קייב. הבוקר
ענן עשן מיתמר בבירה קייב, כתוצאה מהתקיפות הרוסיות השבוע | צילום: רויטרס

בהמשך, הנשיא ביידן כינה את מטרותיו של נשיא רוסיה באוקראינה "מגוחכות". "תקשיב למה שהוא אומר. אם תקשיבו לנאום שנשא לאחר שהתקבלה ההחלטה הרוסית על סיפוח ארבעת המחוזות האוקראיניים, הוא דיבר על זה שהוא זה שצריך לאחד את כל דוברי הרוסית. זה פשוט לא הגיוני", אמר ביידן.

"אני חושב שפוטין האמין שהאוקראינים ייכנעו לפלישה הרוסית. מדובר בשיקול דעת שגוי שהופרך על התנגדות אוקראינית עזה", טען ביידן. "הוא חשב שיתקבל בזרועות פתוחות", הוסיף. כשנשאל על אפשרות לקיום פגישה משותפת עם פוטין בפסגת מנהיגי מדינות ה-G20 שתתקיים בחודש הבא באינדונזיה, אמר ביידן כי הוא אינו רואה סיבה טובה לקיים מפגש כזה או אחר.

U.s. Russia Summit In Geneva
נשיא ארה''ב ביידן ונשיא רוסיה פוטין בפסגה המדינית בז'נבה, כשבועיים לפני פרוץ המלחמה | צילום: רויטרס

"זה יהיה תלוי על מה הוא רוצה לדבר", אמר ביידן, שהוסיף כי אם פוטין ירצה לדון על כוכבת הכדורסל האמריקנית הכלואה ברוסיה אז הוא יהיה פתוח לשיח. "הוא התנהג באכזריות", אמר ביידן. "אני חושב שהוא ביצע פשעי מלחמה. ולכן אני לא רואה שום סיבה להיפגש איתו עכשיו".

לאחר שהזהיר בשבוע שעבר כי הסיכוים למלחמה גרעינית - הם הגבוהים ביותר מזה עשרות שנים, ביידן הדגיש כי הוא לא מאמין שפוטין ישתמש בנשק גרעיני טקטי באוקראינה. "אני חושב שזה חוסר אחריות עבורו לדבר על זה בכלל", הוסיף ביידן. "הוא לא יכול להמשיך לדבר על השימוש בנשק גרעיני טקטי כאילו זה דבר רציונלי לעשות, ולהתחמק מ'עונש'", טען.

דבריו של הנשיא ביידן מגיעים שעות בודדות לאחר פגישת מנהיגי מדינות ה-G7 במהלכה התייחס למלחמה באוקראינה והכריזו על תכנית סיוע צבאית והומניטרית משמעותית למדינה. בהקשר זה, גורמים בבית הלבן אמרו כי ארה"ב מוכנה לשפר עוד יותר את ההגנה האווירית של אוקראינה, כולל באמצעות אספק של מערכות הגנה מפני טילים.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה SPA

כמו כן, הנשיא ביידן התייחס למשבר ביחסים עם סעודיה, לאור החלטת קרטל הנפט "+OPEC" לקצץ את תפוקות הנפט בכ-2 מיליון חבריות ליום בחודש נובמבר. צעד, שבארה"ב התנגדו אליו והסבירו כי מבחינתם, הסעודים בחרו בצד של רוסיה במלחמה באוקראינה, בכך שסייעו לה לקצץ את תפוקות הנפט - כפי שרצתה.

עבור הנשיא ביידן וארה"ב כולה, החלטת "+OPEC" היא לא פחות מ"עלבון", בין היתר בגלל מאמציו של של ביידן לשקם את היחסים עם סעודיה. בהמשך, הנשיא התייחס לביקורו בממלכה בחודש יולי האחרון, וטען כי הנושא המרכזי של ביקורו לא היה סוגיית הנפט, כפי שנטען בעבר.